Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

peka om domän och själv välja övergång

Medlem är utloggad   ekliptika 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2010-08-16

Skrivet 10 jun 2012, 10:09

Hej,
Flummig rubrik kanske men jag vill peka om våra domäner till annan webhotell men är starkt beroende av att ha full kontroll på när flytten görs, helst på minuten.
Jag har inte råd att gambla 24-48h och hoppas på att ompekning sker någon gång under denna tid.
Då detta rör inkommande ordrar och vi samtidigt håller på med byte av bakomliggande logistikändringar som lagerprogramvara mm så måste jag själv slå över ompekning precis när vi är redo för detta.
Annars för att ordrar och lager ska bli helt rätt måste företaget stå still i 48h och det är ett NO NO!!! :)

Jag har hört om dynamisk ompekning är det rätt sätt och isåfall hur gör jag?

Jag ska över till wopsa.

Hoppas ni förstår frågan.

Mvh
0

Medlem är inloggad   .M 

• Stormuffin
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2005-04-04

Skrivet 10 jun 2012, 10:49

Hmmmm... En dns envisas ju med att cacha adresser och du har viss kontroll över detta med ett TTL-argument i DNS. Men jag tror inte du ska lita på det för det är ju upp till de individuella dns-servrarna att faktiskt erkänna din TTL.

Dock så kanske du kan peka din domän på en virituell ip adress. På mitt jobb använder vi sådanna för våra databas servrar. Vi ansluter mot en ip som inte är fysiskt ansluten till en server. Denna virituella ip adress pekar på en server som står i ett datacenter. Men om något inträffar med maskinen så växlar ip om till ett annat datacenter helt och hållet. Och växlingen går på bara någon sekund. På så vis upplever systemen att databasen är på plats hela tiden, trots att den inte vet vilket datacenter som faktiskt svarar.

Jag vet dock inte hur man använder detta ute på internet hur som helst. Men virituell ip eller VIP är nog något du kan leta information på.

Men jag kan samtidigt ha väldigt fel angående om detta kommer fungera eller ej.
0

Medlem är utloggad   ekliptika 

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2010-08-16

Skrivet 10 jun 2012, 19:56

Tack för informationen, jag ska googla lite på VIP.
Dock stämmer det tyvärr med cachningen men det kommer man väl ändå inte ifrån antar jag?

Visa inlägg.M, den 10 jun 2012, 10:49, sa:

Hmmmm... En dns envisas ju med att cacha adresser och du har viss kontroll över detta med ett TTL-argument i DNS. Men jag tror inte du ska lita på det för det är ju upp till de individuella dns-servrarna att faktiskt erkänna din TTL.

Dock så kanske du kan peka din domän på en virituell ip adress. På mitt jobb använder vi sådanna för våra databas servrar. Vi ansluter mot en ip som inte är fysiskt ansluten till en server. Denna virituella ip adress pekar på en server som står i ett datacenter. Men om något inträffar med maskinen så växlar ip om till ett annat datacenter helt och hållet. Och växlingen går på bara någon sekund. På så vis upplever systemen att databasen är på plats hela tiden, trots att den inte vet vilket datacenter som faktiskt svarar.

Jag vet dock inte hur man använder detta ute på internet hur som helst. Men virituell ip eller VIP är nog något du kan leta information på.

Men jag kan samtidigt ha väldigt fel angående om detta kommer fungera eller ej.

0

Medlem är utloggad   Jonas__B 

• Stjärna
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2006-03-09

Skrivet 11 jun 2012, 07:42

Förslagsvis ha en alternativ domän som pekar mot nya miljön.
1. Http-omdirigering från domän1 till domän2 då man fastställt att domän2 fungerar rätt.
2. Sedan ta bort http-omdirigeringen och domän2 och peka om domän1 till nya miljön.
3. Slutligen lägg till http-omdirigering domän2 till domän1.
Jonas :: Moderator - CD/DVD-bränning, Kameror, Print - om trycksaker samt Bildredigering.

Hjälpte jag dig, eller gillar du det jag skrev?!
Visa din uppskattning genom att klicka på Plus-ikonen till höger ----------------------------------------------------->>
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket