Rixn, den 08 nov 2012, 03:18, sa:
Hej Vincent!
Tack för ditt svar!
Jag jobbar som Teknikillustratör för NSN och sitter i Shanghai. Här jobbar jag mest med hårdvara och delar av de object jag jobbar med utvecklar vi själva och det mesta av det restrerande får vi generella 3D-objekt-filer för. Vi skulle vara i stor hjälp med en koppling direkt från 3D.
Idag outputtar vi CAD-filer i specifika vinklar och jag adderar djup med linjetjocklekar och skuggor för varje lager vi behöver kunna vis eller inte visa. Det blir väldigt tunga original filer som visserligen är väldigt användbara att utgå ifrån för 95% av bilderna i vår dokumentation. Fast kunde man unvika det tidskrävande djupskapandet så finns mycket tid att hämta. Det är här
3DVIA och
DP EEC kommer in i bilden.
Jag har testat 3DVIA och finner det utmärkt, mrn priset är extremt högt. Här i Shanghai ville de ha 160 000 per licens samt 30 000 i månadskostnad per licens. Det finns ju inte på kartan att de går att räkna hem. En engångskostnad på 60 papp skulle vara vaeldigt intressant. Men å andra sidan ligger ju DP EEC på laegre ändå, så om den kan erbjuda samma funktinalitet som 3DVIA för de funktioner vi söker mest (vilket är de mest rudimentära i ett primärt läge) så lutar det mest åt DP EEC. Problemet jag har är att jag inte haft tillgång till att testa det. Jag hittar ingen test-version..
Sedan har vi en till kandidat, som jag heller inte provat än -
PTC Creo Illustrate (
http://www.ptc.com/p...creo/illustrate). Har du provat det?
Förressten - kan du nämna vilka skillnader det var i importering?
Jag har fuskat lite med
HTML5 och
CANVAS, och lyckats klämma ur mig följande animering:
http://www.rixn.se/HTML5canvas/.
Det är dock långt kvar innan formatet är redo för implementering i våra system, fast det är bra att ha något att visa när man ska inviga folk högre upp i näringskedjan i vad det hela handlar om.
/Lars
Lars,