Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Uppgradera databas

Medlem är utloggad   Martassen 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2005-03-27

Skrivet 22 jun 2012, 00:59

Har en Accessdatabas som verkar vara gjord i 2003. Om jag förstått rätt så är det fyra filer som är viktiga:
VHDatabas.mde - detta är filen som det jobbas mot.
VHBas_be.mdb - detta är den sk "back end" där alla data sparas.
VHDatabas_MasterVersion.mdb - här tillverkas formulär och rapporter.
Sen finns det en ldb-fil som skapas när någon är inne i mdb-filen för att ändra.

Om jag förstått rätt så ska man göra ändringar i VHDatabas_MasterVersion.mdb och sen konvertera den till mde. Kommer då att få upp en fråga om ange sökväg till Back enden.

Fråga1
Det har köpts till en tilläggsmodul i form av en kodad Active X kontroll. Jag antar att det är detta tillägg som det pratats om kring uppgradering och att man är orolig om det funkar uppgradera till 2010 (från 2003). Kan det bli några problem å tappa något? vad kan detta vara för tillägg och hur ser jag det?.

Fråga2:
Det ser också ut som det lästs in pdf-blanketter och lagt dem som formulärbakgrund på nåt sätt. Hur kan detta ha gjorts?
Det är Rapport "Forsakringsbevis" och "Garboforsakring".

Fråga3:
Jag får fram följande ruta när jag öppnar den i Access 2010. Se bifogad bild. Vad är detta? Öppnar den i min access 2010 som jag har hemma.

Bifogade filer

• Bifogad fil  ruta.gif (15,26Kb)
    Antal nedladdningar: 0

Inlägget är redigerat av Martassen: 22 jun 2012, 01:00.

0

Medlem är utloggad   MickeF 

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2010-06-04

Skrivet 22 jun 2012, 07:13

Visa inläggMartassen, den 22 jun 2012, 00:59, sa:

Fråga1
Det har köpts till en tilläggsmodul i form av en kodad Active X kontroll. Jag antar att det är detta tillägg som det pratats om kring uppgradering och att man är orolig om det funkar uppgradera till 2010 (från 2003). Kan det bli några problem å tappa något? vad kan detta vara för tillägg och hur ser jag det?.

Fråga2:
Det ser också ut som det lästs in pdf-blanketter och lagt dem som formulärbakgrund på nåt sätt. Hur kan detta ha gjorts?
Det är Rapport "Forsakringsbevis" och "Garboforsakring".

Fråga3:
Jag får fram följande ruta när jag öppnar den i Access 2010. Se bifogad bild. Vad är detta? Öppnar den i min access 2010 som jag har hemma.

Fråga 1: Titta i formulär/rapporter så kommer du nog se en plats där det ska visas en graf eller något. Kanske det är pdf-erna som ska visas.

Fråga 3: Referens till Active-X kontrollen. Öppna VBA (ctrl-G) sen på menyn Verktyg/ Referenser. Mer info: http://searchwinit.t.../definition/OCX
Accesskonsult
Micke Falk

Inlägget är redigerat av MickeF: 22 jun 2012, 07:15.

0

Medlem är utloggad   Ech 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2001-11-15

Skrivet 22 jun 2012, 12:53

kopiera GridEX20.OCX från en dator där databasen fungerar, (troligtvis Windows\system32) eller sök efter filen. Installera den på din hemmadator genom att lägga filen i ovanstående mapp och välj kör från startkanppen skriv in följande:
regsvr32 GridEX20.ocx

Troligtvis vet du allt detta men för säkerhets skull :)
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket