Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Blue screen of death windows startar om

Medlem är utloggad   Maria1965 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2012-06-03

Skrivet 03 jun 2012, 11:37

Min son har en Packard bell laptop som startar upp och man kommer till windows loggan, sen kommer blåskärm upp och datorn startar om.
Går ej att köra i felsäkert läge och den startar felsökning om jag väljer det men den hittar inget efter flera timmars (en hel dag) sökning, sökningen avslutas alltså inte utan den blir aldrig färdig helt enkelt

Han har windows 7 home premium
Vi har ingen recovery skiva heller.

Edit:
Gjorde en felsökning nyss och den visade
Antal rotorsaker 1
sen startade datorn om när jag valde slutför och den stannar vid windows loggan igen, sen visar den blå skärm startar om och börjar startreparation igen.

Edit2:
Fick förslaget att prova att byta slottar på RAM men det hjälpte inte och nu får jag inte ens en bild på skärmen efter det.
Vad sjutton kan jag göra nu då?

Inlägget är redigerat av Maria1965: 03 jun 2012, 15:04.

0

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2011-02-23

Skrivet 04 jun 2012, 08:03

Har din son filer, bilder eller annat på datorn han vill spara? Då kunde det vara ide att börja boota från en ubuntu eller någe liknande bara för att få ut detta innan du startar en återställning. Har för mig du skall kunna använda vänster Alt+F10 under tiden datorn bootar upp. Är det en äldre Packard Bell använder du vänster Alt+F11. Du kan även använda smart restore om du har allt från datorn när den köptes. Det är en dvd eller cd du bootar ifrån vilken återställer allt som den var från början.
Lycka till.
0

Medlem är utloggad   Kranis-97 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2011-12-06

Skrivet 04 jun 2012, 09:58

Försök ta ett foto på bluescreen så du ser vad det står. Om han har några filer han vill spara boota Ubuntu. Där kan du även felsöka. http://www.ubuntu.com/download/desktop
"Think outside the box"
0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-06-21

Skrivet 07 jun 2012, 11:39

Jag gick in på packardbells webbplats och hittade denna hjälp!

http://packard-bell-...vWlV4TTQzLWs%3D

Citat

Restoring the operating system
How do I reinstall Windows?

If your software fails to respond or the system is infected with malware, please use the following steps:

STEP A

Prior to reinstalling Windows, undo the changes that may cause the problems. Please, visit our knowledge base article Using System Restore in Windows XP, Vista and 7.

STEP B

If the problem persists, use the recovery software to restore Windows to the original factory state:

• Make a backup of personal data, as the recovery process will erase all your files, such as email and photos.
  • Power on your computer. When the Packard Bell logo is displayed, press and hold the ALT key while pressing repeatedly the F10 key. Release the keys when a message displays that Windows is loading files.
  • After the system recovery program has loaded follow the prompts to reinstall the operating system.
  • In case the recovery software does not start, you need to use Recovery DVDs or CDs; please visit our knowledge base article Recovery using CDs or DVDs.
Men notera att alla sparade filer etc. försvinner vid denna åtgärd! Så prova att logga in på datorn i t.ex. felsäkert läge! och se om du kan ansluta USB-enhet till datorn för att kopiera över alla önsvärda filer till!
Sedan kan ni följa ovan beskrivning för att få en ren och nyinstallerad dator igen!

Blåskärmar är som sagt, felmeddelanden och orsakar inte enbart av hårdvarufel utan av bristfälliga drivrutiner eller t.ex. smittor av olika slag!

Det är väl värt att prova en ominstallation, försvinner blåsärmarna så var det ett mjukvarufel som orsakade dessa!

:)
Unika installationsguider som bl.a. optimerar din dator för 2 hårddiskar! Få Snabb, Stabil & Säker Windows7/8-dator? Installera Windows som proffsen via: WinGuider.se

Inlägget är redigerat av WinGuider.se: 07 jun 2012, 11:40.

0

Medlem är utloggad   Maria1965 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 2012-06-03

Skrivet 07 jun 2012, 13:15

Tack för era svar, men som jag skrev i mitt senaste inlägg kommer jag ju inte in i datorn, skärmen är svart och felsäkert läge fungerar ju inte då heller tyvärr.
Händer nada när jag sätter på datorn förutom att powericonen lyser att den är på.
0

Medlem är utloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 07 jun 2012, 13:36

Har du fått dit RAM-minnena ordentligt efter bytet?
Skyddade du datorn mot statisk elektricitet när du bytte plats på RAM-minnena?
0

• Användare
  • PipPip
  • Gick med: 2011-02-23

Skrivet 08 jun 2012, 09:08

Visa inläggMaria1965, den 07 jun 2012, 13:15, sa:

Tack för era svar, men som jag skrev i mitt senaste inlägg kommer jag ju inte in i datorn, skärmen är svart och felsäkert läge fungerar ju inte då heller tyvärr.
Händer nada när jag sätter på datorn förutom att powericonen lyser att den är på.

Ser ut som om sladden mellan grafikkort och skärm är av. Skulle kunna vara en garantisak men vad jag förstår är den för gammal för det.
Vad händer om du kopplar en annan skärm till vga-uttaget på datorn? Får du bild på den nya skärmen?
Om detta fungerar kör du den återställning jag beskrev tidigare. Om det inte går, du inte har några recovery-skivor(menar dessa går att handla för några hundralappar på packard_bells hemsida), är det nog dags att byta ut datorn. Såvida du inte har en kompis, typ mig;), som kan skruva isär burken.
Du får en bärbar dator idag för några tusenlappar så frågan är om det är värt att lägga ner någon tid på denna.

Inlägget är redigerat av Cecilia: 09 jun 2012, 22:33.
Anledning till redigering: Tagit bort ovidkommande reklamlänk /Cecilia, moderator

0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-06-21

Skrivet 08 jun 2012, 10:14

Visa inläggCecilia, den 07 jun 2012, 13:36, sa:

Har du fått dit RAM-minnena ordentligt efter bytet?
Skyddade du datorn mot statisk elektricitet när du bytte plats på RAM-minnena?

Kan du koppla in en extern bildskärm??

Om det fungerar och du kan se vad som händer Välj att gå in i menyn där du kan välja felsäkert läge!

Lite längre ner finns ett val för att inaktivera automatisk omstart vid allvarligt systemfel (blåskärm)
i.o.m. det kan du se felmeddelandet (Blåskärmen är ett felmeddelande)

Skriv upp "STOP: 0x000000(Tecken) samt ev. hänvisning till fil
Unika installationsguider som bl.a. optimerar din dator för 2 hårddiskar! Få Snabb, Stabil & Säker Windows7/8-dator? Installera Windows som proffsen via: WinGuider.se
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket