Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Alternativet reparera saknas under installation?

Medlem är utloggad   it04-22 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2005-10-20

Skrivet 09 feb 2012, 17:22

Jag tänkte hjälpa en vän att "fixa" datorn och drog i gång en windows xp installationsskiva men alternativet reparera finns inte med utan jag kan endast välja att installera ett nytt windows.
Vad beror detta på? Krävs det att man har en professional skiva? Jag har en home XP skiva tror jag. Eller kan det helt enkelt vara så att det är så pass kört att jag inte kan reparera systempartitionen? (Hade hoppats på att slippa installera om alla program och drivrutiner ägaren hade).
0

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 1999-12-13

Skrivet 09 feb 2012, 17:51

Visa inläggit04-22, den 09 feb 2012, 17:22, sa:

Jag tänkte hjälpa en vän att "fixa" datorn och drog i gång en windows xp installationsskiva men alternativet reparera finns inte med utan jag kan endast välja att installera ett nytt windows.
Vad beror detta på? Krävs det att man har en professional skiva? Jag har en home XP skiva tror jag. Eller kan det helt enkelt vara så att det är så pass kört att jag inte kan reparera systempartitionen? (Hade hoppats på att slippa installera om alla program och drivrutiner ägaren hade).

Du kan läsa här om hur du reparerar en installation:
http://www.michaelst...pairinstall.htm

Om din vän har en märkesdator t ex DELL brukar Windows installationsfiler finnas på en dold partition, som du aktiverar när du trycker på en F-tangent. Det brukar stå längst ned på skärmen vid uppstart av datorn. Du får vara snabb för att inte missa alternativet.
---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Inlägget är redigerat av Stefan Eklinder: 09 feb 2012, 17:52.

0

Medlem är utloggad   jannejanne 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2006-04-19

Skrivet 09 feb 2012, 23:55

Är det en sk återställningsskiva som medförde datorn.
Och datorn är en märkesdator, typ Dell, Fujitsu
så är det vanligt att det bara finns ett alternativ.
Nyinstallation.

För att få alternativ som reparera så fodras ofta tror jag en Microsoft original CD/DVD.
Krasch CD/DVDna är anpassade , att de överhuvudtaget finns beror på att normalanvändaren inte klarar att installera Windows från en original CD/DVD och få som slutresultat en fungerande dator med de program datorn levererades med.
Bland annat för det skulle behövas minst 2 skivor. Microsoft Windows och en skiva med drivrutiner och extraprogram.
Och eftersom Windows Home bara har ett språk i original skulle det var hopplöst leverera datorn till hela Norden. Det skulle innebära 5 olika CD/DVDer (om nu MS stöder isländska???)
Istället special med språkval. Och samma dator till alla länderna. Bara tangentbord special för varje land.

Inlägget är redigerat av jannejanne: 09 feb 2012, 23:57.

0

Medlem är utloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 10 feb 2012, 00:02

Om det är en standard Microsoft XP installationsskiva och reparationsalternativet inte finns så brukar det betyda att den befintliga installationen är så skadad att installationsprogrammet inte hittar den.
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 11 feb 2012, 10:46

Okej så det windows som är installerat kanske är omöjligt att rädda alltså?
Det är en original windows xp home skiva som jag köpt för många år sedan. ingen skiva som kommer med datorn så att säga alltså även om en sådan skiva finns också.

jag kanske ska tillägga vad felet är. Datorn drar i gång. Kommer till första bilden där det står windows startas och sen får jag en snabb blue-screen som blinkar till sen startar datorn om.
Jag har provat att byta lite minne och plockat bort onödiga kort och så men felet verkar ligga i hårddisken tyvärr.
Är nyinstallation det enda som funkar tro? Jag är inget proffs men har mycket erfarenhet och detta känns lite hopplöst att lösa på något annat sätt.
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 11 feb 2012, 11:19

Har du tryckt F8 upprepade gånger under uppstarten och valt "senast fungerande konfiguration" eller "felsäkert läge med kommandotolk"?
I F8-menyn kanske det finns något val för att blåskärmar/systemfel inte ska starta om datorn utan lämna blåskärmen uppe så att du kan skriva av det viktigaste.

Om det gäller att rädda viktiga filer som finns på hårddisken innan en ominstallation så pröva med guiden på http://www.alltomwin...ed-puppy-linux/
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 11 feb 2012, 11:31

Nej alltså jag behöver inte ens trycka F8 utan det kommer upp en skärm ändå där jag får välja "starta windows normalt", felsäkert läge och ungefär "starta windows med den senaste konfigureringen som fungerade" men alla tre resulterar i en omstart.

Ja viktiga filer räddade jag med en linux live skiva. Perfekt med linux ibland :)
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 11 feb 2012, 11:57

Med F8 kan menyn innehålla ytterligare alternativ.
0

Medlem är inloggad   LARSAS 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2008-05-25

Skrivet 11 feb 2012, 12:16

Vad beror detta på? Krävs det att man har en professional skiva? .

Ja om XP professional är installerad på datorn.

Som framgår av länken i Stefans inlägg kan man inte heller reparera med en skiva som har en äldre SP version än som är installerad.Datorn har troligen SP3 installerad och din skiva har väl iroligen inte det.

LARSAS
1

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 11 feb 2012, 12:38

Visa inläggLARSAS, den 11 feb 2012, 12:16, sa:

Ja om XP professional är installerad på datorn.

Som framgår av länken i Stefans inlägg kan man inte heller reparera med en skiva som har en äldre SP version än som är installerad.Datorn har troligen SP3 installerad och din skiva har väl iroligen inte det.

LARSAS

Ahaa okej. Det var förmodligen problemet då. Aja, typiskt när jag precis har påbörjat en nyinstallation.

men jag tackar er alla för tips och råd!
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket