Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Hjälp med hemsida + vps

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2012-04-11

Skrivet 11 apr 2012, 09:58

Hej alla.

jag och en kompis håller på med att skapa nåt liknande som tv4 hade som hette blipville, och vi ska då ha vps, men är det någon som vet om man kan köra detta från två datorer? (alltså att t.ex vps,en ligger på min dator och resten av sajten ligger på min kompis dator, men att man kan komma åt att ändra i från båda platserna)

finns det någon som har något förslag hur vi kan lösa detta?
0

Medlem är utloggad   .M 

• Stormuffin
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2005-04-04

Skrivet 11 apr 2012, 10:43

En site kan ligga på väldigt många maskiner. Faktum är att de flesta siter gör det trots att du inte ser detta.

Det enklaste är att du har webbserver på en maskin och databasserver på en annan. Men du kan ha mer än en webbserver och i flera fall så behöver du det.

Den site jag driver till vardags ligger på fyra webbservrar och två databasservrar som dessutom står på två olika platser i landet.

Det fungerar så att man först hamnar på en lastbalanserare och den i sin tur väljer en webbserver den tycker är lämplig. Exakt hur man burit sig åt för att lastbalanseraren inte går ned vet jag dock inte.

Andra siter har till exempel en webbserver med alla asp eller php sidor och en webbserver för statiskt innehåll som jpegbilder, css och javascript. Jag tror det är det som kallas Content Delivery Network.

Men som sagt, det är möjligt att ha en del av siten på olika maskiner. Men du måste bestämma dig hur du ska dela upp den. Webb på ena och databas på andra är absolut enklast. Webb och databas på båda, då måste du dels ha en lastbalanserare någonstans och exakt hur man gör för att synka databasen är jag inte helt hundra på. Vi har en standardlösning för databaskluster. Och vad har du egentligen för behov av att dela upp den? Är det prestandasjäl? För en ganska billig peng så kan man trots allt hyra en vps hos ett webbhotell. Jag har provat både fsdata och ipeer för just vps. Och jag tyckte det fungerade bra hos båda parterna.
0

Medlem är utloggad   Kim.. 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2000-09-28

Skrivet 11 apr 2012, 12:12

Citat

Exakt hur man burit sig åt för att lastbalanseraren inte går ned vet jag dock inte.

Man har flera lastbalanserare.

Exempelvis om man har två stycken är den ena aktiv, och den andra kollar hela tiden om den första "lever", skulle den inte svara så tar den inaktiva över automatiskt. Det gör den genom att båda har samma virtuella ip-nummer. När den inaktiva skall ta över aktiveras det virtuella ip-numret på den inaktiva.
K.

Inlägget är redigerat av Kim..: 11 apr 2012, 12:15.

0

Medlem är utloggad   Cluster 

• Omniscient
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2000-08-08

Skrivet 11 apr 2012, 12:13

Om du med VPS menar Virtual private server så förstår jag inte varför du skall blanda in era egna datorer.
En VPS är normalt sett en tjänst som en leverantör tillhandahåller, en egen (virtuell) server som snurrar på hårdvara i leverantörens serverhall.
Ni kommer åt denna med någon form av fjärrinloggning och kan administrera den från valfri dator.

men du kanske menar något annat?
0

Medlem är utloggad   .M 

• Stormuffin
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2005-04-04

Skrivet 11 apr 2012, 13:36

Visa inläggKim.., den 11 apr 2012, 12:12, sa:

Man har flera lastbalanserare.

Exempelvis om man har två stycken är den ena aktiv, och den andra kollar hela tiden om den första "lever", skulle den inte svara så tar den inaktiva över automatiskt. Det gör den genom att båda har samma virtuella ip-nummer. När den inaktiva skall ta över aktiveras det virtuella ip-numret på den inaktiva.

Ja det verkar ju rimligt. Jag tror det är så databasklustret arbetar. Dock har jag inte riktigt förstått hur datat synkar. Någon sa något om att det sköttes av Fibre channel. Men jag kan ha missuppfattat något.
0

• Nykomling
  • Pip
  • Gick med: 2012-04-11

Skrivet 12 apr 2012, 03:48

Tack för era svar.

jag är lite okunnig än så länge hur en vps fungerar.
men man lär sig nåt nytt hela tiden.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket