Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

problem med trådlöst nätverk. 'aquiring network address'

Medlem är utloggad   quilta 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2007-08-23

Skrivet 14 feb 2012, 21:58

Hej,
jag har sökt runt åtskilliga timmar på Google men hittar inget som löser mitt problem.. jag har en laptop och använder trådlöst nätverk. Om jag skall ansluta till grannens trådlösa nätverk så funkar det alldeles prima, men när jag skall ansluta till mitt eget trådlösa så står det bara 'aquiring network address' hela tiden och till slut att det blivit något fel och jag har limited connection.

Alla andra datorer kan ansluta till nätverket utan problem. Har samma problem hos mina föräldrar, jag kommer inte in men alla andra datorer gör det.

Jag har testat 'ipconfig' kommandon och det fungerar inte. Har testat att reparera automatiskt och då försöker datorn själv förnya IP-adressen vilket inte heller fungerar.

Mycket tacksam för hjälp!

QUILTA
0

Medlem är utloggad   jannejanne 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2006-04-19

Skrivet 14 feb 2012, 23:02

Vilken router har du. Fabrikat och modell?
Har du köpt den själv
eller
har den levererats av din internetleverantör?
Vilken typ av kryptering används på routern?
Vet du inte svara: Vet ej.

Vilket operativsystem har du på datorn?
(tex OSX Lion, Windows XP, Windows Vista, Windows 7.)

I lösenordet(krypteringsnyckeln) på routern, finns det något tecken som inte finns med bland
siffrorna 0-9, bokstäverna a-z, bokstäverna A-Z
i så fall vilket vilka tecken?
(exempel lösenordet är @£$AcX328:Å) ditt svar blir då @£$:Å)
Generellt är det lämpligt enbart använda i krypteringsnyckeln
eftersom dessa ligger lika på amerikanskt och svenskt tangentbord
också . ligger lika
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 15 feb 2012, 02:57

Visa inläggjannejanne, den 14 feb 2012, 23:02, sa:

Vilken router har du. Fabrikat och modell? Netgear, vet ej modell. Sprillans ny.
Har du köpt den själv eller har den levererats av din internetleverantör? Fått av Comhem nyligen då den gamla strulade.
Vilken typ av kryptering används på routern? WPA/WPA2
Vet du inte svara: Vet ej.

Vilket operativsystem har du på datorn? XP
(tex OSX Lion, Windows XP, Windows Vista, Windows 7.)

I lösenordet(krypteringsnyckeln) på routern, finns det något tecken som inte finns med bland
i så fall vilket vilka tecken? Nej
(exempel lösenordet är @£$AcX328:Å) ditt svar blir då @£$:Å)
Generellt är det lämpligt enbart använda i krypteringsnyckeln
eftersom dessa ligger lika på amerikanskt och svenskt tangentbord
också . ligger lika

Hittade ingenstans på modemet där det stod modellbeteckning...

:)

Inlägget är redigerat av quilta: 15 feb 2012, 02:58.

0

Medlem är utloggad   flora50 

• Inpert
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2006-04-26

Skrivet 15 feb 2012, 21:10

Om du t ex bytt krypteringsmetod kan du få detta problem. Ta bort ditt nätverk i listan över Önskade nätverk. Kolla i min Nätverksguide, Trådlös router. Försök sen att ansluta igen genom att ange det lösenord som är satt i routern.
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 26 feb 2012, 17:54

flora50, den 15 feb 2012, 21:10, sa:

Om du t ex bytt krypteringsmetod kan du få detta problem. Ta bort ditt nätverk i listan över Önskade nätverk. Kolla i min Nätverksguide, Trådlös router. Försök sen att ansluta igen genom att ange det lösenord som är satt i routern.

Jag har läst igenom allt på din sida och det är grejer jag redan testat, men bara "för att" gjorde jag allt igen till punkt och pricka. :)

Problemet är fortfarande 'aquiring network address', och så får jag 'limited or no connectivity'. När jag skriver ipconfig /release så säger den att den redan är released. ipconfig /renew så står det 'an error occured while renewing interface Wireless network connection 2: unable to contact your DHCP server. Request has timed out.'

Samtidigt sitter jag på samma trådlösa på en stationär dator brevid och skriver, samt sambon också på samma trådlösa. Så det måste ju vara någonting med datorn. Men jag vetifan vad och alla mina chansningar är slut ...... :(
0

• Inpert
  • Ikon

Skrivet 27 feb 2012, 22:20

För att kolla om datorn klarar krypteringsmetoderna, prova WPA och WPA2, både PKIP och AES, på något annat nätverk/router. Obs att du måste ta bort nätverket i listan varje gång du misslyckas eller byter krypteringsmetod i nätverket du försöker ansluta till.

Om det fortfarande inte funkar med WPA eller WPA2, prova att ställa om till WEP i din router. Tyvärr är WEP lättare att knäcka, men brukar funka mot oavsiktlig snyltning. När du testat färdigt, stick in ett gem i Restore Factory Settings för att återställa routern till leveransvärden. Detta för att de andra datorerna inte ska behöva konfigureras om.

Hämta hem ny drivrutin för den trådlösa enheten i din dator. Finns på tillverkarens sida.

Sök på nätet om nån annan haft problem med WPA eller WPA2 på samma datormodell som du har.

Om du är inne i routern och konfigurerar, använd kabel för att slippa logga in på nytt varje gång.

Inlägget är redigerat av flora50: 27 feb 2012, 22:24.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 29 feb 2012, 01:37

Men jag kan ju ansluta till andra WPA/WPA2 nätverk, det är bara det här och ett till som inte fungerar.

Ska testa WEP men vill ju inte använda det iallafall, sitter ju fler än en laptop på det här nätverket liksom. Funkar det att ansluta till andra nätverk från laptopen med WPA/WPA2 så borde det ju funka på just det här nätverket också?
0

• Inpert
  • Ikon

Skrivet 29 feb 2012, 18:52

Om du kan ansluta andra WPA/WPA2-nät, ska det fungera.

- Se till att du har rätt mod inställt i routern: 802.11 b/g/n bör fungera
- Kanal: auto. Om du har många trådlösa nätverk i närheten kan du behöva prova alla 13.
- Flytta dator eller router en bit från varandra
- Är det rätt nätverk du försöker ansluta till? Svaret är säkert ja, men måste tyvärr fråga detta.
- Återigen, ta bort ditt nätverk ur listan över Önskade nätverk. Logga ut/in igen och kolla så att det verkligen är borta innan du gör ett nytt försök.
0

Medlem är utloggad   virtuosen2 

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2006-01-10

Skrivet 29 feb 2012, 19:18

Byt också namn på routern!
Låt den inte heta "Comhem" eller liknande som är default. Här i grannskapet hittar jag massvis med AP som heter "default". (Med detta menas att de exempelvis heter "Comhem", "Netgear", "Zyxel" eller något i den stilen. AP/routers ska aldrig heta default! Heter AP/routern "default", ger det skurkarna en massa gratisinfo hur de ska kunna bryta eventuella säkerhetsspärrar. Döp om till godtyckligt namn som du kommer ihåg, det är mycket bättre!

Edit: Heter alla dina grannars routrar också "Comhem", så kan det vara där felet ligger: Du tror du kopplar upp dig på din egen AP/router men det är grannens som heter nästan samma! (Comhem+några siffror). Heter din AP/router "Hejsanhoppsan", så vet du att du kopplar upp datorn till rätt ställe. Bara ett litet tips.
Hej och hopp!

Inlägget är redigerat av virtuosen2: 29 feb 2012, 19:24.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 04 mar 2012, 18:56

flora50, den 29 feb 2012, 18:52, sa:

Om du kan ansluta andra WPA/WPA2-nät, ska det fungera.

- Se till att du har rätt mod inställt i routern: 802.11 b/g/n bör fungera
- Kanal: auto. Om du har många trådlösa nätverk i närheten kan du behöva prova alla 13.
- Flytta dator eller router en bit från varandra
- Är det rätt nätverk du försöker ansluta till? Svaret är säkert ja, men måste tyvärr fråga detta.
- Återigen, ta bort ditt nätverk ur listan över Önskade nätverk. Logga ut/in igen och kolla så att det verkligen är borta innan du gör ett nytt försök.

Gjort/kollat allt det där. Inställningarna är de du skriver. Fungerar inte :/
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 04 mar 2012, 18:57

virtuosen2, den 29 feb 2012, 19:18, sa:

Byt också namn på routern!
Låt den inte heta "Comhem" eller liknande som är default. Här i grannskapet hittar jag massvis med AP som heter "default". (Med detta menas att de exempelvis heter "Comhem", "Netgear", "Zyxel" eller något i den stilen. AP/routers ska aldrig heta default! Heter AP/routern "default", ger det skurkarna en massa gratisinfo hur de ska kunna bryta eventuella säkerhetsspärrar. Döp om till godtyckligt namn som du kommer ihåg, det är mycket bättre!

Edit: Heter alla dina grannars routrar också "Comhem", så kan det vara där felet ligger: Du tror du kopplar upp dig på din egen AP/router men det är grannens som heter nästan samma! (Comhem+några siffror). Heter din AP/router "Hejsanhoppsan", så vet du att du kopplar upp datorn till rätt ställe. Bara ett litet tips.

Namnet är bytt till ett mer unikt, men gjorde det nyss igen bara för att. Hjälpte inte. Jag försöker ansluta till rätt :)
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 04 mar 2012, 19:00

Problemet är ju också att jag inte kommer så långt att jag ens får skriva in lösenord! När jag dubbelklickar på namnet får jag direkt upp "Please wait while Windows connect to the **** network. Detecting network type....." och sedan "Windows is unable to connect to the selected network. The network may no longer be in range. Please refresh the list of avaliable networks, and try to connect again." Sedan refreshas listan med tillgänliga nätverk. Detta gäller WPA2!

Om jag ändrar till WPA: Då får jag skriva in lösenordet, sen står det 'aquiring network address' och sen 'limited or no connectivity'.

Ändrade namn och lösenord igen nyss och sitter på det trådlösa med en annan dator nu. :/

Inlägget är redigerat av quilta: 04 mar 2012, 19:08.

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket