Windows 7 ligger som en ISO fil på en DVD och fungerar i sig korrekt.
Windows 7 installation misslyckas Windows 7 vägrar installation pga hårddisken
Skrivet 29 apr 2012, 06:44
Min 6 år gamla Dell Dimension 8400 med XP försökte jag i helgen uppdatera med en fräsch Windows 7 instalation 32 bitar Professional. Hårddisken Maxtor är av RAID typ 2x150 GB samt extra hårdisk 300 GB. Vid installation hamnar jag emellertid i en återvändsgränd, Windows godkänner inte hårddisken trots otaliga försök med omformatering, borttagning av partition och RAID funktion ( C: = 150 GB). I något läge ombeds jag söka drivrutiner! för hårddisken...var finner jag dom? Försökt köra Fdisk för att skapa tom partition efter Format C: men den exe-filen finns inte på Windowsskivan. Vad göra? Jag använder både funktionen Ny och Formatera men det hjälper inte under "Avancerade" funktioner. Jag får bara ett felmeddelande om att C: inte kan användas.
Hej,
Skrivet 29 apr 2012, 06:44
Skrivet 29 apr 2012, 08:13
Citat
Min 6 år gamla Dell Dimension 8400 med XP försökte jag i helgen uppdatera med en fräsch Windows 7 instalation 32 bitar Professional.
Varför byta XP till W7?
Hade XPn börjat krångla finns ju möjligheten av hårdvarufel.
Och finns det hårdvarufel så är det ju inget konstigt att W7 misslyckas.
Även om bristen på drivrutiner är standardproblemet med Windows.
(när lade MS ner Plug and Play som introducerades med Windows 95, nån som vet?)
Har själv upplevt det 6 gånger på olika datorer att Windowsuppgraderingen misslyckats eller gjort datorn oanvändbar efter uppgradering.
Den normala lösningen är att du installera XP igen.
Då märker du om det är hårdvaruproblem eller W7 problem.
Och vill du ha nått modernare OS som har drivrutiner (om du inte har hårdvaruproblem)
så löses det enklast med en bra linuxrelease.
Men du kan tvingas prova några releaser innan du hittar nått du trivs med.
http://linux.exton.net/
http://www.distrowatch.com
Här två vänner, pensionärer. De fick sonens gamla bärbara innan han drog till Kina för jobb (civilingenjör).
Den kör senaste versionen av Windows tror pensionärerna, version Ubuntu.
Inlägget är redigerat av jannejanne: 29 apr 2012, 08:19.
Skrivet 29 apr 2012, 08:13
Citat
Varför byta XP till W7?
Hade XPn börjat krångla finns ju möjligheten av hårdvarufel.
Och finns det hårdvarufel så är det ju inget konstigt att W7 misslyckas.
Även om bristen på drivrutiner är standardproblemet med Windows.
(när lade MS ner Plug and Play som introducerades med Windows 95, nån som vet?)
Har själv upplevt det 6 gånger på olika datorer att Windowsuppgraderingen misslyckats eller gjort datorn oanvändbar efter uppgradering.
Den normala lösningen är att du installera XP igen.
Då märker du om det är hårdvaruproblem eller W7 problem.
Och vill du ha nått modernare OS som har drivrutiner (om du inte har hårdvaruproblem)
så löses det enklast med en bra linuxrelease.
Men du kan tvingas prova några releaser innan du hittar nått du trivs med.
http://linux.exton.net/
http://www.distrowatch.com
Här två vänner, pensionärer. De fick sonens gamla bärbara innan han drog till Kina för jobb (civilingenjör).
Den kör senaste versionen av Windows tror pensionärerna, version Ubuntu.
Inlägget är redigerat av jannejanne: 29 apr 2012, 08:19.
Skrivet 29 apr 2012, 08:23
Problemet just nu är att jag kladdat till det genom att konfigurera om RAID kopplingen. CTRL-F11 borde vid omstart givit mig Factory restore men jag får "Cannot restore" och under F12 hittar jag bara ena disken som inte är partionerad, förmodligen går Windows inte vidare av den orsaken. Försök att ominstallera Windows XP resulterar i blå skärm. Jag måste få rätt på Raiden inan jag går vidare, men hur? Disken finns där i Bios och är aktiverad, satt Bios till RAID men hittar som sagt bara ena disken.Suck.
Förefaller som om jag saknar drivrutiner till RAID -en , ställt Bios till SATA/RAID AUTODETECT/IATA där det borde fungera att se båda diskarna men det gör det inte.
Hej,
Inlägget är redigerat av Akki: 29 apr 2012, 08:44.
Skrivet 29 apr 2012, 08:23
Förefaller som om jag saknar drivrutiner till RAID -en , ställt Bios till SATA/RAID AUTODETECT/IATA där det borde fungera att se båda diskarna men det gör det inte.
Inlägget är redigerat av Akki: 29 apr 2012, 08:44.
Skrivet 29 apr 2012, 10:54
Förmodligen så har du fortfarande en RAID inkopplad, men kanske inte helt fungerande.
Och då hittas inte dina diskar.
Du säger också...
Citat
Hårddisken Maxtor är av RAID typ 2x150 GB samt extra hårdisk 300 GB. Vid installation hamnar jag emellertid i en återvändsgränd, Windows godkänner inte hårddisken trots otaliga försök med omformatering, borttagning av partition och RAID funktion ( C: = 150 GB).
Du har alltså totalt 3 diskar, eftersom man alltid har minst två fysiska diskar när man kopplar en RAID.
Du måste då gå in i BIOS och göra om din RAID om du nu fortfarande vill ha detta.
Alltså deleta din nuvarande RAID, och sedan bygga en ny.
Har du dina dokument kvar, så kan du läsa hur man gör där, annars kan du hämta en pdf och läsa hur du går till väga.
Manual för Dell Dimension 8400
Skrivet 29 apr 2012, 10:54
Och då hittas inte dina diskar.
Du säger också...
Citat
Du har alltså totalt 3 diskar, eftersom man alltid har minst två fysiska diskar när man kopplar en RAID.
Du måste då gå in i BIOS och göra om din RAID om du nu fortfarande vill ha detta.
Alltså deleta din nuvarande RAID, och sedan bygga en ny.
Har du dina dokument kvar, så kan du läsa hur man gör där, annars kan du hämta en pdf och läsa hur du går till väga.
Manual för Dell Dimension 8400
Skrivet 30 apr 2012, 07:40
Tack Laso för tips, skall ta en titt i manualen och se om jag klarar att riva och bygga ny Raid. Trodde jag redan gjort det men jag gör ett nyy försök.
Riktigt att jag har trediskar, original 2 st a´150 GB och en ny extra 300 GB.
Kan ta lite bilder hur det ser ut vid installationsförsöken om jag misslyckas efter att ha försökt göra om Raiden.
Hej,
Skrivet 30 apr 2012, 07:40
Riktigt att jag har trediskar, original 2 st a´150 GB och en ny extra 300 GB.
Kan ta lite bilder hur det ser ut vid installationsförsöken om jag misslyckas efter att ha försökt göra om Raiden.
Skrivet 30 apr 2012, 09:20
Jag har kört fast ordentligt- i en återvändsgränd.
Laddat upp några bilder.
CTRL-F11 kommandot fungerar inte då backupen är borta ( Factory reset) då jag sabbat RAIDen.
CTRL F2 leder bara till BIOS setup, där samtliga diskar är OK och aktiverade, här kan jag välja mellan olika SATA operations och RAID inställningar. Gjort Factory reset men windows hittar fortfarande bara en HD dvs 149 GB.
Vad är Intel RAID ROM utility?
Jag kommer inte åt optionen Boot to Utility Partition under kommandot F12 vid boot. Missing loader...vad göra?
Bifogade filer
-
006 (1024x683).jpg (324,08Kb)
Antal nedladdningar: 0
-
007 (1024x683).jpg (204,74Kb)
-
008 (1024x683).jpg (351,47Kb)
Hej,
Skrivet 30 apr 2012, 09:20
Laddat upp några bilder.
CTRL-F11 kommandot fungerar inte då backupen är borta ( Factory reset) då jag sabbat RAIDen.
CTRL F2 leder bara till BIOS setup, där samtliga diskar är OK och aktiverade, här kan jag välja mellan olika SATA operations och RAID inställningar. Gjort Factory reset men windows hittar fortfarande bara en HD dvs 149 GB.
Vad är Intel RAID ROM utility?
Jag kommer inte åt optionen Boot to Utility Partition under kommandot F12 vid boot. Missing loader...vad göra?
Bifogade filer
-
006 (1024x683).jpg (324,08Kb)
Antal nedladdningar: 0 -
007 (1024x683).jpg (204,74Kb)
Antal nedladdningar: 0 -
008 (1024x683).jpg (351,47Kb)
Skrivet 01 maj 2012, 18:59
Om du går in i bios så bör du kunna avaktivera raid, men först så ska du ta bort raid från tex F10 - F12 menyn, och sedan så måste du antagligen rensa den ena eller båda håddiskarna från skräp, och det kan man göra genom att starta upp datorn med en Win xp-skiva, och hittar man skräppartitioner på hårddiskarna så tar man bort dom och startar om datorn. Sedan kan man börja om med nytt raid om man vill.
Skrivet 01 maj 2012, 18:59
Skrivet 02 maj 2012, 05:42
A7043VMS190, den 01 maj 2012, 18:59, sa:
Om du går in i bios så bör du kunna avaktivera raid, men först så ska du ta bort raid från tex F10 - F12 menyn, och sedan så måste du antagligen rensa den ena eller båda håddiskarna från skräp, och det kan man göra genom att starta upp datorn med en Win xp-skiva, och hittar man skräppartitioner på hårddiskarna så tar man bort dom och startar om datorn. Sedan kan man börja om med nytt raid om man vill.
Som jag skriver kommer jag inte åt med F12 menyn, missing loader?
Skall kolla om jag kan avvaktivera RAID i Bios men tror inte det.
Hej,
Skrivet 02 maj 2012, 05:42
A7043VMS190, den 01 maj 2012, 18:59, sa:
Som jag skriver kommer jag inte åt med F12 menyn, missing loader?
Skall kolla om jag kan avvaktivera RAID i Bios men tror inte det.
Skrivet 02 maj 2012, 06:09
Jag skulle prova att koppla loss stömkabeln från din 2:a hårddisk.
Sedan vid den sista bilden (som du kommer till genom att trycka "Avancerad" när valet finns) markera "Disk 0 Partition1"
Välja "Ta bort", skapa en ny partition och markera denna samt installera Windows till den!
När Windows väl är installerad, använd diskhanteraren för att hantera din 2:a hårddisk!
Unika installationsguider som bl.a. optimerar din dator för 2 hårddiskar! Få Snabb, Stabil & Säker Windows7/8-dator? Installera Windows som proffsen via: WinGuider.se
Skrivet 02 maj 2012, 06:09
Sedan vid den sista bilden (som du kommer till genom att trycka "Avancerad" när valet finns) markera "Disk 0 Partition1"
Välja "Ta bort", skapa en ny partition och markera denna samt installera Windows till den!
När Windows väl är installerad, använd diskhanteraren för att hantera din 2:a hårddisk!
Skrivet 02 maj 2012, 09:52
WinGuider.se, den 02 maj 2012, 06:09, sa:
Jag skulle prova att koppla loss stömkabeln från din 2:a hårddisk.

Ok, jag skall testa detta, gäller bara att veta vilken disk som är vilken....
Hej,
Skrivet 02 maj 2012, 09:52
WinGuider.se, den 02 maj 2012, 06:09, sa:
Ok, jag skall testa detta, gäller bara att veta vilken disk som är vilken....
Skrivet 02 maj 2012, 19:10
Installerat om XP på ena disken, den andra enligt rekommendation nollställd. Därefter var det möjligt att installera Windows 7 32 P ovanpå C:disken (150GB). Den andra disken startad men går inte att RAIDkoppla med den andra- se bild. Hur kan jag det?
Tack för all hjälp, nu fungerar det i alla fall. I värsta fall får jag köra 2 HD a 150 GB.
Åke
Bifogade filer
-
001.jpg (117,62Kb)
Hej,
Skrivet 02 maj 2012, 19:10
Tack för all hjälp, nu fungerar det i alla fall. I värsta fall får jag köra 2 HD a 150 GB.
Åke
Bifogade filer
-
001.jpg (117,62Kb)
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Namnge individuella säkerhetskopieringar
Forum: Windows 7 -
Hypersnabb batteriladdning!
Forum: Öppet forum! Ordet är fritt ... -
Skärmen startar inte när ja öppnar locket
Forum: Bärbara datorer -
Process Lasso Pro FREE license
Forum: Program - övriga -
Dell panka
Mask On
Hur får man game.cfg att fungera i CS: Global Offensive?
Forum: Datorspel -
10 gratisverktyg för säkert nät
Forum: Säkerhet - övrigt -
Varning för ”Nummerupplysningen.se”
samsung galaxy note vcf fungera inte
Forum: Mobiltelefoner

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg