Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Asus dator startar inte. Hjälp!


MrTobias

Rekommendera Poster

Min nyköpta Asus X53SD startar inte upp!

Datorn är knappt en månad gammal.

 

Jag kollade på två filmer och då gick den på batteridrift. När jag kollat färdigt så stod det att det var 8% kvar på batteriet. Ca 24minuter. Jag stängde då av och satte i laddaren.

 

Ca 10 timmar senare när jag skulle startade den så lös indikatorlamporna för ström och batteri men den startade aldrig upp och Asus-loggan som ska visas på en gång syntes inte, så jag stängde av på strömbrytaren efter en stund.

Nu lyser inga lampor och ingenting händer när jag trycker på strömbrytaren. Den är totalt död.

------------------------------------------------------------------------------------------

Efter många timmars krånglande och läsande på internet har jag kommit fram till följande:

 

Kopplar jag bort strömadaptern och batteriet och håller in strömbrytaren på datorn i 2 minuter och sedan sätter i batteriet och strömadaptern så

lyser indikatorlamporna för ström och batteri grönt igen men den startar inte upp.

 

Gör jag om samma sak men inte sätter i batteriet utan bara kör med strömadaptern så startar den!

 

Sätter jag i batteriet och har strömadaptern ansluten så lyser indikatorlamporna för batteri och ström men den startar inte.

 

Om jag trycker på strömbrytaren samtidigt som jag tapprar på "Del" tangenten så startar den

 

(Detta var igår)

------------------------------------------------------------------------------------------

I dag får jag den inte alls att starta. Inte på något sätt! Trots att jag plockat ur batteriet och strömadaptern. Och hållt in strömbrytaren i 2 minuter. Både med och utan batteriet isatt. Samt att bara ha strömadaptern i utan batteriet. Har även låtit den stå utan batteri och ström i 3 timmar. Ingeting fungerar! Inga lampor lyser!

 

Varför blir det så här???

Vad har hänt?

Vad ska jag göra?

 

Enligt vad jag har läst på internet så är det otroligt många som har samma problem som mig med nyköpta datorer som uppför sig exakt som min.

 

Detta är totalt oacceptabelt för en helt ny dator!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon i detta forum som har haft samma problem och som fått sin dator fixad efter inlämnande till Asus eller annat serviceställe? Jag köpte min på MediaMarkt men tror inte de har nån vidare datorservice där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon i detta forum som har haft samma problem och som fått sin dator fixad efter inlämnande till Asus eller annat serviceställe? Jag köpte min på MediaMarkt men tror inte de har nån vidare datorservice där.

Du får kolla på ASUS svenska hemsida efter hur du ska göra.

 

Har haft iväg en Acer på tysklandsresa i en vecka efter strul.

Jag fick anmäla serviceärende på Acers hemsida och då fick man all info som behövdes. Sen kom det en gubbe från ett transportföretag och hämtade datorn som jag hade packat i orginallådan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt lämnar man väl in produkten på inköpsstället men som redan sagts går det att nyttja ASUS Garantiservice http://rma.asus.se/

 

Däremot så finns en risk, beroende på vilket fel det är, att informationen på hårddisken går förlorad, så det bästa hade ju varit om du kunde sparat undan dina viktiga filer och dokument innan du lämnar i väg den.

 

Går det inte att ens starta datorn finns ju förstås möjlighet att plocka ur disken och koppla in den på en annan dator och kopiera ut nödvändiga data.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gå till Mediamarket och lämna in den. Man lämnar in produkten på inköpsstället.

Vad inköpsstället gör sedan är inte ditt problem. Solklart garantifall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gå till Mediamarket och lämna in den. Man lämnar in produkten på inköpsstället.

Vad inköpsstället gör sedan är inte ditt problem. Solklart garantifall.

 

Exakt! Få en ny på garantin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in datorn på Media Markt i fredags (10:e) och trodde att jag skulle få plocka ut en ny utan problem då det är öppet köp i 30 dagar. När jag köpte den och när jag lämnade in den så stod det så här på deras hemsida:

 

Öppet Köp

För att du alltid ska känna dig trygg i att handla hos oss på Media Markt erbjuder vi 30 dagars öppet köp. Det betyder att du kan ta hem produkten och "klämma och känna" i 30 dagar, skulle du känna att köpet inte är rätt lämnar du tillbaka produkten eller byter till en modell som passar dina behov bättre. Vårt krav är att produkten är i nyskick, vilket betyder att inga skador får finnas på produkten såsom repor eller liknande. Förpackningen ska vara öppnad med försiktighet och alla tillbehör ska finnas med.

 

Men nu har de ändrat vilkoren till följand:

Öppet köp

Vi erbjuder dig som kund öppet köp i 30 dagar på de flesta produkter i vårt sortiment.

Vid retur ska kvitto och originalemballage finnas med. Produkten ska återlämnas oanvänd och komplett i sin orginalförpackning.

 

Jag har varit otroligt rädd om datorn. Jag hade bara dammat av den då och då med en dammvippa av finaste strutsfjädrar. Torkade aldrig av den då jag inte hade speciella putsdukar. Den har hela tiden stått på vardagsrumsbordet och inga märken fans på den. Jag hade packat ner den precis så som den vara när jag packade upp den. Han i "servicedisken" var dock allt annat än försiktig. Slängde upp allt på disken vred och vände på datorn och började gnida på skärmen med nån gammal trasa som en frenetisk! Inte ens jag hade gjort så! Jag frågade vad han höll på med, att det var strömförsörjningen som lagt av, inte att det var nått fel på skärmen. Då sa han att det fanns en liten repa på skalet och att den därför inte räknades som nyskick. Skitsnack! Isf var det pga hans oaktsamet! Datorn skickades iväg till reparation. Hur som helst så la strömsystemet i datorn av inom 30 dagar! Ska man då som köpare inte ha rätt att plocka ut en ny dator?!

 

Jag var otrolig nöjd med datorn så länge den fungerade.

Jag vill naturligtvis ha en ny. Inte ha tillbaka en nyköpt dator som varit inne på reparation! Då är den ju inte fabriksny längre!

Den kostade trots allt 6000kr. Otroligt mycket pengar för mig!

 

När jag gick därifrån var jag så besviken och upprörd att jag skakade!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn inte fungerar så är det en reklamation du gör och en säljare/tillverkare har rätt att laga en vara två, eller om det är tre, gånger innan du har rätt att hävda köpet eller få den utbytt.

 

Vid öppet köp är det meningen att säljaren ska kunna sälja varan till en annan kund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var otrolig nöjd med datorn så länge den fungerade.Jag vill naturligtvis ha en ny. Inte ha tillbaka en nyköpt dator som varit inne på reparation! Då är den ju inte fabriksny längre!

 

Givetvis föredrar man att få en helt nu men tyvärr har säljaren stöd i lagen att välja vilken åtgärd som passar honom.

Hela lagtexten:

http://publikationer...hyr_A4_2007.pdf

 

Utdrag ur konsumentköplagen:

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper

felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan

oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att

välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans

under förutsättning att han erbjuder sig och också

utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet

för konsumenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick detta svar från Media Markt idag:

 

När det gäller produkter som är trasiga vid köp så har vissa tillverkare

avtalat en "DOA" som det kan kallas. DOA innebär att man får byta ut

produkten om den är fel direkt vid köptillfället eller inom ett visst antal

dagar. Alla tillverkare har dessvärre inte avtalat fram DOA och då behöver

produkten istället skickas in till en verkstad för att dom ska kunna åtgärda

felet.

 

Tanken med att en produkt åker in och åtgärdas på en verkstad är att

produkten ska fungera precis lika bra som en produkt som aldrig har haft det

felet innan.

 

Dessvärre är det inte vi som sätter villkoren och reglerna kring

tillverkarens produkter utan alla villkoren tas fram från tillverkaren och

vi rättar oss utefter dom.

 

Vi beklagar att du känner dig felbehandlad, det är självklart inte tänkt

att våra kunder ska få den upplevelsen av oss. Vi kommer att framföra detta

till varuhuset så att dom får feedbacken angående eran upplevelse från

varuhuset.

 

Men för att sammanfatta det hela kort så är det tillverkaren som har

villkoren som säger att produkten behöver skickas in till en verkstad och vi

behöver rätta oss efter det som återförsäljare.

 

Jag hoppas att detta gav dig en viss förstålse till hur vi som

återförsäljare behöver agera gentemot tillverkaren och att det besvarar dina

frågor. Din feedback kommer även att komma fram till varuhuset.

 

Jag tycker Media Markt ska ta på sig ansvaret för produkter de säljer som går sönder inom en månad. De verkar ju avsäga sig ansvaret totalt. Tycker inte det skulle vara något problem för en stor kjedja som Media Markt att ta tillbaka datorn och låta mig byta till en ny. Dålig kundpolicy! En nyköpt dator som skickas in på lagning inom 30 dagar är inte längre en ny dator. Då kunde jag lika gärna ha köpt en bättre begagnad betydligt billigare. Men jag ville ha en fabriksny. Tyvärr blev så inte fallet trots att jag köpte en ny på Media Markt! Känner mig lurad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker Media Markt ska ta på sig ansvaret för produkter de säljer som går sönder inom en månad. De verkar ju avsäga sig ansvaret totalt. Tycker inte det skulle vara något problem för en stor kjedja som Media Markt att ta tillbaka datorn och låta mig byta till en ny. Dålig kundpolicy! En nyköpt dator som skickas in på lagning inom 30 dagar är inte längre en ny dator. Då kunde jag lika gärna ha köpt en bättre begagnad betydligt billigare. Men jag ville ha en fabriksny. Tyvärr blev så inte fallet trots att jag köpte en ny på Media Markt! Känner mig lurad!

 

Jag kan mycket väl förstå hur det känns, men köper du en ny bil som det blir fel på efter tre veckor, får du inte en ny bil. De reparerar bilen.

 

Sedan är det ju så, att även om du inte har gjort något som har framkallat felet med datorn, är det inte säkert att det alltid är fallet. Återförsäljaren kan inte veta vad som har hänt.

 

Ett exempel: Många försöker att överklocka processor och grafikkort för att få bättre prestanda. Gör man detta på fel sätt kan det gå väldigt illa. Sedan lämnar man in datorn och säger att den inte fungerar. Problemet är att det inte går att bevisa att datorn har blivit överklockad.

 

Intel har nu börjat sälja en "Överklocknings försäkring" bara för att de inte kan bevisa att datorn har gått sönder p.g.a. överklockning. Man hoppas väl att det ska bli så många som tecknar den försäkringen att de får tillbaka en del av kostnaden för att byta ut trasiga processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
GerbilenPiff84

Jag har en Asus Eebook E200HA, jag har haft den i minst en månad.

 

De jag gjorde, var att sätta in elsladden och trycka in på-knappen i ca. 12 sekunder eller mer.

Och sen när du ser att det lyser på skärmen trycker ni in Alt Gr+ F10.

 

Det funkade!

 

Testa.

 

Ps. Var snabb. Och den går inte sönder, det är bara en liten bugg, med en ny dator.

 

/ GerbilenPiff84 2016-11-8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...