Rixn, den 08 nov 2012, 03:18, sa:
Hej Vincent!
Tack för ditt svar!
Jag jobbar som Teknikillustratör för NSN och sitter i Shanghai. Här jobbar jag mest med hårdvara och delar av de object jag jobbar med utvecklar vi själva och det mesta av det restrerande får vi generella 3D-objekt-filer för. Vi skulle vara i stor hjälp med en koppling direkt från 3D.
Idag outputtar vi CAD-filer i specifika vinklar och jag adderar djup med linjetjocklekar och skuggor för varje lager vi behöver kunna vis eller inte visa. Det blir väldigt tunga original filer som visserligen är väldigt användbara att utgå ifrån för 95% av bilderna i vår dokumentation. Fast kunde man unvika det tidskrävande djupskapandet så finns mycket tid att hämta. Det är här
3DVIA och
DP EEC kommer in i bilden.
Jag har testat 3DVIA och finner det utmärkt, mrn priset är extremt högt. Här i Shanghai ville de ha 160 000 per licens samt 30 000 i månadskostnad per licens. Det finns ju inte på kartan att de går att räkna hem. En engångskostnad på 60 papp skulle vara vaeldigt intressant. Men å andra sidan ligger ju DP EEC på laegre ändå, så om den kan erbjuda samma funktinalitet som 3DVIA för de funktioner vi söker mest (vilket är de mest rudimentära i ett primärt läge) så lutar det mest åt DP EEC. Problemet jag har är att jag inte haft tillgång till att testa det. Jag hittar ingen test-version..
Sedan har vi en till kandidat, som jag heller inte provat än -
PTC Creo Illustrate (
http://www.ptc.com/p...creo/illustrate). Har du provat det?
Förressten - kan du nämna vilka skillnader det var i importering?
Jag har fuskat lite med
HTML5 och
CANVAS, och lyckats klämma ur mig följande animering:
http://www.rixn.se/HTML5canvas/.
Det är dock långt kvar innan formatet är redo för implementering i våra system, fast det är bra att ha något att visa när man ska inviga folk högre upp i näringskedjan i vad det hela handlar om.
/Lars
Lars,
Det är inte ofta man träffar på människor i samma bransch, cheers! Intressant, en svensk illustratör i Shanghai. Hur hamnade du där?
Vad är det för CAD-program som du eller konstruktörerna sitter på? våra konstruktörer sitter på Solidworks, i början fick jag alla vinklar från dem, vilket är satans besvärligt. Lite över 1 års sedan fick jag tips om att
eDrawings är ett alternativ till 3D-program (Tillhör D'assault som gör
Solidworks). Den är grundläggande och gratis, finns även en Pro version för en liten slant. Jag använder denna tills jag får "budget" och "reason" att investera ett bra 3D-program. Bara ett tips om ni sitter på
Solidworks.
Det kan bli ett långt memo, och lite blandat...
Creo illustrate hade jag ingen aning om att den fanns, den är väl ny för iår? Eftersom PTC har ett motsvarande program som heter
Isodraw. Nytt namn, samma skit? Tyvärr har jag inte fått tag på en testversion ännu. Men det var säkert 1 års sedan jag skickade en begäran till PTC, kanske är det dags att ta kontakt med dem igen och prova...
160 000! Var det längesen ni fick offerten? När jag förhandlade med vår licensförsäljare (Solide AB - enda i SE som får sälja D'assault program), så ville inte D'assault gå under 120 000:- pga det är svårt att höja priset för en licens i framtiden (skitsnack allt går att höja - sen är deras affärsmodell idiotisk gjord). Men då var programmet ganska nyintroducerat i Sverige, så dem hann väl inte riktig prissätta den dec 2012. Nu tror jag dock att priset är förändrat med tanke på att jag fick 60' i somras. Solide måste väl ha övertalat D'assault att sänka. Iaf, bra info för dig om ni är nyfikna på investera.
Att tanka ner
DP CCE stand alone, finns någonstans... minns inte vart. Annars kan du kringgå det med att tanka ner en testverisonen från Corel.
DP CCE 6 ligger inbakad i testversionen
"DESIGNER Technical Suite X5".
http://www.corel.com...segid=1247#tab3
Frågan är om du kommer åt den från Shanghai... annars kan jag fixa dig en version på något sätt.
DP CCE och
Corel draw fungerar jättebra tillsammans, om man tittar på exporteringen. Men jag arbetar tyvärr inte i
Corel. Jag har märkt att exportering från
DP CCE till
AI fungerar bra, men
DP CCE till
Corel och sen till
AI... fungerar mycket bättre! Slipper överflöd av linjer och ankarpunkter. Flera 100' ankarpunkter är inte ovanligt...
Det finns två stora skillnad mellan
DP CCE och
DP CAD.
DP CCE tolkar modeller som polygoner och importerar begränsat antal format.
DP CAD tolkar modeller som parametriska ytor och kan importera flesta format som finns på marknaden (byta till ett CAD grafikkort är nog ett måste för parametriska ytor om jag inte har fel).
Jag minns tyvärr itne exakt vad det var för detaljer det skiljde sig i import, men det är kanske därför jag inte kommer ihåg dem. Det var nog bara irritation samt att jag aldrig fick varför den gör så.
3DVIA gör vissa saker som man inte vet varför den gör så. Kan vara så att konstruktören inte har gjort rätt från början i filen. Men jag fick aldrig svar på det. Iaf, det var inga större beskymmer. Är ni behov att ett 3D-program som kan kunna accessa valvet (PDM)?
Nördig som man är provade man din sida på min Galaxy S2 - Chrome. Den blev riktigt bra, inte bara själva visningen på telefonen men även att animeringen var väldigt bra gjord. Adobes interaktiva PDF kan ju slänga sig i väggen. Hur länge jobbade du på den? Vilken Canvas menar? Är lite efter på vissa saker...
//Vincent
//Vincent
Inlägget är redigerat av Vincent-T: 08 nov 2012, 10:13.