DevStaff, den 22 jun 2012, 14:05, sa:
Jag mäter temeperaturen med diverse program, exemepelvis gamebooster.
Säger att Cpu`n är ca 85 grader varm och hårddisken 40 grader varm.
Den första frågan du kommer få när du lämnar in den är:
Och vad är det för problem med +85C? Det ligger ju inom Intels tillåtna arbetsområde eller hur?
Lösning: Du går in på Intels site och laddar hem och skriver ut tillåtet arbetsområde på just den processormodellen du har.
Förhoppningsvis/Lyckligtvis (beroende på hur man ser på saken sträcker sig arbetsområdet till 80C / 90C.
Går det upp till 90C ingen ide reklamera. Går det upp till 80C, ja då har du rätt.....
För den andra frågan du kommer få är:
Och hur vet du att programmet du använder visar rätt temperatur? Är det certifierat av Intel för den här processorn?
Vem som helst kan peta ihop ett program eller kopiera delar från program andra petat ihop.
Men bara för du kan hacka betyder inte du kan mäta.
Jag har testat CPUFan som jag ser som ett totalt skämt när det gäller mätning.
och
HW-monitor som jag tror mera på för det har vid jämförelse med BIOS visat ungefär samma temperatur på de moderkort jag testat det på.
För det stora kruxet med den här typen av mätning är att det finns ett stort antal sensorer / givare för temperaturmätning, dels på moderkorten och dels inbyggda i processorn.
Och är inte programmet anpassat till givaren så visar det fel temperatur, fel spännings osv.
Och hade HW-monitor visat rätt spänning alltid hade jag haft svart skärm......
Så det första du måste göra är att kolla upp godkända arbetstemperaturer för din CPU / hårddisk på Intels respektive Hårddisktillverkarens site.
Det andra är att jämföra dina temperaturmätningar med olika program mot temperaturerna i BIOS.
För att se hur de stämmer. Ta gärna några foton på vad du ser. Visar dina programm och BIOS lika temperaturer
så har du i varje fall nått stöd för +85C. "Acers egen BIOS visar samma temperatur"
Alternativt plocka fram Intels eller Acers certifiering av det program du använt för att mäta temperaturen.
Till sist, ett standardfel på standarddatorer är dåligt monterad kylning, för tjock kylpasta på kylfläns osv.
Så är det så att programmen visar rätt så kan det vara att den inte är bättre ihopsatt
än man kan vänta sig i en Acer för mindre än 4000kr.
(Jag arbetar som Kvalitets och Tekniskt ansvarig på ett kontrollorgan enligt ISO/IEC 17020 ( C ) ackrediterat av SWEDAC
http://www.swedac.se
och att vi mäter rätt ute hos kunderna måste vi bevisa för SWEDACs bedömmare varje år genom att göra egenkontroller av våra arbetsinstrument mot referensinstrument.
Och referensinstrumenten ska kontrolleras hos för den typen av kontroll ackrediterade företag en gång per år.
Företag som
http://www.intertechna.se/
http://www.sp.se/sv/...or/default.aspx)
Hoppas du får till det.
Får du inte till det.
Så blir det kylplatta. Och överlever datorn garantitiden och du känner för det så plocka sönder den och montera ihop den med ett tunt lager bättre kylpasta, tex Arctic Silver.
Men sönderplockning förutsätter du vet hur man jobbar med skydd mot statisk elektricitet.
Har lämpliga verktyg osv.
Inlägget är redigerat av jannejanne: 23 jun 2012, 10:01.