En gammal ASUS eee 901 Netbook
Hårdvaran:
Intel Atom N270 @1.60GHz
RAM 1.0GB Singel-kanal DDR2
Grafik Mobile Intel 945 Express 1024x600
Disk (sda) 4GB SSD, (sdb) 8GB SSD
+ 4GB SD-minneskort för extra lagringsutrymme.
Med Grub bootmanger för:
Linux Mint 11 (Katya) samt Ubuntu 10.10 (Maverick Meerkat) Netbook Remix.
I Grub boot manager så finns förutom Mint 11 LXDE 2.6.38-8-generic (/dev/sdb1) även två versioner av Ubuntu.
Ubuntu 2.6.35-25-generic (on /dev/sda1)
Ubuntu 2.6.35.22-generic (on /dev/sda1)
Samt 'Recovery mode' för båda dessa.
Det går att boota upp med vilken som helst.
1. Jag skulle vilja få bort den äldre Ubuntu 2.6.35.22-generic (on /dev/sda1) samt recovery mode för denna.
Är det möjligt och i så fall hur (för utrymmet räcker inte till för att uppdatera etc.)?
2. Botar upp Mint 11 och får inte musinställningarna jag gjort att minnas detta tills nästa uppstart.
Inställningar > Keyboard & Mouse > fliken Mouse => finns bara acceleration (velat kunna ändra hastigheten istället) och den ändringen fungerar bara så länge den sessionen körs.
Hur åtgärda detta och helst ändra mushastigheten?
3. Mint 11 - hur får jag igång inbyggda webbkameran (i Ubuntu finns ju Cheese Webcam booth)?
4. Har en extra HP Photosmart C6280 som jag skulle vilja koppla in. På HP:s sida blir jag vidarebefordrad till denna sida när jag väljer O/S Linux http://hplipopensour...zard/index.html
Hur gör jag då för att installera denna skrivardrivrutin i Mint 11, är det bara att välja rätt och ladda hem (vart) och måste man köra något speciellt kommando vid installationen?
[Edit] Hittade två typer av printer-installer Automatisk och Manuell
Vid Automatisk körning så säger Mint att den inte stöder installation till fullo av HPLIP så det verkar som jag måste ta den krångliga vägen med manuella.
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 28 apr 2012, 15:08.

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg