Jag hoppas någon kan och vill hjälpa mig med detta, jag är nybörjare:
Jag har en rapport med en himla massa textboxar som behöver slå upp värden beroende på vilket år användaren väljer.
Jag har testat med att lägga in uttrycket DSlåUpp under "Värde" i "AngeEgenskap" i ett makro vid rapportens starthändelse och det fungerar, MEN:
när jag konverterade makrot till VBA så lyckades jag inte få det att fungera alls - och jag behöver ha det i VBA för att kunna ändra namn och uttryck på ett enklare och mindre tidsödande sätt än via makro.
Konverteringen av makrot ser ut så här i VBA:
Option Compare Database
Option Explicit
'------------------------------------------------------------
' mcrDSlåUppKostnadsfördelningMånad
'
'------------------------------------------------------------
Function mcrDSlåUppKostnadsfördelningMånad()
On Error GoTo mcrDSlåUppKostnadsfördelningMånad_Err
DoCmd.SetProperty "textbox1", , DLookup("[Kolumn1", "[qryFrågaPerMånad]", "[qryFrågaPerMånad]![Kolumn5] =" & "[textboxÅr] & '-01' & '-01'")
DoCmd.SetProperty "textbox2", , DLookup("[Kolumn2]", "[qryFrågaPerMånad]", "[qryFrågaPerMånad]![Kolumn5] =" & "[textboxÅr] & '-01' & '-01'")
DoCmd.SetProperty "textbox3", , DLookup("[Kolumn3]", "[qryFrågaPerMånad]", "[qryFrågaPerMånad]![Kolumn5] =" & "[textboxÅr] & '-01' & '-01'")
mcrDSlåUppKostnadsfördelningMånad_Exit:
Exit Function
mcrDSlåUppKostnadsfördelningMånad_Err:
MsgBox Error$
Resume mcrDSlåUppKostnadsfördelningMånad_Exit
End FunctionKan någon hjälpa mig med hur man skriver för att få detta att fungera vid rapportens starthändelse?
Tack på förhand.
mvh
Botticelli
MIN LÖSNING:
Private Sub Report_Load()
Me.textbox1 = DLookup("[Kolumn1", "[qryFrågaPerMånad]", "[qryFrågaPerMånad]![Kolumn5] =" & "[textboxÅr] & '-01' & '-01'")
Me.textbox2 = DLookup("[Kolumn2", "[qryFrågaPerMånad]", "[qryFrågaPerMånad]![Kolumn5] =" & "[textboxÅr] & '-01' & '-01'")
Me.textbox3 = DLookup("[Kolumn3", "[qryFrågaPerMånad]", "[qryFrågaPerMånad]![Kolumn5] =" & "[textboxÅr] & '-01' & '-01'")
End Sub
Inlägget är redigerat av Botticelli: 23 maj 2012, 19:23.
Anledning till redigering: Code-taggar tillagda av moderator

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg