Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Barnspärr på admin, eller höjda privilegier standardkonto?

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2006-11-23

Skrivet 28 feb 2012, 21:25

Har ett problem jag inte kan lösa.

Barnen har var sin laptop och de är 9 och 11 så de är gamla nog att köpa egna spel att installera och även ladda ner vissa program som kan behövas till div onlinespel och communitys.

Problemet är att jag vill använda windows barnspärr där jag manuellt kan ställa in tider då datorn går att använda, blockera vissa websidor, ha koll på vad dom har surfat på mm, men detta funkar bara på standard konton och på adminkonton kan man inte aktivera barnspärr.

Hur kan man lösa detta?

Barnen har med sig datorerna till 3 olika hushåll samt till kompisar så funkar ju inte att fylla i adminlösen varje gång något ska ändras eller uppdateras.

Så finns det något sätt att sätta barnspärr på adminkonton eller höja privilegierna på standardkontona så de kan installera och uppdatera som de vill, de lär ju av sina misstag.
HAF 912 Plus, i7 3770K, Corsair H100 + 4 Delta PFC1212DE-PWM, Maximus V Extreme, Corsair Vengeance 2 x 8, HD6990, 6x SATA2 HDD, Corsair Force 3 120GB, OCZ Vertex 3 SATA III, Cooler Master Silent Pro 1000W
0

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 28 feb 2012, 21:37

I Windows 7 finns ju Föräldrakontroll http://windows.micro...rental-controls

Dock vet jag inte hur bra det är eller hur det funkar.
Mvh

[Edit] Egentligen är det inte helt bra att dom är inloggade på Admin konton.
Betydligt högre risker med att få in smitta då.
Har dom sådana behov av att installera nya program hela tiden?

I vissa Antivirus Internet Security program så finns ju också en typ av föräldrainställningar man kan göra.
Och tex. så finns detta som tillval från AVG APP Family Safety

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 28 feb 2012, 22:26.

0

Medlem är utloggad   jessar94 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2011-09-10

Skrivet 28 feb 2012, 22:35

vill du kolla vilken dator som gjort vad, och när är Untangle server något för dig, där kan du även spärra sidor och lägga en kommentar till varför sidan är spärrad för mer info besök http://www.untangle.com/
om du kollar på bilden ---> http://dl.dropbox.co...rrad%20sida.jpg
så ser du ett exempel på en sida som jag spärrat.
nackdelen blir ju att du inte kan ha kontroll över dom när dom är hos kompisar men det tycker jag inte ska behövas eftersom att dom är så gamla.

Visa inläggSabelström, den 28 feb 2012, 21:25, sa:

Har ett problem jag inte kan lösa.

Barnen har var sin laptop och de är 9 och 11 så de är gamla nog att köpa egna spel att installera och även ladda ner vissa program som kan behövas till div onlinespel och communitys.

Problemet är att jag vill använda windows barnspärr där jag manuellt kan ställa in tider då datorn går att använda, blockera vissa websidor, ha koll på vad dom har surfat på mm, men detta funkar bara på standard konton och på adminkonton kan man inte aktivera barnspärr.

Hur kan man lösa detta?

Barnen har med sig datorerna till 3 olika hushåll samt till kompisar så funkar ju inte att fylla i adminlösen varje gång något ska ändras eller uppdateras.

Så finns det något sätt att sätta barnspärr på adminkonton eller höja privilegierna på standardkontona så de kan installera och uppdatera som de vill, de lär ju av sina misstag.

Inlägget är redigerat av jessar94: 28 feb 2012, 22:36.

0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 29 feb 2012, 14:30

Ni känner inte barnen, de har bla ADHD och flickan är 11 och är trottsig som fan så det behövs saker som inte kan överträdas tex automatisk utloggning eller avstängning.

De sakerna som måste kunna göras är att bestämma tid för utloggning av deras konto eller avstängning av deras dator, spärra sidor manuelt på internet och automatiskt spärra vuxenmaterial på nätet som porr.

Har man aldrig använt ett standard konto vet man inte hur jobbigt det är, kan inte ta bort o flytta vissa genvägar, kan inte starta vissa program eller spel, kan inte ändra vissa inställningar som man kanske vill.

De är inte särskilt data kunniga mer än att de kan surfa, spela, installera spel o tillägg, ändra skrivbordsbakgrund o annat basic.

De tycker bla om att ta kort med sina mobiler eller kompisar mobiler o lägga in på datorn o såna program kan de inte installera själv med standard konto.
HAF 912 Plus, i7 3770K, Corsair H100 + 4 Delta PFC1212DE-PWM, Maximus V Extreme, Corsair Vengeance 2 x 8, HD6990, 6x SATA2 HDD, Corsair Force 3 120GB, OCZ Vertex 3 SATA III, Cooler Master Silent Pro 1000W
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 29 feb 2012, 15:56

det finns ingen direkt funktion som funkar när det gäller att användare ska loggas ut vid en viss tid
här är en bat fil ändrad till exe fil ---> http://dl.dropbox.co...58/shutdown.exe
efter 7 sek stänger den av windows men som sagt, det är inte svårt att trycka på en knapp så startar datorn igen
här är funktionerna för Untangle ---> http://dl.dropbox.co...58/Untangle.pdf
hur du ska gå till väga för att få ungarna att inte kunna logga in vid en viss tid är då du stänger av dom från internet
(kan bli väldigt jobbigt om du ska kasta och ansluta varje dag)
jag vet inte om Untangle har en sådan funktion men Untangle kan iallafall spärra sidor, kolla vilka sidor som varje dator har varit inne på med mera.....

/jesse

Visa inläggSabelström, den 29 feb 2012, 14:30, sa:

Ni känner inte barnen, de har bla ADHD och flickan är 11 och är trottsig som fan så det behövs saker som inte kan överträdas tex automatisk utloggning eller avstängning.

De sakerna som måste kunna göras är att bestämma tid för utloggning av deras konto eller avstängning av deras dator, spärra sidor manuelt på internet och automatiskt spärra vuxenmaterial på nätet som porr.

Har man aldrig använt ett standard konto vet man inte hur jobbigt det är, kan inte ta bort o flytta vissa genvägar, kan inte starta vissa program eller spel, kan inte ändra vissa inställningar som man kanske vill.

De är inte särskilt data kunniga mer än att de kan surfa, spela, installera spel o tillägg, ändra skrivbordsbakgrund o annat basic.

De tycker bla om att ta kort med sina mobiler eller kompisar mobiler o lägga in på datorn o såna program kan de inte installera själv med standard konto.

0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 29 feb 2012, 16:04

det du kan göra är nog att styra internet tider genom Captive Portal men det hindrar dom ju inte från att spela spel så länge det inte krävs internetanslutning då förstås
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 29 feb 2012, 17:03

Verkar inte finnas någon smidig lösning. de får nog fortsätta med standardkonto då och bara göra de ändringar de vill när någon som kan adminlösenet är med, är ju bara så lätt att någon tabbar sig o antingen säger lösenordet eller inte tänker på hur mycket ett barn ser när man själv skriver det.
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 29 feb 2012, 17:07

Fick tips om detta program så ska läsa om det har de funktioner jag behöver Salfeld Child Control 2011 och även kolla detta Länk
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 29 feb 2012, 17:39

det låter som ett fint alternativ :)
när du testat det en period så skulle jag vilja veta vad du tycker om programmet man kanske också ska börja forska i det....

/Jesse

Visa inläggSabelström, den 29 feb 2012, 17:07, sa:

Fick tips om detta program så ska läsa om det har de funktioner jag behöver Salfeld Child Control 2011 och även kolla detta Länk

0

Medlem är utloggad   virtuosen2 

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2006-01-10

Skrivet 29 feb 2012, 19:42

Min AP/router (en förhållandevis gammal DLink 615) har möjligheter att skapa konton för varje ansluten dator. Jag kan, om jag vill, begränsa uppkopplingstiden per dator, alltså vilka timmar på dygnet datorn får vara aktiv på internet, samt spärra sidor som har "olämpligt innehåll". (Låter som rena Nordkorea, men det fungerar!)
Per dator!

Exempel med två buspojkar som är bröder:
Manuel är 9 år, han ska få surfa mellan 17:00-19:00 varje dag, han får inte surfa in på sidor som innehåller ordet "gratis brudar". Detta fixar routern lätt som plätt! Mellan 17-19 får han (hans dator) surfa, men inte på sidor som innehåller orden "gratis brudar". FTP är avstängt för hans dator i routern.

Basil är 15 år, han ska få surfa mellan 16:00-22:30 varje dag, han får inte surfa in på sidor som innehåller ordet "Aftonbladet". (Eftersom han gillar att läsa skräptidningar.) Hans dator funkar för allt förutom det jag skrev. Sen kan hans dator inte koppla upp sig på "förbjuden tid".

Givetvis kan pojkarna skaffa VPN och kringgå "censuren", men de kan inte kringgå "uppkopplad tid".

Ganska kul funktion i DLinks routers, om man har nyfikenhet att hitta den!
Hej och hopp!
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 29 feb 2012, 23:01

ja det finns såna som klarar av det, och det är en fin funktion.
jag tycker dock att dom ska ha tillgång till aftonbladet, det är ju nyheter som man kan läsa där :o

/Jesse

Visa inläggvirtuosen2, den 29 feb 2012, 19:42, sa:

Min AP/router (en förhållandevis gammal DLink 615) har möjligheter att skapa konton för varje ansluten dator. Jag kan, om jag vill, begränsa uppkopplingstiden per dator, alltså vilka timmar på dygnet datorn får vara aktiv på internet, samt spärra sidor som har "olämpligt innehåll". (Låter som rena Nordkorea, men det fungerar!)
Per dator!

Exempel med två buspojkar som är bröder:
Manuel är 9 år, han ska få surfa mellan 17:00-19:00 varje dag, han får inte surfa in på sidor som innehåller ordet "gratis brudar". Detta fixar routern lätt som plätt! Mellan 17-19 får han (hans dator) surfa, men inte på sidor som innehåller orden "gratis brudar". FTP är avstängt för hans dator i routern.

Basil är 15 år, han ska få surfa mellan 16:00-22:30 varje dag, han får inte surfa in på sidor som innehåller ordet "Aftonbladet". (Eftersom han gillar att läsa skräptidningar.) Hans dator funkar för allt förutom det jag skrev. Sen kan hans dator inte koppla upp sig på "förbjuden tid".

Givetvis kan pojkarna skaffa VPN och kringgå "censuren", men de kan inte kringgå "uppkopplad tid".

Ganska kul funktion i DLinks routers, om man har nyfikenhet att hitta den!

1

• Veteran
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 01 mar 2012, 19:39

Visa inläggjessar94, den 29 feb 2012, 23:01, sa:

ja det finns såna som klarar av det, och det är en fin funktion.
jag tycker dock att dom ska ha tillgång till aftonbladet, det är ju nyheter som man kan läsa där :o

/Jesse

Hehe, det där med aftonbladet var bara ett exempel.. ;)
Hej och hopp!
0

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 01 mar 2012, 19:59

Visa inläggvirtuosen2, den 01 mar 2012, 19:39, sa:

Hehe, det där med aftonbladet var bara ett exempel.. ;)

Var det?
Jag skall inte säga högt vad jag ofta tänker om kvällstidningsjournalistiken.:D
Hehe

Men att skapa egna konton åt barnen tror jag i alla fall är det bästa.
Minsta krånglet tror jag också det är. Blir det något strul med ett användarkonto så går ju dom vitala filerna och dokument som hör till kontot att spara undan och sedan kan man ju bara skapa ett nytt konto och ta bort det gamla.

Adminkontot (endast för dig) däremot, bör ju kanske inte behövas så ofta, om du har tur.
För det är väl inte aktuellt att hela tiden installera nya program?

Citat

Dom bör ju i alla fall kunna lägga upp filmer/foton från kameran med ett användarkonto.
Det kan man ju bl.a. göra via det av dig för ändamålet installerade programmet, man importerar om inte vanlig kopiering till ens egna användarmapp fungerar.

I övrigt kan man ju göra en hel del själv som tex. byta bakgrund och färger, skräddarsy sin egen användarprofil.

Mvh

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 01 mar 2012, 20:02.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-06-21

Skrivet 03 mar 2012, 14:05

Tips för att Blockera åtkomst till olämpliga och känt skadliga webbplatser!

Se: http://www1.k9webprotection.com/ Ett gratis verktyg från Blue Coat Systems som kan blockera åtkomsten till olämpliga eller känt skadliga (smittade) webbplatser osv. för en eller ALLA av datorns användare. Ett webbfilter där ni anger vilka kategorier som en eller ALLA användare inte skall gå att komma åt! Se länken för mer information.

Vidare kan programvaran kontrollera olika användares åtkomst till Internet dvs. ni kan ange vid vilka tider Internet kan användas av valfria användare.

Det kanske kan bidra! :)
Har du ledsnat på en Windows-dator som kraschar, hänger sig och blir smittad, titt som tätt? Installera om er Windows via guider på: WinGuider.se så slipper ni dessa problem!

Inlägget är redigerat av WinGuider.se: 03 mar 2012, 14:06.

0

• Veteran
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 06 mar 2012, 19:39

Visa inläggFlyfisherman, den 01 mar 2012, 19:59, sa:

Var det?
Jag skall inte säga högt vad jag ofta tänker om kvällstidningsjournalistiken.:D
Hehe

Men att skapa egna konton åt barnen tror jag i alla fall är det bästa.
Minsta krånglet tror jag också det är. Blir det något strul med ett användarkonto så går ju dom vitala filerna och dokument som hör till kontot att spara undan och sedan kan man ju bara skapa ett nytt konto och ta bort det gamla.

Adminkontot (endast för dig) däremot, bör ju kanske inte behövas så ofta, om du har tur.
För det är väl inte aktuellt att hela tiden installera nya program?

Dom bör ju i alla fall kunna lägga upp filmer/foton från kameran med ett användarkonto.
Det kan man ju bl.a. göra via det av dig för ändamålet installerade programmet, man importerar om inte vanlig kopiering till ens egna användarmapp fungerar.

I övrigt kan man ju göra en hel del själv som tex. byta bakgrund och färger, skräddarsy sin egen användarprofil.

Mvh

Barnen har ju idag egna datorer, så det är väl bra om "första filtret" ligger i AP/routern. Har man som familj fortfarande en "gemensam dator", är det ju givet att skapa användarkonton i OS/"windows". Datorer och datorer, ungarna har ju surfplattor och smarta mobiler också. När deras surplattor kopplar upp sig på wifi, så kan man spärra olämplig trafik där med. Men jag tycker det är fel väg att gå egentligen, man ska lära "de små" att inte "göra dumt". Spärrar och censur är galet, för då blir det bara dumt!
Hej och hopp!
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket