Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Blåskärm?

Medlem är utloggad   Ored 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2001-09-25

Skrivet 19 maj 2012, 20:37

Hej!

På en av mina datorer får jag ibland en del blåskärmar av olika sort vilket är mycket irriterande. Börjar fundera på om det är någon av datorns hårdvara som börjat att spöka. Undrar därför nu om någon kan rekommendera ett bra program för att kolla upp datorn hårdvara så att jag ev. kan byta ut den trillskade delen om det är värt?

/Ored
0

Medlem är utloggad   Tune 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2011-10-23

Skrivet 19 maj 2012, 20:53

Kolla denna sida med diverse tips om drivrutiner och analys av dumpfiler vid blåskärm (obs, det är svårt och hitta rätt fil att ladda ner för att kunna installera debugging tools, vilken fil beror av vilken processor du har ):
http://www.alltomwin...ivrutiner-r1154
0

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 19 maj 2012, 20:59

Hej,
Ja kolla detta som Tune säger.

En bra start är ju att koppla ur alla externa enheter och ha endast tangentbord, mus och bildskärm inkopplade.
I fall någon hårdvara eller drivrutin till dessa spökar.

Har du överklockat eller gjort några andra ändringar i BIOS?
I så fall återställ genom att Load BIOS Default, men kolla först Boot prioritet för dina hårddiskar (om du har flera) samt under advanced meny (du får botanisera runt lite tills du hittar) SATA mode om detta är IDE eller AHCI.
Efter du gjort Load Bios default ändrar du dessa värden enligt vad du tidigare hade, Save & Exit.

Händer ju att minnen blir dåliga, kör ett minnestest.
Se detta för instruktioner och vilken fil du skall hämta: Inlägg #2
Samt inlägg #23 i denna tråd visar hur det kan se ut när det är fel på ett av minnesstickorna.
Mvh
0

Medlem är utloggad   Kranis-97 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2011-12-06

Skrivet 20 maj 2012, 14:43

Kolla vad som står i blåskärmen, t.ex. ta ett foto.

Försvinner blåskärmen så att du inte hinner se?
Gå till Kontrollpanelen > System > Avancerade systeminställningar > Inställningar för Start och återställning > Bocka av Starta om automatiskt
"Think outside the box"
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 05 jun 2012, 13:02

Möjligen kan jag nu ha löst problemet med att datorn får blåskärmar av olika typer. Jag kollade igenom datorns minne utan fel där. Sedan dax för koll av datorns två inbyggda hårddiskar och det visade sig att att den ena disken, den med Windows och alla programmen hade minst ett BAD BLOCK. Bort med den ur datorn och sedan installera operativsystemet samt programmen på den andra disken och nu har jag inte fått en enda blåskärm på en vecka. Är disken med BAD BLOCKS bara att slänga nu eller ska man köra något program som gör att dom dåliga blocken undviks? Vad rekommenderar ni?

/Ored
0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 05 jun 2012, 13:25

När det börjar bli dåliga blocks på en hårddisk brukar det följas av fler så det bästa är att sluta använda den. Om hårddisken är yngre än 3 år så kan du köra tillverkarens testprogram och sedan försöka reklamera den.
0

Medlem är utloggad   Kranis-97 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2011-12-06

Skrivet 05 jun 2012, 14:27

Har du några viktiga filer på den?
"Think outside the box"
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 06 jun 2012, 07:49

Nej på den disken fanns bara operativsystemet samt alla programmen installerade. Alla mina filer finns på den andra hela disken som också är säkerhetskopierad. Det jobbigaste var att installera allt igen på disken med mina filer samt göra plats för detta. Jobbigt att också behöva lägga massor av pengar på en ny disk också förstås.

/Ored
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket