Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Någon som kör WMWare Virtual machine?

Medlem är utloggad   PC Senior 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2011-12-14

Skrivet 07 apr 2012, 22:16

Det står att Tools är installerat men när jag vill komma in i en delad mapp står det att Tools måste installeras, vad kan det vara?
Bilden visar PC Junior med sin första "dator"
0

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 07 apr 2012, 22:38

Vad kör du för VMware?

i VMware Player (gratisversionen) så installerar man VMware Tools när den virtuella maskinen är igång och kör 'guest operating system'.
Dessa ger bl.a. förbättrad grafik och prestanda, kontakt med externa enheter samt möjlighet att kopiera filer mellan host (värden) och guest (operativsystemet på virtuella maskinen) genom att dra och släppa filer mellan fönsterna.

Bifogad fil  1_.png (80,16Kb)
Antal nedladdningar: 0

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 07 apr 2012, 22:39.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 07 apr 2012, 23:01

Visa inläggFlyfisherman, den 07 apr 2012, 22:38, sa:

Vad kör du för VMware?

i VMware Player (gratisversionen) så installerar man VMware Tools när den virtuella maskinen är igång och kör 'guest operating system'.
Dessa ger bl.a. förbättrad grafik och prestanda, kontakt med externa enheter samt möjlighet att kopiera filer mellan host (värden) och guest (operativsystemet på virtuella maskinen) genom att dra och släppa filer mellan fönsterna.

Bilagor 1_.png

Har Player och tryckte just där och det står att det är installerat i OS men när jag vill kopiera står det tvärtom att det måste installeras först. Kanske beror på att gästen är ett 10 år gammalt XP och värden är en ny W7, men man ska kunna köra så gammalt som W95.

Inlägget är redigerat av Zeebald: 07 apr 2012, 23:16.

0

Medlem är inloggad   Laso 

• Beroende
  • Ikon
  • Gick med: 2002-01-04

Skrivet 07 apr 2012, 23:14

Eller så kan det se ut såhär när VMware Tools är installerad, och man kan reinstall detta.

Bifogade filer

1

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 07 apr 2012, 23:21

Vad kör du för version av Playern (Help > About VMware Player) ?
Senaste är version 4.02

Vilket operativsystem kör du i Playern och vilket operativsystem på värddatorn (host)?

Har du satt upp Playern (virtuella maskinen) korrekt för just det operativsystem du skall använda?
Dessutom så måste den virtuella maskinens operativsystem vara fullt startad, vilket kan ta nån minut, innan du skall installera VMware Tools.

När VMware Tools är installerat får man detta valet i rutan och kan välja att ominstallera om det behövs.
Hur ser det ut hos dig?
Bifogad fil  1.PNG (81,79Kb)

[Edit] Hehe där var du snabb Laso :rolleyes:

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 07 apr 2012, 23:22.

1

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 07 apr 2012, 23:32

Och aktivera inte Unity som också finns i den menyn, kan ställa till med problem.
Missade i mitt förra inlägg att du redan skrivit vilka O/S som gäller.:blush:

Kanske du skall börja från början och skapa en ny Virtuell maskin från grunden och installera Windows XP på?
Sedan skall du naturligtvis installera och köra Windows Update så du får in Service pack 1-3 samt alla uppdateringar.
Detta kan kräva åtskilliga omstarter av den virtuella XP maskinen innan alla uppdateringar är installerade.

Först när Windows XP är installerat och är uppe och kör installerar du VMware Tools.

Dessutom om du inte har en floppy diskdrive installerad fysiskt på din dator, så plocka bort den från VMware Plyern.
Virtuella maskinen måste vara avstängd, alltså du stänger av Windows XP som vanligt med Startknappen längst ned i menyn till vänster.

Edit Virtual Machine settings > markera i Device menyn Floppy > klicka Remove
I vissa lägen (främst Windows 8 Consumer Preview) så kan den ställa till problem att den finns i Playern men saknas på datorn, finns rapporterat på vissa forum.
Bifogad fil  13-1.png (128,66Kb)

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 08 apr 2012, 00:15.

1

• Användare
  • PipPip

Skrivet 08 apr 2012, 01:12

Det var en extra skum brandvägg som spökade, avinstallerades och nu verkar det fungera tillsvidare tack :)
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 08 apr 2012, 01:34

Tack för poängen och vad bra att det löste sig.:thumbsup:

Se till att åtminstone den inbyggda brandväggen i Windows XP är påslagen och installera något bra antivirusprogram också.

På mina virtuella maskiner med både Windows XP samt Windows 8 CP har jag installerat AVG Free Antivirus, även om det redan ingår Antivirus på Windows 8 CP.
Tycker det passar rätt bra eftersom det inte drar så mycket resurser.

Mvh

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 08 apr 2012, 01:38.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 08 apr 2012, 02:38

Jag skulle köra M.-soft filöverföring men det vill den inte göra, fel sökväg står det fast den finns i Utforskaren i den Virtuella.

Har en 5 år gammal CD med Zonealarm, den inbyggda finns i senare SP och AVG som jag alltid har vill ha en senare SP.

Något svårare, jag vill klona över allt från en disk med XP i en gammal dator, till en virtuell XP i en ny dator med W7.
För jag arbetar med ett affärsprogram som jag anser har blivit sämre i nyare versioner för W7, så jag kopierar mitt gamla. Dessutom får man leta efter Update för gamla XP nu och tar en massa tid.

Inlägget är redigerat av Zeebald: 08 apr 2012, 05:20.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 08 apr 2012, 05:39

Och vilket Ipnummer ska jag ha i VM?
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 08 apr 2012, 12:07

Citat

Har en 5 år gammal CD med Zonealarm,

Kör inte ZoneAlarm brandvägg, har dåliga erfarenheter av denna, suger systemresurser och jag är tydligen heller inte ensam om att tycka detta.
Se inlägg #18-19 http://eforum.idg.se...ost__p__1574618

Citat

Jag skulle köra M.-soft filöverföring men det vill den inte göra, fel sökväg står det fast den finns i Utforskaren i den Virtuella.

??
Vet inte vad du försöker göra, men så fort du har installerat VMware Toolkit så som jag beskrivit ovan, så är det sedan bara att dra filer och mappar mellan den virtuella maskinen (guest) och värden (din rätta Windows 7 'Host' dator).
Du kan ju köra Playern i ett fönster istället för fullskärmsläge då om du endast har en bildskärm.

Alt. kopplar man in en USB-disk och väljer längst ned i menyn på Playern att den skall ta kontrollen över USB-disken, då dyker den upp i filhanteraren.

1. Starta upp den virtuella maskinen och vänta tills operativsystemet laddat klart.

2. Hovra med musen över hårddiskikonen så ser du vilken som är USB-disken och i mitt fall är det den högra hårddisk-ikonen.
Bifogad fil  USB disk1.png (137,78Kb)

3. Sedan klickar du på den enheten och väljer 'Connect' så kopplas den först bort från värden (Host) och därefter ansluter USB-disken till VMware Playern
Bifogad fil  USB disk2.png (163,75Kb)

4. Klicka Ok på nästa ruta som kommer upp och talar om att den nu kommer att kopplas bort från värddatorn, så se till att du inte håller på med filkopiering på den maskinen samtidigt.
Bifogad fil  USB disk3.png (86,42Kb)

5. Nu ser du att du fått en liten grön symbol vid hårddisk-ikonen och USB-disken är nu klar att användas i den Virtuella miljön.
Bifogad fil  USB disk4.png (62,5Kb)

6. Koppla från enheten på liknande sätt som i pkt. 2-3 fast då väljer du Disconnect
Bifogad fil  USB disk5.png (114,72Kb)

Citat

Något svårare, jag vill klona över allt från en disk med XP i en gammal dator, till en virtuell XP i en ny dator med W7.
För jag arbetar med ett affärsprogram som jag anser har blivit sämre i nyare versioner för W7, så jag kopierar mitt gamla. Dessutom får man leta efter Update för gamla XP nu och tar en massa tid.

Där har du redan en tråd igång och där du fått tips om VMware Converter.
Fortsätt i den tråden om detta: http://eforum.idg.se..._1#entry1574896

Citat

Och vilket Ipnummer ska jag ha i VM?

Vad vill du göra?
Nätverksadaptern i VMware Playern använder som standard detta, men det går att konfigurera om till en ny 'fiktiv' mac-adress genom at klicka på Advanced knappen och även ändra övriga inställningar etc.
Inget jag hållit på med och internet fungerar utan krusiduller ändå.
Bifogad fil  Nätverksadapter1.png (121,42Kb)

Under Options menyn kan man välja att dela mappar, men inget som rekommenderas pga. om tex. den virtuella datorn innehåller smitta, virus etc. så kan då detta spridas emellan maskinerna.
Bifogad fil  Nätverksadapter2.png (130,13Kb)

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 08 apr 2012, 21:50.
Anledning till redigering: Korrigerat pkt.6

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 09 apr 2012, 01:48

Visa inläggFlyfisherman, den 08 apr 2012, 12:07, sa:

Kör inte ZoneAlarm brandvägg, har dåliga erfarenheter av denna, suger systemresurser och jag är tydligen heller inte ensam om att tycka detta.
Se inlägg #18-19 http://eforum.idg.se...ost__p__1574618

??
Vet inte vad du försöker göra, men så fort du har installerat VMware Toolkit så som jag beskrivit ovan, så är det sedan bara att dra filer och mappar mellan den virtuella maskinen (guest) och värden (din rätta Windows 7 'Host' dator).
Du kan ju köra Playern i ett fönster istället för fullskärmsläge då om du endast har en bildskärm.

Alt. kopplar man in en USB-disk och väljer längst ned i menyn på Playern att den skall ta kontrollen över USB-disken, då dyker den upp i filhanteraren.

1. Starta upp den virtuella maskinen och vänta tills operativsystemet laddat klart.

2. Hovra med musen över hårddiskikonen så ser du vilken som är USB-disken och i mitt fall är det den högra hårddisk-ikonen.
Bilagor USB disk1.png

3. Sedan klickar du på den enheten och väljer 'Connect' så kopplas den först bort från värden (Host) och därefter ansluter USB-disken till VMware Playern
Bilagor USB disk2.png

4. Klicka Ok på nästa ruta som kommer upp och talar om att den nu kommer att kopplas bort från värddatorn, så se till att du inte håller på med filkopiering på den maskinen samtidigt.
Bilagor USB disk3.png

5. Nu ser du att du fått en liten grön symbol vid hårddisk-ikonen och USB-disken är nu klar att användas i den Virtuella miljön.
Bilagor USB disk4.png

6. Koppla från enheten på liknande sätt som i pkt. 2-3 fast då väljer du Disconnect
Bilagor USB disk5.png

Där har du redan en tråd igång och där du fått tips om VMware Converter.
Fortsätt i den tråden om detta: http://eforum.idg.se..._1#entry1574896

Vad vill du göra?
Nätverksadaptern i VMware Playern använder som standard detta, men det går att konfigurera om till en ny 'fiktiv' mac-adress genom at klicka på Advanced knappen och även ändra övriga inställningar etc.
Inget jag hållit på med och internet fungerar utan krusiduller ändå.
Bilagor Nätverksadapter1.png

Under Options menyn kan man välja att dela mappar, men inget som rekommenderas pga. om tex. den virtuella datorn innehåller smitta, virus etc. så kan då detta spridas emellan maskinerna.
Bilagor Nätverksadapter2.png

Ska testa att ta av Zonelarm som bara är ett första skydd innan något annat börjat fungera. Gäller att ha en skiva hemma för ett gammalt XP, till en Brandvägg innan man går ut på nätet.

Drag and drop fungerade förut men inte överföringen av filer från mappen i VM.
Kopplade ur brandväggen och loss stickan som du skrev, då syntes inte stickan längre i VM alls men överföringen fungerade på de indragna mapparna, dock märktes ingen skillnad.

Så nu ska jag titta på Convertering, sedan ska det bli dubletter i reserv, för även hustrun kör XP på sitt arbete, men Vista och W7 hemma, så det gäller att ha kunnandet alert om möjligt.

Av gammal vana vill jag ha minst 2 olika OS, ett äldre och ett nyare.
Och tack för hjälpen fast det går lite segt, av åldern kanske men jag är allla fall bäst hemma än så länge:)

Inlägget är redigerat av Zeebald: 09 apr 2012, 01:49.

0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 10 apr 2012, 09:46

Hej,
Ett litet tips i all välmening. Du behöver inte alltid "Svara med citat" om du inte vill. Det går bra att skriva i Snabbsvar nedanför också alternativt klickar du på röda knappen 'Skriv nytt inlägg i tråden' eller klicka 'Använd full redigerare'.

Citat

Drag and drop fungerade förut men inte överföringen av filer från mappen i VM.
Kopplade ur brandväggen och loss stickan som du skrev, då syntes inte stickan längre i VM alls men överföringen fungerade på de indragna mapparna, dock märktes ingen skillnad.

Jag har lite svårt att förstå vad som fungerar eller vad du försöker göra.

Till att börja med så är den virtuella maskinen, i ditt fall Windows XP, helt skild från värden (din Windows 7 Host) och därmed så kan man inte använda Windows Explorer eller Utforskaren att överföra filer mellan dom båda (Host och Guest oprating system), utan att dela ut mappar (Shared folders).

Men VMware Playern har möjligheten att via VMware Toolkit (som måste vara installerade) att dra filer mellan dom båda systemen.
Detta är alltså något som sköts av VMware Playerns Toolkit och inte direkt av den virtuella maskinens operativsystem.

Litar du på din virtuella maskin, har bra antivirus och det inte finns något virus eller liknande på denna som kan spridas mellan maskinerna, så kan du aktivera Shared folders i Virtual Machine settings > Options menyn

1. Klicka på Virtual Machine och och rullgardinslisten > klicka Virtual Machine Settings
Bifogad fil  1.png (129,72Kb)

2. Då bockar du i en av dessa tex. Enabled until next power off or suspend => så mappar du upp diskar temporärt på din dator, samt Map as Network drive in Windows guests och sedan klicka Add
Bifogad fil  2.png (126,46Kb)

3. En 'Add Folder Wizard' kommer upp klicka Next
4. Klicka Browse och välj ut en mapp eller disk på din dator som skall delas.
Bifogad fil  3.png (73,98Kb)

5. I mitt fall valde jag E: disken men du kan också endast välja en speciell mapp eller skapa en mapp som du väljer och sedan Ok.
Bifogad fil  4.png (94,38Kb)

6. Du kan välja ett eget lämpligt namn i rutan och kicka Next
Bifogad fil  7.png (85,25Kb)

7. Enable this share och alternativt Read only (kan endast läsa Ej skriva) och klicka Finish
Bifogad fil  5.png (87,89Kb)

8 Nu har den dykt upp i rutan över Folders och du kan addera flera mappar eller diskar på samma sätt.
Klicka Ok.
Bifogad fil  6.png (123,97Kb)

9. Öppna 'Den här datorn' eller 'Utforskaren' i den virtuella maskinen; så har du nu en ny Nätverksenhet - din utdelade disk eller mapp som du kan utforska.
Bifogad fil  8.PNG (39,16Kb)

Lokalt har den fått Z som enhetsbokstav (går att ändra) och i den utdelade disken eller mappen kan du öppna och kopiera etc.
Bifogad fil  9.png (116,64Kb)
Mvh
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket