Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registerrengöring


pchb1knowfinder

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Hej . Jag undrar vilket/vilka register rengöringsprogram folket här på forumet använder . Det går ju inte att göra allt själv så ni måste ju använda nåt , vad rekommenderas ? Ja jag vet att man skall vara försiktig med sånt här men det är därför jag frågar för att få tips att undersöka . Vad det gäller hårddisk defraggning så skall man tydligen använda Puran defrag men vad gäller för register rengöring . Ccleaner är ett program som dyker upp som rekommendation lite överallt , är det bra ? Vilka mer finns det som är bra och som inte bara sabbar för en . Kom igen nu gott folk , tips !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inget registerstädningsprogram, för även CCleaner, som är utvecklat för att städa försiktigt, kan förstöra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Brukar själv undvika alla sk. städprogram, även om jag ibland kört CCleaner, dock med minimala inställningar. Viktigast att bocka ur är rutan med oanvända filändelser.

 

Precis som Cecilia säger så är det programmet nog det skonsammaste, men jag har egentligen svårt att förstå vad som behöver rensas och städas, för det kommer inte att påverka datorn så det blir märkbart, hellre att man riskerar att någonting inte fungerar efteråt.

Detta sista finns det otaliga exempel på i trådarna på Eforum.

 

Det är egentligen sällan några riktiga fel i registret trots att många sådana program rapporterar det.

Dessutom så avråder Microsoft från att köra dessa sk. registerstädningsprogram, som i många fall bara är rena bogus för att lura av folk pengar till priset i värsta fall av ett obrukbart system. Dessa program rapporterar tex. om "758 fel/problem" betala 250:- så skall vi fixa det...:thumbsdown:

Problem eller fel som egentligen inte existerar. Det har ingen betydelse för prestanda eller funktion om registerposterna inte stämmer till en sökväg för en fil eller program som man tagit bort/avinstallerat.

 

Dock skall sägas att det ibland tex. vid avinstallation av Adobes tunga programsviter, kan lämnas kvar vissa saker som måste bort innan ny version kan installeras (har hänt mig och andra på Eforum) men detta löser inte registerstädningsprogrammen i alla fall, utan man måste då hämta ett särskilt avinstallationsprogram från tillverkaren eller följa specifika instruktioner för redigering i registret.

 

Kolla gärna in denna länk också, speciellt en bit ned i texten Cleaning the Registry Improves Performance:

Debunking Common Windows Performance Tweaking Myths

 

[Edit] Däremot använder jag Windows inbyggda Diskrensingsverktyg och detta tömmer ju även tempkatalogen som kan bli stor ibland...

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp klicka på Diskrensning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Intressant gott folk , intressant . Tack för era svar . Här känns det starkt må jag säga . Men den ackumulerade effekten av diverse registerfel har ju en nedsaktande effekt på datorn över tid vilket många datorinsatta samtidigt ÄVEN är överens om på olika sajter på nätet , hur skall man hantera det då`ra ? Låta det vara . Diskrensningstipset var bra för denna nybörjare det kände jag inte till , det skall undersökas djupare . Hur ofta kör man en disk rensning ? Länken var bra på många sätt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den ackumulerade effekten av diverse registerfel har ju en nedsaktande effekt på datorn över tid vilket många datorinsatta samtidigt ÄVEN är överens om på olika sajter på nätet , hur skall man hantera det då`ra ?
Myter sprids bra och läser man samma sak många gånger från olika personer så tror man på dem även om de inte är så sanna. Registerstädningar var kanske bra en gång i tiden för 10 år sedan eller så, när datorer var långsamma i många avseenden och Windows 98 mm var ineffektiva i en del avseenden. Har man betalat för en produkt vill man så gärna se att det gör någon nytta att man tror att man ser förbättringar fast där inte finns några.

 

Det som gäller är ju att göra noggranna jämförelser av system före och efter man har kört registerstädningsprogram.

 

Test med en dator som haft XP installerad i två år utan att något egentligt underhåll har utförts:

http://www.reghardware.com/2009/09/29/review_pc_tune_up_sofware/page2.html

Endast ett registerstädningsprogram lyckades göra uppstarten av datorn snabbare, de andra fyra förlängde uppstartstiden, och samma sak när det gällde att utföra saker i Office 2007. Det som har effekt är att gå från 512 MB RAM-minne till 1 GB.

 

På sidan 5 av testet kan man se att registret har blivit mindre, det har gått från 49 470 kB till 49 408 kB (som minst), men det är ju en försumbar förändring som inte har någon betydelse.

 

Samma sak fast med en 18 månader gammal Vista-installation: http://www.reghardware.com/2009/10/08/review_pc_tune_up_sofware_vista/

Där lyckas faktiskt programmen snabba upp Office-jobbet från 62,4 sekunder till mellan 60,5 och 62,1 sekunder, men vem skulle märka 2 sekunder på något som tar en minut. Observera att det är program som utför många ändringar och inte bara registerstädningar. Gör man fel val i programmen kan man få mycket sämre resultat, ett exempel finns på sidan 4. På sidan 6 kan man läsa att ett av programmen orsakade två Windows-krascher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som dessa register resningsprogrammen gör hyfsat bra, är att ta bort sådant som inte behövs, eventuellt temporära filer, dubbletter och så, att laga någonting, är dom som sagt var, inte så bra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag har surfat runt halva dan nu och har kommit ungefär till samma slutsats som många här har , undvik rengöringsprogram då de mest skadar , och OM de gör nytta så är den så liten att den spelar nästintill ingen roll . Jag har heller inte de dator vanorna att jag ens kommer att ha ett behov av det . Den information jag har hittat säger ungefär samma saker som era inlägg och framför allt stämmer de med Cecilia`s inlägg . Mitt val är klart . INGET sådant program . Tack för era inlägg och hjälpen . Info länkar är alltid uppskattat . Mvh .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack alla för en mycket intressant tråd.

 

Ett par frågor från en novis som mig.

 

Bifogar skärmklipp med mina frågor.

 

Tacksam för svar så att jag inte gör något fel.

 

Hälsningar,

 

Bertil

post-126546-0-49491700-1348012566_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är valfritt med kryssrutorna, visst kan du kryssa i allting, i synnerhet Temporära filer, men kolla först i din papperskorg, så du inte av misstag kastat några filer där, för dessa går ju då att återställa, innan du bockar i papperskorgen.

 

Kyssar du i tex. Miniatyrer, så kommer alla dessa att tas bort, men för varje mapp du sedan öppnar, så kommer dessa att återskapas igen och det kan ta lite tid när det sker.

Jag brukar lämna den tom, men visst kan det nog vara bra att ta bort dessa nån gång emellanåt.

 

Jag brukar även lämna felrapporteringarna tom, tar inte så mycket plats.

 

När det gäller knappen Rensa systemfiler; när du klickar på denna kommer Diskrensningverktyget att starta om, med en ny flik 'Fler alternativ' i Diskrensningsverktyget. Förövrigt kommer också fliken 'Fler alternativ' fram om man högerklickar på Diskrensningsverktyget och väljer Kör som Administratör, innan man startar detta.

Och där kan det finnas många sköna GigaByte att rensa.

 

Väljer du att rensa Systemåterställning och Skuggkopior, så tas bla. alla återställningspunkter bort - utom senaste.

Just systemåterställningspunkter skapas ofta vid tyngre programinstallationer och varje gång Windows update installerar nya Windows uppdateringar så skapas en ny Systemåterställningspunkt automatiskt. Med tiden blir det åtskilliga GB.

 

Så vad du då gör först, är att bocka i dom val du vill göra i första fliken Diskrensning, sedan klickar du på fliken Fler Alternativ och i rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka Rensa > klicka Ta bort i den nya rutan > därefter OK > klicka Ta bort > Klicka Ok > klicka Ta bort filer => då rensas alla filer enligt dom val du gjort i båda flikarna.

 

post-73434-0-86179000-1348017078_thumb.png

 

post-73434-0-08405900-1348017079_thumb.png

 

post-73434-0-28947300-1348017079_thumb.png

 

[Edit] Du kan ju först öppna utforskaren och kolla innan hur många GB fritt utrymme du har på C: disken och sedan igen efteråt du kört Diskrensning, så ser du hur mycket det gjorde totalt sett. Du kanske måste klicka i menyn Visa > Uppdatera i utforskaren för att senaste informationen skall komma fram.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Flyfisherman.

 

Ett stort TACK för den utomordentliga förklaringen.

 

När man som jag är novis på sådant här så behöver man utomordentliga förklaringar.

Har tidigare kört med Advanced SystenCare men har nu här på sidan förstått att man inte skall använa den typen av programvaror.

 

Än en gång så ett stort TACK Flyfisherman.

Jag hade ingen som helst aning om det här med diskrensning och vad som finns i Win för sådant.

 

Tacksamma hälsningar,

 

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just systemåterställningspunkter skapas ofta vid tyngre programinstallationer och varje gång Windows update installerar nya Windows uppdateringar så skapas en ny Systemåterställningspunkt automatiskt. Med tiden blir det åtskilliga GB.
Fast det finns ju en maxstorlek, så det växer ju inte hur mycket som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skrev lite otydligt. Jag menade att det totalt kan ge många GB om dessutom Windows temporära filer innehåller mycket data.

 

Har man dessutom uppgraderat sitt Windows från en tidigare Windows version, så ligger den gamla kvar under C:\Windows.old och då rensas även detta bort med:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/How-do-I-remove-the-Windows-old-folder

Citat:

  1. Öppna Diskrensning genom att klicka på Start-knappen 4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_818.jpg. I sökrutan skriver du in Diskrensning och, i resultatlistan, klickar du på Diskrensning.
     
    Om du uppmanas att välja en enhet klickar du på den som du installerade Windows på. Klicka sedan på OK.
  2. Klicka på Rensa systemfiler på fliken Diskrensning i dialogrutan Diskrensning.
     
    Om du återigen uppmanas att välja en enhet klickar du på den som du installerade Windows på. Klicka sedan på OK.
  3. Markera kryssrutan Tidigare Windows-installation(er) och andra kryssrutor för filer som du vill ta bort. Klicka sedan på OK.
  4. Klicka på Ta bort filer i meddelandet som visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej Perlind!

 

Eftersom du har en specifik fråga om hur du ska bli av med ett program, medan denna tråd handlar om huruvida registerstädningsprogram ska användas och i så fall vilket, har jag flyttat ditt inlägg till en egen tråd: //eforum.idg.se/topic/344498-kan-inte-avinstallera-advanced-system-optimizer/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...