Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

snabbare dator

Medlem är utloggad   Martassen 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2005-03-27

Skrivet 29 maj 2012, 07:50

Hej!

Jag har en Hp-dator med Windows Vista. Tycker den ibland kan bli lite seg och långsamn. Hur får jag datorn snabbare?
Jag har kört igenom med Malware och Ccleaner. Har även programmet Secunia PSI. När jag körde igenom med Malware blev den lite snabbare. Finns det något mer jag kan göra?
0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 29 maj 2012, 09:26

Starta MBAM (Malwarebytes Anti-Malware) och ta fram fliken Loggar. Leta reda på den logg där MBAM hittade något och öppna den. Kopiera innehållet och klistra in det i ditt svar.
0

Medlem är utloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 29 maj 2012, 11:33

Villig att lägga lite pengar i datorn? Då är ofta en SSD-disk, en solid-state-disk, en god investering. Kan skrämma liv i sega datorer.

Om nu inte det inte är som så att datorn är fylld med virus och liknande....

Som alltid när jag gör gästspel i trådar som denna, varför inte helt enkelt göra en backup av alla dina egna dokument och installera om datorn? tar några timmar men då vet man att man har en så fräsch datorn som det bara går att få.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 12:43

Visa inläggCecilia, den 29 maj 2012, 09:26, sa:

Starta MBAM (Malwarebytes Anti-Malware) och ta fram fliken Loggar. Leta reda på den logg där MBAM hittade något och öppna den. Kopiera innehållet och klistra in det i ditt svar.

Se bifogad fil. Den hitta inget. Den är ändå snabbare nu. Tänkte om jag kan få den ännu snabbare :-).
Fick lite mersmak igår att den blev snabbare när jag kört Anti-Malware. Det känns som datorn mår bättre nu konstigt nog. E ju märkligt med tanke på att Anti-Malware inte hitta nåt. Kanske tog den bort lite skit ändå!?

Bifogade filer

• Bifogad fil  logg.txt (1,92Kb)
    Antal nedladdningar: 6

Inlägget är redigerat av Martassen: 29 maj 2012, 12:46.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 12:48

Visa inläggMonshi, den 29 maj 2012, 11:33, sa:

Villig att lägga lite pengar i datorn? Då är ofta en SSD-disk, en solid-state-disk, en god investering. Kan skrämma liv i sega datorer.

Om nu inte det inte är som så att datorn är fylld med virus och liknande....

Som alltid när jag gör gästspel i trådar som denna, varför inte helt enkelt göra en backup av alla dina egna dokument och installera om datorn? tar några timmar men då vet man att man har en så fräsch datorn som det bara går att få.

Går det vill jag helst slippa installera om alla program och hålla på. Annars bör man kanske göra det ibland.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 12:49

Inge pip idag iallafall och den har inte stängt av sig eller något. Heller inte hängt sig. Vore ju inte så dumt om man kan få den så snabb som det går :-). Den ok nu men tänkte om jag kanske har grejer jag inte behöver som drar ner hastigheten. Vet ej hur det ser ut i autostart för jag vågar inte ta bort något. Hastigheten är nog ändå helt ok. Tänkte mest för att få den så snabb som möjligt med dom resurser man har :-)

Inlägget är redigerat av Martassen: 29 maj 2012, 12:54.

0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 29 maj 2012, 13:02

Visa inläggMartassen, den 29 maj 2012, 12:43, sa:

Se bifogad fil. Den hitta inget. Den är ändå snabbare nu. Tänkte om jag kan få den ännu snabbare :-).
Fick lite mersmak igår att den blev snabbare när jag kört Anti-Malware. Det känns som datorn mår bättre nu konstigt nog. E ju märkligt med tanke på att Anti-Malware inte hitta nåt. Kanske tog den bort lite skit ändå!?

Nej, allt som MBAM gör står i loggfilen.
Det verkar ju inte särskilt sannolikt att det är något skadligt program i datorn när vare sig antivirusprogram eller MBAM har hittat något och du inte har observerat något särskilt.

En för varm dator kan mycket väl bli långsammare eftersom många processorer sänker farten när de blir för varma.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 13:21

Visa inläggCecilia, den 29 maj 2012, 13:02, sa:

Nej, allt som MBAM gör står i loggfilen.
Det verkar ju inte särskilt sannolikt att det är något skadligt program i datorn när vare sig antivirusprogram eller MBAM har hittat något och du inte har observerat något särskilt.

En för varm dator kan mycket väl bli långsammare eftersom många processorer sänker farten när de blir för varma.

Det är ju väldigt märkligt att den blev väldigt mkt snabbare när jag kört Malware. Hur kan den bli det?

Jag tror inte det ska vara nåt skadligt i datorn. Har du annars några tips på hur jag får min dator snabb? Nåt jag bör ta bort eller liknande? Kanske inte kan få den snabbare än vad den är nu men tänkte så man gjort det man kan.
Hur man får sin dator snabb som möjligt med dom resurser man har typ :-). Tänkte om jag hade något som drar ner hastigheten som är onödigt.

Inlägget är redigerat av Martassen: 29 maj 2012, 13:28.

0

Medlem är utloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 29 maj 2012, 13:31

martassen, om du tänker tillbaka, hur snabb är din dator idag jämfört med när den var ny?
Vad är det som tar tid idag som inte gjorde det förr?

I princip drar inte en massa program ned farten på en dator idag. Visst, ligger det många program i autostart kan det ta en stund att starta upp men har man sedan bara nog med minne flyter det mesta på bra.

Troligen är det laddtider du irriterar dig på, att det tar tid att starta saker. Då är det en snabbare disk det som krävs,.

Fast nu har jag inte den blekaste aning om vad för dator du har eller vad du använder den till.
och som sagt inte heller någon idé om vad det är som inte är snabbt på din dator.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 13:44

Visa inläggMonshi, den 29 maj 2012, 13:31, sa:

martassen, om du tänker tillbaka, hur snabb är din dator idag jämfört med när den var ny?
Vad är det som tar tid idag som inte gjorde det förr?

I princip drar inte en massa program ned farten på en dator idag. Visst, ligger det många program i autostart kan det ta en stund att starta upp men har man sedan bara nog med minne flyter det mesta på bra.

Troligen är det laddtider du irriterar dig på, att det tar tid att starta saker. Då är det en snabbare disk det som krävs,.

Fast nu har jag inte den blekaste aning om vad för dator du har eller vad du använder den till.
och som sagt inte heller någon idé om vad det är som inte är snabbt på din dator.

Jo det är klart. Kommer ej ihåg hur snabb den var i början jämfört med idag. Den var seg ett tag men verkar bli lite piggare vilket glädjer mig. Så det räcker jag kör Malware, Ccleaner och Antivirusprogram för att hålla dator i trim?
Tänkte om jag hade nån onödig skit som gör det tar tid. Kontorsprogram, adobe och internet är väl det jag använder. Har en Hp-dator stationär.

Inlägget är redigerat av Martassen: 29 maj 2012, 13:47.

0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 29 maj 2012, 13:46

Visa inläggMartassen, den 29 maj 2012, 13:21, sa:

Det är ju väldigt märkligt att den blev väldigt mkt snabbare när jag kört Malware. Hur kan den bli det?

Jag tror inte det ska vara nåt skadligt i datorn. Har du annars några tips på hur jag får min dator snabb? Nåt jag bör ta bort eller liknande? Kanske inte kan få den snabbare än vad den är nu men tänkte så man gjort det man kan.
Hur man får sin dator snabb som möjligt med dom resurser man har typ :-). Tänkte om jag hade något som drar ner hastigheten som är onödigt.

Eftersom du har lagt den här tråden i avdelningen "Virus, skadliga program & botemedel" så trodde jag att du misstänkte något skadligt.

Som jag ser det är första steget att få datorn sval, dvs utan damm i processorns och grafikkortets kylflänsar, och det har du ju redan en tråd igång om.
0

Medlem är utloggad   TkJ 

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 2012-05-29

Skrivet 29 maj 2012, 22:45

Visa inläggMartassen, den 29 maj 2012, 07:50, sa:

Hej!

Jag har en Hp-dator med Windows Vista. Tycker den ibland kan bli lite seg och långsamn. Hur får jag datorn snabbare?
Jag har kört igenom med Malware och Ccleaner. Har även programmet Secunia PSI. När jag körde igenom med Malware blev den lite snabbare. Finns det något mer jag kan göra?

Jag skulle rekommendera att prova programmet Soluto. Det är gratis och vad det gör är att hjälper dig att trimma bort autostartande program och tjänster. Det vanligaste skälet till varför en dator känns slö, beror på att det ligger en massa autostartande program. Tryck [Win]+[E] och skriv msconfig och kör. Klicka upp fliken Autostart för att se vilka program som körs igång i bakgrunden varje gång du startar Windows.
Datornörd från mörkaste småland.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 23:10

Visa inläggTkJ, den 29 maj 2012, 22:45, sa:

Jag skulle rekommendera att prova programmet Soluto. Det är gratis och vad det gör är att hjälper dig att trimma bort autostartande program och tjänster. Det vanligaste skälet till varför en dator känns slö, beror på att det ligger en massa autostartande program. Tryck [Win]+[E] och skriv msconfig och kör. Klicka upp fliken Autostart för att se vilka program som körs igång i bakgrunden varje gång du startar Windows.

Ok. Då ska jag prova soluto. Är det bara tuta och köra programmet?
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 29 maj 2012, 23:43

Med tanke på vad CNET skriver så ska man granska vad programmet föreslår:

Citat

The first section, "No-brainer," listed four apps that we could remove from the boot process right away. One was our backup software, which we preferred not to change.
http://download.cnet...4-75446583.html
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 23:54

Visa inläggCecilia, den 29 maj 2012, 23:43, sa:

Med tanke på vad CNET skriver så ska man granska vad programmet föreslår:http://download.cnet.com/Soluto/3000-18512_4-75446583.html

Är det något jag bör testa på? eller ska jag skippa det?
0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-06-21

Skrivet 30 maj 2012, 07:28

Visa inläggMartassen, den 29 maj 2012, 23:54, sa:

Är det något jag bör testa på? eller ska jag skippa det?

Mitt råd är att du skippar det!

Börja med att titta på msconfig som finns inbyggt i Windows..

I dag gör inte något av dessa "rensnings & optimerings" program någon större nytta! Så om någon rekommenderar sådana.. tänk efter två gånger.. (Dessutom! Hur logiskt är det att du får bättre prestanda av att installera ännu FLER program???)

Det bästa sättet att "göra datorn snabbare" är i slutändan ändå att göra en ren ominstallation och att därefter "trimma" genom att konfigurera datorn korrekt och att se till att LÄSA varje dialogruta som kräver en åtgärd under installationen av varje program!

De flesta autostartande programvaror har under installationen val för bl.a. Starta när windows startar" och t.ex. "Add to Quicklaunch" etc. som man bör inaktivera.. Dessutom så slipper du då massa onödiga toolbars etc. om du läser vad som anges innan du klickar nästa!

Dessa finns även i nödvändiga stödapplikationer som t.ex. JAVA och Flashplayer installationerna!
(Och de kommer ju inte dit av sig självt! Det är i 9 av 10 fall du som installerat programmet som "godkänt" att dessa skall installeras, just genom att missa att avmarkera alla onödigheter under installationen av resp. program! Tänk på att du kommer att slippa avinstallera onödigheter, om du aldrig installerar dessa från början! :) )

De få extra sekunder det tar att installera ett program, tjänar man in massa gånger om senasre under datoranvändandet! Bl.a. på snabbare uppstart, och generellt sätt bättre genomsnittsprestanda!

:)
Har du ledsnat på en Windows-dator som kraschar, hänger sig och blir smittad, titt som tätt? Installera om er Windows via guider på: WinGuider.se så slipper ni dessa problem!

Inlägget är redigerat av WinGuider.se: 30 maj 2012, 07:54.

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket