Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[LÖST] Firefox döljer sista delen av adressen i adressfältet


RobinHood

Rekommendera Poster

Ett av mina 3 Firefox döljer sista delen av adressen .

Det verkar inte spela roll om adressen är i "Highlight" - eller inte .

Se bilder Swedbank , Wikimedia .

Snarare handlar det om längden på adressen - se bild Slackware som är OK - och kortare.

 

Jag har startat utan tillägg - ingen skillnad.

Det försvinner om man ominstallerar Firefox - men kommer tillbaka efter omstart av datorn.

Jag har 3 Firefox på 3 olika datorer som använder Sync - men det är bara denna som felet finns på.

 

Själv tycker jag felet liknar beteende hos malware eller en trojan - men mitt Comodo märker inget.

Inte heller Malwarebytes.

Nu tänkte jag testa Spyboot , Emisoft ... nåt mer . Tips ?

 

Kolla tråden jag har skapat på Mozilla under signaturen RobinHood :

 

https://support.mozi...1#answer-369423

post-126853-0-15806000-1348219268_thumb.png

post-126853-0-30523200-1348219457_thumb.png

post-126853-0-03361200-1348219478_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte inte det här?

enter about:config into the firefox location bar (confirm the info message in case it shows up) & search for the preference named browser.urlbar.trimURLs - double-click it in order to change the default to false.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte inte det här?

 

 

 

Nej det gjorde det inte - och jag har samma konfigurering på mina andra Firefox.

Men jag ska installera om och radera mapparna i Local och Roaming.

Och även programmappen Firefox som någon föreslog på Mozilla.

Sedan installera om - återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för tillägg och insticksmoduler installerade?

Använder du något annat tema än standard?

 

Standardtema och Old Location Bar ; Form History control ; IE Tab Plus ; NoScript ; FireFTP ; QuickJava .

Men som sagt - jag har startat utan tillägg - och även efter total ominstallation med raderad programmapp och inga tilägg installerade.

Kvar är att avinstallera också personliga programdata i Windiws 7 mappar : Local , Roaming etc

Vet du fler mappar eller har du tips ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag avinstallerat Firefox igen och låtit avinstallationsprogrammet ta bort personliga data.

Men för säkerhets skull kollade jag att programmappen /Mozilla/Firefox var borta.

Och denna gång att alla Firefoxmappar under /AppData ( /Local /LocalLow /Roaming ) etc var borta.

Jag installerade Firefox från en helt ny nedladdning .

Jag installerade inga tillägg - och aktiverade inte Sync denna gång .

Alltså en helt ren installation.

Adressfältet såg helt normalt ut .

Startar om datorn - så är felet tillbaka !

Sista delen av adressen syns inte.

Det måste vara något skräp vid bootningen ?

 

Måste ta en logg på det ... Tips ?

 

Jag körde en boot scan : Boot Scan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lika förbryllad som personerna i Mozillas forum. Men HijackThis fungerar inte så bra med 64-bitars Windows så det kan ju vara dags för DDS i stället:

Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

 

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lika förbryllad som personerna i Mozillas forum. Men HijackThis fungerar inte så bra med 64-bitars Windows så det kan ju vara dags för DDS i stället:

Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

 

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt.

 

Här är DDS-loggen:

Men själv vet jag inte vilka processer som är OK.

 

Edit:

Jag lägger istället in en länk till DDS-loggen så blir inte forumtråden så lång :

 

http://pastebin.com/kKUXyyWM .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att stänga av hårdvaruaccelerationen i firefox förresten? Det kan vara något knas där.

 

Japp !

Hårdvaruacceleration avstängt tidigare och nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för tillägg och insticksmoduler installerade?

du något annat tema än standard?

 

Jag svarade på din fråga om tillägg och tema men glömde insticksmoduler :

Adobe Acrobat, Java deployment toolkit, Java platform SE, Nexus Personal, Nokia sweet enabler, Shockwave Flash, Silverlight, VLC Web .

Men jag har haft dessa länge och även på mina andra datorer .

 

Nu har jag inaktiverat dom och det är ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de insticksmodulerna är ju vanliga och skulle knappast ställa till med något.

 

Jag är alltid lite misstänksam när jag ser att Comodo är installerat, inte för att det skulle vara något fel att ha programmet utan för att det lägger sig i så mycket i sin ansträngning att skydda datorn. Jag ser att programmet var (är?) inaktiverat men dess drivrutiner kör fortfarande:

R1 cmderd;COMODO Internet Security Eradication Driver;C:\Windows\system32\DRIVERS\cmderd.sys --> C:\Windows\system32\DRIVERS\cmderd.sys [?]

R1 cmdGuard;COMODO Internet Security Sandbox Driver;C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdguard.sys --> C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdguard.sys [?]

R1 cmdHlp;COMODO Internet Security Helper Driver;C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdhlp.sys --> C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdhlp.sys [?]

Jag vet inte vad just de tre gör men de verkar vara inblandade när det gäller webbläsare. Samt att det kan tänkas att Comodo går igenom datorn vidd uppstart och ser över säkerhetsrelaterade inställningar.

 

Du installerade flera Windows-uppdateringar fredagen den 14:e. Var det efter det som problemet började?

Även om jag inte kan förstå hur det skulle hänga ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Nej, de insticksmodulerna är ju vanliga och skulle knappast ställa till med något.<br /><br />Jag är alltid lite misstänksam när jag ser att Comodo är installerat, inte för att det skulle vara något fel att ha programmet utan för att det lägger sig i så mycket i sin ansträngning att skydda datorn. Jag ser att programmet var (är?) inaktiverat men dess drivrutiner kör fortfarande:<br />R1 cmderd;COMODO Internet Security Eradication Driver;C:\Windows\system32\DRIVERS\cmderd.sys --> C:\Windows\system32\DRIVERS\cmderd.sys [?]<br />R1 cmdGuard;COMODO Internet Security Sandbox Driver;C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdguard.sys --> C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdguard.sys [?]<br />R1 cmdHlp;COMODO Internet Security Helper Driver;C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdhlp.sys --> C:\Windows\system32\DRIVERS\cmdhlp.sys [?]<br />Jag vet inte vad just de tre gör men de verkar vara inblandade när det gäller webbläsare. Samt att det kan tänkas att Comodo går igenom datorn vidd uppstart och ser över säkerhetsrelaterade inställningar.<br /><br />Du installerade flera Windows-uppdateringar fredagen den 14:e. Var det efter det som problemet började?<br />Även om jag inte kan förstå hur det skulle hänga ihop.<br />
<br /><br /><br />

 

Ja Comodo har jag haft vissa problem med när det gäller att acceptera nya nätverk, program och processer.

Det är ett väldigt konfigurerade med Comodo - men jag vill ju tro att det är bra - även om jag inte vet.

Mest för att jag vet många nätverkstekniker använder det. Det är inte heller så tungt.

Brandväggen kräver tex ofta rent manuellt konfigurerade och godkännande .

Samma när det gäller program och processer.

Men som du skriver verkar Comodo vara delvis aktivt trots att jag avaktiverat, antivirus, brandvägg, systemskydd och Comodo sandlåda.

Jag har ju också Comodo på de två andra datorerna - och Firefox i exakt samma konfiguration.

 

Jag brukar inte vilja avinstallera i första taget - men det kanske jag blir tvungen till... för att hitta felet

När började felet - ja det kanske var... iaf > 8 dgr sedan. Men < 15 dgr absolut. Så visst kan det väl vara något med det. Jag gjorde också en "ångring" den 14:e men minns inte varför.

Jag skulle ju kunna göra en återställning - man börjar dra åt panikhållet nu i jakten på sanningen.

Men då kommer ju sanningen gå förlorad ...eller ?

Men det lutar åt en återställning. Jag är osäker på om de andra datorerna blivit uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i DDS-loggen under rubriken "=== Created Last 30 =" så ser du nytillkomna filer och mappar med datum. Utifrån det så går det ju att se vad du har installerat och när, t ex den 4:e TeamViewer, dagen efter PDFCreateor och VideoLAN (VLC). Om du utifrån det ser något som inte finns i de andra datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i DDS-loggen under rubriken "=== Created Last 30 =" så ser du nytillkomna filer och mappar med datum. Utifrån det så går det ju att se vad du har installerat och när, t ex den 4:e TeamViewer, dagen efter PDFCreateor och VideoLAN (VLC). Om du utifrån det ser något som inte finns i de andra datorerna.

 

Ja ok , ska jämföra lite, och även kolla om de andra datorerna är uppdaterade. '

Som sagt gjorde jag en systemåterställning 14/9 men ångrade mig därför att något började krångla efter Windows uppdatering.

Det har det iaf inte gjort på de andra datorerna.

Forskar vidare - man vill ju gärna veta vad orsaken är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om du tittar i DDS-loggen under rubriken "=== Created Last 30 =" så ser du nytillkomna filer och mappar med datum. Utifrån det så går det ju att se vad du har installerat och när, t ex den 4:e TeamViewer, dagen efter PDFCreateor och VideoLAN (VLC). Om du utifrån det ser något som inte finns i de andra datorerna.

 

Ja då är problemet löst utan att jag vet vad det handlade om.

Men jag gjorde som du föreslog : återställde till 14/9 då en tidigare version av Firefox uppenbarade sig .

Då fungerade adressfältet. Men så hade Firefox själv uppdaterat sig till 15.0.1 .

Även Windows uppdaterade sig automatiskt - något som jag aldrg har inställt men istället meddelande om uppdatering.

Utan att ha startat om kom då felet tillbaka - så jag undrar lite vad det handlade om.

Innan detta hade jag kört Spyboot med Teatimer men det hjälpte inte.

 

Jag avinstallerde allt som handlade om Firefox och fick återigen återställa uppdatering eftersom det skett automatiskt.

Efter en ny installation av Firefox fungerade adressfältet - men då ska man vet att jag redan gjort en total ominstallation av Firefox.

Men det var utan att återställa windows - så du hade nog rätt där - guldstjärna i kanten.

 

Men ärligt talat har jag ingen aning den egentliga orsaken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :)

 

Vad bra att du har fått ordning på Firefox till slut även om det inte gick att hitta den egentliga orsaken. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :)

 

Vad bra att du har fått ordning på Firefox till slut även om det inte gick att hitta den egentliga orsaken. :thumbsup:

 

Nej - nu är felet tillbaka !

Och snart blir det något fel på mig...

OBS ! poängen kvarstår.

 

Men detta måste ha skett senaste dygnet.

Jag har bara uppdaterat ...väl ?

Installerade ADblock... men det finns på de andra datorerna också.

Installerade Thunderbrowse... men det kan väl inte ha något samband...

Windowuppdateringar...

 

Men sug gärna tag i DDS-loggen gott folk :

 

http://pastebin.com/w4nS0bQG

 

Jag kan inte tolka allt i loggen men jobbar på det och hoppas på hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2012-10-07 12:48:16 -------- d-----w- C:\Program Files\totalcmd

2012-10-07 09:45:35 -------- d-----w- C:\Program Files\COMODO

2012-09-07 17:01:15 696520 ----a-w- C:\Windows\SysWow64\FlashPlayerApp.exe

Något med Comodo och Flash hände igår. Kan det vara Comodo eller Flash som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2012-10-07 12:48:16 -------- d-----w- C:\Program Files\totalcmd

2012-10-07 09:45:35 -------- d-----w- C:\Program Files\COMODO

2012-09-07 17:01:15 696520 ----a-w- C:\Windows\SysWow64\FlashPlayerApp.exe

Något med Comodo och Flash hände igår. Kan det vara Comodo eller Flash som spökar?

 

Ja jag installerade Shockwave-Flash insticksmodul i Firefox... tror jag - men det har jag väl... på de andra datorerna också ?

Och installerade Comodo igen - är lite förtjust i det - men det kan strula en del som du varit inne på.

Tex verkar det totalt blockera Hemgrupp trots godkänt nätverk .

Men Hemgrupp blockerar iofs ofta sig själv ...

 

Men nu var det Firefox det gällde - och det känns väl som man borde få kläm på mysteriet nu.

Jag tar bort Comodo och Flash så får vi se.

Dock brukar (erfaren) det inte hända något förrän Firefox installeras om helt.

Provar med dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />2012-10-07 12:48:16     -------- d-----w- C:\Program Files\totalcmd<br />2012-10-07 09:45:35     -------- d-----w- C:\Program Files\COMODO<br />2012-09-07 17:01:15     696520 ----a-w- C:\Windows\SysWow64\FlashPlayerApp.exe<br />Något med Comodo och Flash hände igår. Kan det vara Comodo eller Flash som spökar?<br />
<br />

 

Comodo avsinstallerat.

Flash tillägg likaså. (men detta forum verkar inte fungera utan Flash - ett inlägg misslyckades)

Kanske dags för nåt nytt ?

Det fanns också en insticksmodul Shockwave Flash som jag avinstallerdade.

Men lustigt nog vill den insticksuppdatering - PDF i listan enligt bild - uppdatera till Shockwave Flash om man trycker på "uppdatera" - märkligt ?

Alla Firefox mappar är borta.

 

Installerade om Firefox och adressfältet fungerade - även efter omstart av Firefox.

Alla tillägg borta - men insticksmoduler enligt bif bild fanns kvar !

Finns insticksmodulerna i någon annan mapp - eller i registret ?

Jag inaktiverade iaf alla innan omstart - och adressfältet fungerade fortfarande.

Men sedan efter omstart av datorn var det lika igen - adressfältet dolde sista delen av adressen.

ag börjar trots allt tro att det händer något vid bootning - men jag har ju kollat med olika program.

Windows är uppdaterat till sista uppdatering - och jag har ju redan kollat att återställning inte löser problemet.

Förslag ?

post-126853-0-71931700-1349774111_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:( Tyvärr inte.

 

 

Jag har nu en till dator bredvid och Eforum uppe på båda.

Att redigera ett inlägg i Firefox på problemdatorn tar en evighet innan det uppdateras på Eforum.

Men med Firefox i den andra datorn går det omgående.

 

Det krånglande Firefox har också krånglat veckorna innan slår det mig.

Vid about:blank (tom startsida) visade Firefox ändå ett smalt streck mitt på i varierande position vid omstart.

Vi koll på "Visa källa" ses ingen kodning alls som kan passa med strecket.

Som om programmet haft en störning vid uppstart.

Det verkar väldigt misstänkt det hela - som om webbläsaren skulle vara injekterad på något vis.

 

Iofs hamnade jag in någon återstälning-ångring-återställning -process som kanske blev som en loop.

Även med Firefox Sync blev det som en loop - där Firefox Sync slutade fungera på just problem-datorn.

De andra 2 datorerna tycks ha sluppit det - men det kan har varit något runt det.

Om det inte är en bootande trojan förstås.

Jag kör något registerprogram och städar lite med onlineskanning - annars känns det som man måste installera om.....

 

Vi får avsluta det hela med att nu inte få veta - synd .

 

 

Tack ändå !

 

smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox är på väg ut med version 16 vilken dag som helst om du vill vänta lite på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox är på väg ut med version 16 vilken dag som helst om du vill vänta lite på den.

 

Ja det blir nog så :thumbsup:

 

Det är något korrupt med denna . :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...