En gammal ASUS eee 901 Netbook
Hårdvaran:
Intel Atom N270 @1.60GHz
RAM 1.0GB Singel-kanal DDR2
Grafik Mobile Intel 945 Express 1024x600
Disk (sda) 4GB SSD, (sdb) 8GB SSD
+ 4GB SD-minneskort för extra lagringsutrymme som jag stoppat i.
Denna har 2 st. små Asus Phison SSD enligt ovan och enligt BIOS är det secondary master (4GB) och secondary slave (8G).
Ubuntu 12.04 LTS installerat på 8GB (/dev/sdb1)
8GB system.png (47,49Kb)
Antal nedladdningar: 0
Oanvänd 4GB (/dev/sda1)
4GB .png (47,39Kb)
4GB2.png (42,34Kb)
Just nu är den formaterad i Linux (0x83)
Då funderade jag om det skulle vara vettigt att använda en del av 4GB ssd som växlingsdisk, istället för att växlingsfilen ligger på 8GB Ubuntudisken och kanske formatera som på bilden?
Växlingspart.png (31,17Kb)
I så fall hur gör man då detta, aktiverar så att systemet sedan använder den och tar bort/ändrar befintlig växlingsfil på (/dev/sdb1)?
Å andra sidan är det inte säkert att detta ger någon prestandavinst, eftersom båda ssd verkar vara Pata diskar på samma port 2 (master och slave) och då vet jag inte om det fungerar att tex. skriva till en disk samtidigt som läsning sker från den andra disken?
Som sagt när dessa sitter på samma Pata port...
Konstigt nog finns ingen Primary i Bios, kanske beror på hur dessa är byglade?
Annars är jag öppen för andra förslag att kunna använda den andra 4GB disken på något effektivare sätt i filsystemet etc?
Som det är nu så kan jag montera den och använda som lagringsdisk förvisso, men om den införlivades i Linux systemet så kunde den väl då ge mer totalt utrymme att tex. installera program och ändå lagra dokument etc. på?

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg