Hoppa till innehåll

Foto

När tar studenter i sverige exam, vid vilken ålder?

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 windowsman

windowsman

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 361 inlägg

Postad 7 februari 2012 klockan 23:30

Hur gammal är genomsnittsstudenten när denne tar sin första examen (kandidatexamen) i Sverige? Och vid vilken ålder brukar genomsnittsstudenten påbörja universitet/högre utbildning?

Frågan slog mig i huvudet när jag i skolan hörde studenter samtala om ifall 22 år är en gammal eller ungt ålder att påbörja och starta en treårig unv. utbildning? Och om man vid den åldern ren allmänt generellt ska betraktas som ung eller gammal?

Finns någon statistik på detta?
Ibland kan man bara inte låta bli att dela med sig konversationer man hör från andra :P
tja!

#2 jannejanne

jannejanne

Beroende

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7 060 inlägg

Postad 8 februari 2012 klockan 08:23

De flesta går ut gymnasiet i juni det år de fyller 19 år. Uppgiften kommer från ett telefonsamtal med Försäkringskassan angående hur länge man är underhållsskyldig. (tom den månad när barnet går ut gymnasiet).

#3 virtuosen2

virtuosen2

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 551 inlägg

Postad 22 februari 2012 klockan 18:18

Hur gammal är genomsnittsstudenten när denne tar sin första examen (kandidatexamen) i Sverige? Och vid vilken ålder brukar genomsnittsstudenten påbörja universitet/högre utbildning?

Frågan slog mig i huvudet när jag i skolan hörde studenter samtala om ifall 22 år är en gammal eller ungt ålder att påbörja och starta en treårig unv. utbildning? Och om man vid den åldern ren allmänt generellt ska betraktas som ung eller gammal?

Finns någon statistik på detta?
Ibland kan man bara inte låta bli att dela med sig konversationer man hör från andra :P

Kandidatexamen är en universitetsexamen, alltså något man tar efter 120 högskolepoäng i det gamla systemet. I det gamla systemet var ett års heltidsstudier på universitetet lika med 40 poäng, i det nya poängsystemet 60. Så det motsvarar alltså 180 poäng i det nya. Studentexamen (från gymnasiet) avskaffades 1968 av Olof Palme.
Hej och hopp!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme