Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

seg dator


Martassen

Rekommendera Poster

Jo de e bättre med segheten :-). Fast jag tycker jag ser addaware där nere i statusraden. Dock är det inte nån antivirusvariant som tidigare. Det är nog kanske den lilla varianten som jag ska ha!? Ikonen är lite som svenska flaggan.

 

Här kommer bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

När min pojk kolla youtube hackar den.(Filmen).

Den hängde sig lite därefter och jag avsluta via aktivitetshanteraren.

Därefter kom det fram en dialogruta med texten "Okänt pluginprogram svarar inte. Vill du stoppa den?". Denna ruta har jag fått fram ett antal gånger tidigare.

Sen ser jag följande (Se bifogad bild)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och nu kom följande ruta fram när jag kolla lite på youtube

 

Se bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att du har något Ad-Aware igång i senaste DDS-loggen. Kan du bifoga en skärmdump (PrintScreen) på hur ikonen ser ut?

Vad finns det för något i menyn om du högerklickar på ikonen?

 

Är det Firefox som ni använder?

Vilken version i så fall?

Kolla på sidan https://www.mozilla.org/sv-SE/plugincheck/ att alla insticksprogram i Firefox är senaste versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad bild. Ikonen längst till höger. Dock när jag tryckte på den så säger den kunde inte ansluta till servicen :-).

 

Använder Coogle chrome. Har även internet explorer men brukar mest använda google chrome för jag tycker den e snabbare. Ska jag kanske avsinstallera google chroome och installera nån bättre läsare? E störigt när den börjar hänga sig varje gång jag e på youtube.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Ad-Aware 9 och det är meningen att det ska vara en jordglob med gult streck över. Du kan ju installera den igen så bör det ju fixa sig med ikonen: http://www.filehippo.com/download_ad-aware/10910/

 

Inga problem med Google Chrome i allmänhet även om jag inte använder den. Du kan ju pröva med att ominstallera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installlerat addaware.

 

Installerat chroome igen så får se om blir bättre. Jätte irriterande filmer stannar och datorn hänger sig.

Nu får jag fram följande ruta även om jag knappt har något öppet. Endast internet. Se bifogad fil. Den gula lampan på datorn lyser jämt nästan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fortfarande pågår så kan du kolla upp närmare vad det gäller:

Ta fram Aktivitetshanteraren och välj fliken Prestanda. Där klickar du på Resursövervakaren.

I Resursövervakaren finns det några vågräta rader, där det står Processor, Disk osv. På raden "Disk" klickar du på nedåt-pilen längst till höger för att expandera det avsnittet. Du sorterar listan genom att klicka på en kolumns rubrik en eller två gånger för att få önskad sorteringsordning. Klicka på "Läser" resp. "Skriver" för att få fram vilken "Avbildning" och vilken "Fil" som gör mest läsningar resp. skrivningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fortfarande pågår så kan du kolla upp närmare vad det gäller:

Ta fram Aktivitetshanteraren och välj fliken Prestanda. Där klickar du på Resursövervakaren.

I Resursövervakaren finns det några vågräta rader, där det står Processor, Disk osv. På raden "Disk" klickar du på nedåt-pilen längst till höger för att expandera det avsnittet. Du sorterar listan genom att klicka på en kolumns rubrik en eller två gånger för att få önskad sorteringsordning. Klicka på "Läser" resp. "Skriver" för att få fram vilken "Avbildning" och vilken "Fil" som gör mest läsningar resp. skrivningar.

 

 

Tänker du på varför det hackar när jag kollar på en filmsnutt på youtube?

Hur tar man fram aktivitetshanteraren (Står still i huvudet). Ctrl alt delete brukar jag köra när den hänger sig dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tänkte på Nortons varning som du hade bild på in inlägg 32.

 

För att ta fram Aktivitetshanteraren går ju Ctrl+Alt+Del bra, men man kan också till exempel högerklicka i aktivitetslisten (den som listar programmen man har startat) och välja Aktivitetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kom inte nortonrutan fram men den kommer fram väldigt ofta.

Se bifogade bilder om det säger dig nåt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den översta bilden är det inte mycket diskaktivitet alls. I den andra så är det framför allt Google Chrome som läser och skriver, samt Windows indexeringsfunktion mm. Man kan även se att Ad-Aware håller på och söker igenom filer. Men även i detta fall så är det inte mycket aktivitet just när du tog bilden utan betydligt mer en stund tidigare (när grafen under Disk gick upp i taket i stället för att nu ligga nära 0).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den översta bilden är det inte mycket diskaktivitet alls. I den andra så är det framför allt Google Chrome som läser och skriver, samt Windows indexeringsfunktion mm. Man kan även se att Ad-Aware håller på och söker igenom filer. Men även i detta fall så är det inte mycket aktivitet just när du tog bilden utan betydligt mer en stund tidigare (när grafen under Disk gick upp i taket i stället för att nu ligga nära 0).

 

Har inte öppnat Addaware att den ska söka med den kanske ligger och söker i bakgrunden då!?

Jag gör så att jag bifogar bilder så fort jag får fram nortonrutan. Datorn är ganska ok nu men när jag slår på youtube exempelvis så hackar den ofta och kan bli seg då.

 

Den har inte pipigt och stängt av sig sedan 26 juni. Vet ej hur jag ska tolka detta riktigt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte längre ihåg hur Ad-Aware 9 fungerar när det gäller genomsökningar.

 

Det är ju bra att du inte har haft pip och avstängningar på över en vecka. Jag tolkar det som att du lyckades få bort en hel del damm från grafikkortet mm så att temperaturerna nu håller sig på en mer normal nivå.

 

Dags för lite avinstallationer av DDS mm.

Starta OTL.

Tryck på knappen CleanUp! och DDS och OTL kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Ta bort eventuella loggar.

 

Körde du Secunias program som vi hade uppe tidigare i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte längre ihåg hur Ad-Aware 9 fungerar när det gäller genomsökningar.

 

Det är ju bra att du inte har haft pip och avstängningar på över en vecka. Jag tolkar det som att du lyckades få bort en hel del damm från grafikkortet mm så att temperaturerna nu håller sig på en mer normal nivå.

 

Dags för lite avinstallationer av DDS mm.

Starta OTL.

Tryck på knappen CleanUp! och DDS och OTL kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Ta bort eventuella loggar.

 

Körde du Secunias program som vi hade uppe tidigare i tråden?

 

Jag har inge dds eller otl på skrivbordet. Verkar som jag körde igång dom programmen direkt och att dom inte sparades på skrivbordet!?

 

Nope ska köra igenom med secunia. Tänkte jag gör det imorgon för börjar bli lite sömnig.

 

Angående tempen på grafikkortet är den på cirka 67 grader. KAnske beror på youtube tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inte OTL på skrivbordet för att kunna köra fixen med den?

 

Tidigare såg det ut så här:

PRC - C:\Users\Älsklingsparet\Downloads\OTL.exe

C:\Users\Älsklingsparet\Downloads\dds (3).com

OTL och DDS ligger i en mapp som heter Downloads.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inte OTL på skrivbordet för att kunna köra fixen med den?

 

Tidigare såg det ut så här:

PRC - C:\Users\Älsklingsparet\Downloads\OTL.exe

C:\Users\Älsklingsparet\Downloads\dds (3).com

OTL och DDS ligger i en mapp som heter Downloads.

 

Nej inte vad jag kan minnas. Ska jag gå in sökvägarna ovan för att köra OTL om jag inte ser det på skrivbordet?

Nån av dom med gul ikon?

 

Jag har tydligen addaware installationsfil och hwmonitor flera ggr där. Jag har laddat ner Hwmonitor varje gång jag kollat tempen :-). Bör nog ha sparat som mål eller liknande och installerat det för jag ser inte hwmonitor i startmenyn.

Kan man "deleta" saker i mappen "hämtade filer"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan köra OTL från "Hämtade filer" och det går bra att ta bort filer som ligger i "Hämtade filer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde otl ifrån hämtade filer nu. Den hängde sig lite tror jag och sa den inte svara när jag körde clean up. Efter ett tag kom det fram ruta om reboot och ta bort filer eller liknande. Jag klicka Yeas och windows starta om. Kördes det igenom ordentligt? Eller ska jag köra otl igen ifrån hämtade filer? Ska jag isåfall bocka i minimal output?

 

Tänkte jag frågar igen ifall:

Jag kan alltså trycka delete på rubbet som ligger i mappen hämtade filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att OTL gjorde det den skulle.

 

Ja, du kan ta bort allt som ligger i "Hämtade filer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om du hade några gamla osäkra programversioner installerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om du hade några gamla osäkra programversioner installerade?

 

Japp uppdatera flash men ska kolla igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill verkligen tacka dig för hjälpen! Du är fantastisk på att hjälpa. Kanske kan jag ha datorn ett litet tag till innan jag köper ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...