Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Pålitlig backup & restore av kontakter Android

Medlem är utloggad   Mikael63 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2007-07-22

Skrivet 20 maj 2012, 22:39

Söker en pålitlig app./lösning för att kunna ta backup, manuellt, av alla kontakter i telefonen (Android) och vid behov återskapa dessa med all info bibehållen.

Backup till sd-kort duger bra men gärna möjlighet att göra detta via en webläsare på en dator.
OBS! lösningen ska alltså vara oberoende av operativsystem på dator.

Gratis är ju bra men det gör inget om detta kostar en liten slant, bara allt verkligen fungerar utan handpåläggning, att det skapas dubletter osv..
---
Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?
0

Medlem är utloggad   .M 

• Stormuffin
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2005-04-04

Skrivet 21 maj 2012, 06:33

Använder du gmail ihop med din lur? Då finns det en liten artikel på Googles supportsida om hur du exporterar dina kontakter. Det enda du inte får med är eventuellt fotografi har jag för mig.

Annars om du kan tänka dig gå utanför kravet med att köra enbart via webbläsare och använda en "riktig" e-postklient så borde du kunna ansluta med imap- eller exchangeanslutning mot gmail och använda klientens funktioner för att exportera kontakter.
0

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 21 maj 2012, 06:47

Citat

Använder du gmail ihop med din lur?

Ja, det gör jag. Men synkningen av kontakter verkar inte/har aldrig fungerat.
Alltså mellan telefonen och Gmail.
Kalendern funkar direkt.

Anledningen till min fråga är att jag letar ersättningsalternativ till My Phone Explorer som inte fungerar under Linux. Jag har hittat två andra appar, som kompletterar varandra hyfsat, för annan hantering än just detta med backup.

Telefonens egen export till sd-kortet verkar inte kunna hantera kontakter med ÅÄÖ.
---
0

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 21 maj 2012, 22:06

Super Backup, som låg överst på Google Play vid sökning, verkar funka bra, med ÅÄÖ.
Jag har bara testat att ta en backup och göra en restore. Inga dubbletter skapades. Har testat att ta bort en kontakt och göra en restore och då kommer den kontakten tillbaks. Kontakterna ligger kvar i sina grupper och bilder fungerar. Dock vet jag ju inte om det senare fungerar bara för att jag inte raderat dessa kontakter.

Backupen görs på samma sätt som telefonens egen backup, till sd-kortet, som .vcf (men här funkar alltså åäö)
---
1
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket