Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Virus eller "bara" oskyldigt krångel?

Medlem är utloggad   Jodie 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2003-02-16

Skrivet 05 maj 2012, 16:27

Ikväll när jag satt vid datorn med XP Home och skulle starta LibreOffice startade inte programmet. Det enda som hände var att fläkten i datorn ökade i varv några sekunder, som den brukar vid ökad ansträngning. Jag testade förstås flera gånger med samma resultat.
Sedan kollade jag med Utforskaren om LibreOffice's filer överhuvudtaget var kvar, och såvitt jag såg var det OK.

Då försökte jag avsluta för omstart, och det kom upp "Avsluta program - soffice.bin" med en sån där progressmeter. Som jag minns det upprepades förloppet oupphörligt trots att jag försökte med en knapp "Avsluta nu".

Eftersom jag inte lyckades avsluta Windows tryckte jag till slut på datorns resetknapp. Omstarten förlöpte nog normalt till Skrivbordet kom upp men av det gissningsvis 30-talet genvägsikoner jag har där var visst mer än hälften färglösa. Och det jobbade på i hårddisken, men när det gått kanske flera minuter utan ens AVG Free-ikonen dykit upp i Meddelandefältet blev jag förskräckt och stängde av datorn med nätströmbrytaren på baksidan.

Jag befarar det värsta - att något riktigt otyg kom in i systemet natten till fredagen när jag försökte ladda ner och (lyckades) installera ett teckensnitt. Eller möjligen genom mina lagringsmedia som hälsat på i vänninans dator, vilken dock aldrig varit smittad när jag särskilt scannat den.

Dock lät jag efter mina övningar natten till fredagen AVG Free scanna min dator efter såväl root kits som allmänt genom hela hårddisken medan jag sov, utan att något skumt upptäcktes. Datorn blev sedan inte omstartad förrän då jag berättade om ovan (inte ens efter den till synes lyckade installationen av LibreOffice häromdagen), och nu törs jag inte försöka starta den datorn igen förrän ni förhoppningsvis givit mig goda råd.

Vad kan det röra sig om? Virus och eländes elände, eller "bara" något oskyldigt krångel? Vad bör jag göra?
0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 05 maj 2012, 19:54

Jag tycker att det låter mer som något problem med LibreOffice än med skadliga program. Om du får samma problem igen när du startar LibreOffice så föreslår jag att du avinstallerar det och installerar på nytt.

Om LibreOffice hänger sig igen så ta fram Aktivitetshanteraren, fliken Program, och försök stänga av programmet där. Om det inte listas eller inte går att stänga av så ta fram fliken Processer, leta reda på processer som kan ha att göra med LibreOffice, t ex soffice, och avsluta dem.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 06 maj 2012, 17:53

Cecilia, den 05 maj 2012, 19:54, sa:

Jag tycker att det låter mer som något problem med LibreOffice än med skadliga program. Om du får samma problem igen när du startar LibreOffice så föreslår jag att du avinstallerar det och installerar på nytt.

Om LibreOffice hänger sig igen så ta fram Aktivitetshanteraren, fliken Program, och försök stänga av programmet där. Om det inte listas eller inte går att stänga av så ta fram fliken Processer, leta reda på processer som kan ha att göra med LibreOffice, t ex soffice, och avsluta dem.

Det känns som om jag kanske inte gjorde mig helt förstådd?

Jag upplevde det inte som att LibreOffice hängde sig, det jag upplevde var att det inte startade överhuvudtaget. (Dessförinnan hade jag till synes problemfritt startat, använt och stängt det mängder av gånger.)
Och när jag försökte göra en hel omstart av datorn uppenbarade sig "Avsluta program - soffice.bin" vilket verkade omöjligt avsluta, varför jag till slut tryckte på datorns resetknapp.

Och då, som sagt: Omstarten förlöpte nog normalt till Skrivbordet kom upp men av det gissningsvis 30-talet genvägsikoner jag har där var visst mer än hälften färglösa. Och det jobbade på i hårddisken, men när det gått kanske flera minuter utan ens AVG Free-ikonen dykit upp i Meddelandefältet blev jag förskräckt och stängde av datorn med nätströmbrytaren på baksidan.

Och sedan rörde jag inte den datorn mer igår.

Istället startade jag min gamla reservdator med Win 98, 233Mhz och 64 MB RAM. Tills för några år sedan kunde jag utmärkt använda detta eForum i den, men sedan det blivit så nerlastat går det tyvärr inte längre - jag önskar att funnes en lättversion av eForum! Eller att jag kunde tipsas om något annat seriöst men lättkört forum för datorproblem.

Nu nödgades jag istället maila min "fallbeskrivning" till min väninna, som jag ombad logga in och posta den. Och senare fick jag ditt svar mailat till mig.

Idag drog jag ur nätverkskabeln från den strulande XP-datorn, slog på strömbrytaren och tryckte på startknappen varefter jag tryckte på F8 för att förhoppningsvis kunna starta i Felsäkert läge.

Men när jag valt Felsäkert läge och försökt starta det kom istället en blåskärm med:

"Ett fel uppstod och windows har stängts av för att förebygga problem med din dator.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"

Och så några instruktioner t.ex. som att "Kontrollera att all ny maskin- och programvara är korrekt istallerad." Vilket jag inte förstår hur det ska kunna gå till nu. Det enda nya är väl f.ö. just LibreOffice. Samt nämnda teckensnitt, vilket jag skrev mer utförligt om i tråden välja "Välja OpenOffice eller LibreOffice?".

Efter blåskärmen tryckte jag på resetknappen och när startförsöksalternativen kom upp valde jag denna gång:

"Senaste fungerande konfiguration"

...och samma blåskärmsmeddelande kom upp igen.

Så nu slår jag av strömbrytaren igen och hoppas på råd...
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 06 maj 2012, 19:04

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME innebär att det har uppstått något fel på hårddiskens filsystem så att Windows inte kan starta. Sedan om det beror på att hårddisken har skador eller att filsystemet har blivit skadat av du har slagit av datorn med strömbrytaren vet jag inte.

Du bör börja med att kontrollera hårddisken för att se efter om den är trasig. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 11 maj 2012, 20:05

Eftersom jag inte tordes ge mig ut på "vilda webben" med reservdatorn vilken i många fall inte orkar med dagens webbsidor och vars Avast antivirusprogram visst inte kunnat uppdateras sedan oktober 2010 och att det kändes omöjligt att försöka få väninnan förmedla mer kvalificerad hjälp, sökte jag en annan utväg.

Jag kom på att datorns orginaldisk som jag klonade från för nära två år sedan ( http://eforum.idg.se...tera-for-mycket ) hängde kvar orörd och oinkopplad i datorn. Så efter att repeterat lärdomarna från den tråden, vilken jag hade tillgängliga som textfiler, flyttade jag helt enkelt över IDE-kabeln och spänningskabeln till den gamla hårddisken, slog på nätströmbrytaren och tryckte på datorns startknapp.

Först lät datorn typ som vissa backande fordon (peeep-peeep-peeep...) och jag sträckte mig efter strömbrytaren, men så började det till synes vanliga förevisandet av vit information på svart botten, Windows-loggan... och så kom skrivbordet och allt såg ut nästan precis som innan kraschen. Det första jag sedan gjorde var att uppdatera AVG Free 9, som därefter med röd text meddelade att skyddet mot virus och spyware ändå INTE var uppdaterat. Detta föranledde mina frågor i en annan tråd om AVG Free's senaste version och andra gratisprogram.

Nästa dag när jag var på sidan för Comodo antivirusprogram som jag fått tips om i andra tråden och övervägde byta till, uppdaterade sig mitt AVG Free 9 plötsligt automatiskt och visade sedan att alla dess komponenter fungerade igen!
Och givetvis har jag låtit AVG Free scanna igenom hårddisken jag kör på nu.

Huruvida det var något oknytt inblandat i kraschen är väl ännu lite ovisst. Det var väl främst mina kontakter med http://www.freefonts...750/Kristen-ITC ( http://eforum.idg.se...ler-libreoffice
) jag befarat varit ödesdigra. Den i mitt tycke mystiska, påstådda teckensnittsfilen utan eget suffix, fick mig att prova funktionen att ladda teckensnitt i en "bag" istället. Men när jag flera gånger försökte ladda ner innehållet från "bagen", hände inget annat än instruktionerna på siten ändrades lite fram och tillbaks. Jag befarade sedan att någon uppfunnit en metod lura besökarna ladda ner skadligheter till sina datorer utan att någon nedladdningsruta eller annat tecken märktes.

Om vi antar att det INTE var något oknytt inblandat i kraschen kanske min fallbeskrivning där filen soffice.bin figurerar borde flyttas till http://eforum.idg.se...ler-libreoffice ?

Rörande hårddisken som var inblandad i kraschen har den alltså få ta "time out" så länge, det känns också tryggare så för nuet än att bara desperat försöka få igång den och kanske "mista hela stycket". Kanske skulle det gå att acessa den från den gamla som nu är i drift och säkerhetskopiera vissa filer som inte hunnit blivit säkerhetskopierade, innan jag försöker få igång den igen?

Jag bifogar bild av blåskärmen jag fotograferade 20120506, senaste gången jag försökte starta med den. Kanske kan någon här tolka stoppkoden? Om jag nu skrivit av rätt lyder den:

*** STOP: 0x000000ED (0x8A53E9E0, 0xC0000006, 0x00000000, 0x00000000)

Bifogade filer

0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 11 maj 2012, 23:55

Citat

Kanske skulle det gå att acessa den från den gamla som nu är i drift och säkerhetskopiera vissa filer som inte hunnit blivit säkerhetskopierade, innan jag försöker få igång den igen?
Ja, det ska du absolut försöka. Du behöver förstås en spänningskabel till båda hårddiskarna. Du måste också ta ut den dåliga hårddisken och ändra en bygel på den så att den blir byglad för "Slave"-mod, samt ansluta den till mittkontakten på IDE-kabeln.

0x000000ED betyder just UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME, talet därefter brukar vara någon sorts adress samt 0xC0000006 verkar vara det vanligaste vid UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Jag flyttar tråden till Hårdvara - övrigt där vi brukar ha allmänna hårdvaruproblem, t ex blåskärmar.

Cecilia
Moderator
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 29 maj 2012, 08:39

Cecilia, den 11 maj 2012, 23:55, sa:

Ja, det ska du absolut försöka. Du behöver förstås en spänningskabel till båda hårddiskarna. Du måste också ta ut den dåliga hårddisken och ändra en bygel på den så att den blir byglad för "Slave"-mod, samt ansluta den till mittkontakten på IDE-kabeln.

0x000000ED betyder just UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME, talet därefter brukar vara någon sorts adress samt 0xC0000006 verkar vara det vanligaste vid UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Jag flyttar tråden till Hårdvara - övrigt där vi brukar ha allmänna hårdvaruproblem, t ex blåskärmar.

Cecilia
Moderator

Efter att ha ögnat igenom http://eforum.idg.se...tera-for-mycket samt försökt se hur de bägge hårddiskarna nu äro byglade verkar det som om jag tidigare kört dem med cable select.

Kan det isåfall räcka med att helt enkelt (utan särskild master/slave-bygling) koppla in den nyare, alltså den med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-problemet, på kabelns mittkontakt (och givetvis med spänningsanslutning) för att förhoppningsvis kunna accessa den?
0

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 29 maj 2012, 09:07

• Utan bygling går hårddisken som standard (default) som master då.

• Byglar du hårddisken som master eller som slave spelar det ingen roll var på kabeln den sitter, eftersom byglingen bestämmer master eller slave.

• Byglar du Cable Select (CS) och vill att hårddisken skall vara master så måste den sitta längst ut på busskabeln.

• Om det redan finns en Master på en kanal blir en enhet med CS automatiskt Slave.

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 29 maj 2012, 10:01.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 06 jun 2012, 20:52

Under maj har jag upplevt en tämligen intensiv månad med stort behov av min vanliga huvuddator och som nödlösning kört med datorns tidigare "pensionerade" orginaldisk.

Men nu när allt lugnat ner sig har jag tagit itu med att försöka åter få igång den betydligt nyare och större hårddisken med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-problemet.

Jag började med att säkerhetskopiera och på skiva bränna alla de filer jag sparat på orginaldisken under nödanvändningsperioden.

Därefter laddade jag ner en ISO-fil med AVG's Rescue Disk och brände den på en CD. Sedan laddade jag ner Western Digitals diagnostikprogram för hårddisken med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-problemet, och la det på en boot-bar diskett.

Och så lossade jag IDE-kabeln från den gamla orginaldisken, och flyttade den (tillbaka) till hårddisken med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-problemet. Planen var att med AVG's Rescue Disk och Western Digitals diagnostikprogram först noggrant först testa den hårddisken innan jag skulle koppla in bägge hårddiskarna för att försöka säkerhetskopiera även sådant som tillkommit på UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-hårddisken senaste månaden innan kraschen.

Innan jag började med testerna testade jag en gång att starta upp från UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-hårddisken vilket bara resulterade i just UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-blåskärmen.

Bifogad fil  120602-AVG, Rescue-Errors reported.jpg (94,58Kb)
Antal nedladdningar: 0
Körningen sedan med AVG's Rescue Disk rapporterade inga som helst "infektioner" men däremot 4 "Errors" - vari de bestod kunde jag inget finna om.

Bifogad fil  120602-Data Lifeguard Diagnostics, Test completed without errors.jpg (91,57Kb)
Sedan körde jag Western Digitals diagnostikprogram, vilket inte fann några fel.

Det kunde väl inte skada att än en gång försöka starta från UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME-hårddisken innan jag börjar krångla med att koppla om och in bägge hårddiskarna, tänkte jag.

Denna gång valde jag "senaste fungerande konfiguration", vilket jag även testat en gång alldeles efter strejkandet började.

Bifogad fil  120602-CHKDSK kontrollerar filsystemet.jpg (88,15Kb)
Och visst blev det en blåskärm också nu... men inte den vanliga om UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME, utan istället en rekommendation om att låta CHKDSK köras. När jag fattat vad där stod hade jag visst 4 sekunder på mig att helt nobba CHKDSK. Jag har varit om att CHKDSK körts kanske uppemot 100 gånger totalt på mina datorer med Win98 och ME och det har alltid slutat väl, och enligt Western Digitals diagnostikprogram skulle ju hårddisken vara hel, så jag lät CHKDSK ta itu med det hela och tugga på.

Bifogad fil  120602-CHKDSK Tar bort indexposten.jpg (143,52Kb)
Jag tyckte det såg hemskt illavarslande ut när CHKDSK i snabbt tempo tog bort kryptiska indexposter på löpande band och var förstås mycket nervös inför hur det hela skulle avlöpa.

Men tack och lov - efter denna i mitt tycke mycket nervpirrande CHKDSK-körning startade Windows XP upp igen! Inte förstår jag vad borttagandet av mängder indexposter från, vad iallafall mitt foto visar, en och samma fil egentligen innebar men den som förstår det är välkommen berätta!

Personligen gissar jag att CHKDSK-processen bearbetade något elände som hade med filen soffice.bin jag berättade om i trådens början att göra...? Och den filen har väl i sin tur med LibreOffice att göra? Kanske borde tråden isåfall flyttas till http://eforum.idg.se...ling-word-m-fl/
Det känns som jag i nuläget inte törs starta LibreOffice igen.
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 06 jun 2012, 21:41

Så vitt jag förstår körde du bara Western Digitals Quick test men du måste köra det fullständiga testet (Extended?) för att veta att hårddisken är frisk. Men först se till att göra backup på alla viktiga filer på hårddisken för om hårddisken är dålig så kan det stora testet göra hårddisken sämre (en dålig hårddisk blir ofta sämre av att användas mycket).
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 08 jun 2012, 20:25

Cecilia, den 06 jun 2012, 21:41, sa:

Så vitt jag förstår körde du bara Western Digitals Quick test men du måste köra det fullständiga testet (Extended?) för att veta att hårddisken är frisk. Men först se till att göra backup på alla viktiga filer på hårddisken för om hårddisken är dålig så kan det stora testet göra hårddisken sämre (en dålig hårddisk blir ofta sämre av att användas mycket).

Det stämmer, jag körde aldrig Extended-testet. Jag hade ju då inte gjort den planerade sista-tiden-backupen och tyckte inte det framgick klart om det gick att köra det testet utan att det automatiskt även skulle genomföra reparationsförsök...?

Idag letade jag fram loggen från CHKDSK-körningen jag visat bilder från. Framåt slutet står det bl.a. "0 kB i skadade sektorer" - innebär det att det inte finns några skadade sektorer på hårddisken?
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 08 jun 2012, 22:45

Chkdsk kollar inte lika noga som Extended test. Det är riktigt att man ska ha en backup innan man kör Extended test.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket