Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

diskvolymfel


internetfluga

Rekommendera Poster

internetfluga

detta dyker upp när windows ber mig göra underhåll via åtgärdcenter

men när jag startar om så händer dock inget och meddelandet återkommer.

post-60685-0-06819600-1331591885_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta dyker upp när windows ber mig göra underhåll via åtgärdcenter

men när jag startar om så händer dock inget och meddelandet återkommer.

 

Du skall nog inte starta om självt utan trycka på knappen "Nästa" och sen följa anvisningen på skärmen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Risken är stor att din hårddisk har ett fel som kommer att bli värre med tiden!

 

Så se till att säkerhetskopiera alla filer du vill spara...

och förbered dej på att du KAN få byta ut hårddisken relativt snart pga. att den gett upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

Du skall nog inte starta om självt utan trycka på knappen "Nästa" och sen följa anvisningen på skärmen.

 

LARSAS

 

prövat att följa instruktioner men det det leder ingenstans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

Kör chkdsk på alla paritioner chkdsk x: /r

byt ut X mot dina paritioner

 

körde en chkdsk vid uppstart inatt, den drog verkligen ut på tiden och den låste sig stundtals, på morgonen när jag vaknade så stod windows på. Nu undrar jag om diskchecken skapade nån log så jag kan se om det var nåt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

körde en chkdsk vid uppstart inatt, den drog verkligen ut på tiden och den låste sig stundtals, på morgonen när jag vaknade så stod windows på. Nu undrar jag om diskchecken skapade nån log så jag kan se om det var nåt fel?

 

Bör ev. anges i loggboken!

Så kolla där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

Bör ev. anges i loggboken!

Så kolla där!

 

ska leta reda på "loggboken" då :)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

nattens checkdisk log

 

EventData

 

Checking file system on C: The type of the file system is NTFS. Volume label is nya hd. One of your disks needs to be checked for consistency. You may cancel the disk check, but it is strongly recommended that you continue. Windows will now check the disk. CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)... Attribute record of type 0x80 and instance tag 0x3 is cross linked starting at 0x74b0462 for possibly 0x88 clusters. Some clusters occupied by attribute of type 0x80 and instance tag 0x3 in file 0x158d2 is already in use. Deleting corrupt attribute record (128, "") from file record segment 88274. Attribute record of type 0x80 and instance tag 0x4 is cross linked starting at 0x74b043a for possibly 0x28 clusters. Some clusters occupied by attribute of type 0x80 and instance tag 0x4 in file 0x2874f is already in use. Deleting corrupt attribute record (128, "") from file record segment 165711. 403456 file records processed. File verification completed. 502 large file records processed. 0 bad file records processed. 2 EA records processed. 60 reparse records processed. CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)... 468996 index entries processed. Index verification completed. CHKDSK is scanning unindexed files for reconnect to their original directory. 1 unindexed files scanned. CHKDSK is recovering remaining unindexed files. 1 unindexed files recovered. CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)... 403456 file SDs/SIDs processed. Cleaning up 363 unused index entries from index $SII of file 0x9. Cleaning up 363 unused index entries from index $SDH of file 0x9. Cleaning up 363 unused security descriptors. Security descriptor verification completed. Inserting data attribute into file 88274. Inserting data attribute into file 165711. 32773 data files processed. CHKDSK is verifying Usn Journal... 34610808 USN bytes processed. Usn Journal verification completed. Correcting errors in the master file table's (MFT) BITMAP attribute. Correcting errors in the Volume Bitmap. Write failure with status 0xc0000015 at offset 0xe8e08ade00 for 0x200 bytes. The second NTFS boot sector is unwriteable. Internal Info: 00 28 06 00 9a 09 03 00 bf c5 05 00 00 00 00 00 .(.............. 41 5e 00 00 3c 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 A^..<........... 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ................ Windows has finished checking your disk. Please wait while your computer restarts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör testa hårddisken så som jag skrev i inlägg 2 för att ta reda på om hårddisken har skador som orsakat felen i filsystemet som chkdsk hittade, för i så fall behöver du byta ut hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

Du bör testa hårddisken så som jag skrev i inlägg 2 för att ta reda på om hårddisken har skador som orsakat felen i filsystemet som chkdsk hittade, för i så fall behöver du byta ut hårddisken.

 

 

så nu antar jag att disken är hel?

post-60685-0-16885600-1331936302_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade programmet något fel eftersom det står "Fix"?

Men annars så betyder "Pass" att det är godkänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

Hittade programmet något fel eftersom det står "Fix"?

Men annars så betyder "Pass" att det är godkänt.

 

njä fix är nog bara vad testet gör upptäcker o fixar, fannas även short fix

 

jup pass innebär godkänt och då är jag tillbaka på ruta 1

någon mer fundering ?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du fortfarande felmeddelandet i ditt första inlägg i den här tråden, fast du har kört chkdsk?

I så fall gör chkdsk på övriga partitioner (hårddiskar) för det framgår ju inte av felmeddelandet vilken partition det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

Får du fortfarande felmeddelandet i ditt första inlägg i den här tråden, fast du har kört chkdsk?

I så fall gör chkdsk på övriga partitioner (hårddiskar) för det framgår ju inte av felmeddelandet vilken partition det gäller.

 

nej felmeddelandet är borta sedan chkdsk.

 

fick för mig att hårddisken var anledning till datorn startar om dator som jag nämner i min andra tråd som heter "vissa spel startar om datorn" , blev där hänvisad till att kolla upp hårddisken ordentligt

 

så nu har vi bockat av Minne och hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...