Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Facebook och andra sociala medier

• Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2000-03-31

Skrivet 06 feb 2012, 03:11

Hej!

Ja vad tycker ni?

Själv hänger jag på Facebook rätt mycket både via dator och smartphone. Öppnade Facebook-konto 2009. Nu tycker jag på något sätt att det är rundgång. Vad som än skrivs i flödet har liksom skrivits innan och kommentarer är rätt så förutsägbara men ändå kollar jag varje dag. Den nya timeline är bra tycker jag bortsett från att det som naturligt försvann innan nu kan scrollas fram av alla vänner.

Inga hemligheter och så men det stör mig att 2-3 år gamla inlägg nu blir synliga igen. För att få bort dem för sina vänner måste varje inlägg raderas/döljas individuellt och det tar sin tid om där är typ 1 000 inlägg under bara ett år. Därför har jag avslutat kontot och efter 14 dagar ska allt vara borta och då börjar jag om igen. Fördelen är att jag då kan välja bara precis de vänner jag vill ha (om vänförfrågningarna blir besvarade) och om nu alla mina vänner verkligen försvinner. De kanske poppar upp igen när jag loggar in efter 14 dagar.

Intressant är det när trådar blir infekterade när det gäller något speciellt ämne. När det händer tycker jag på något sätt att det blir patetiskt och dumt när det haglar otrevligheter från de vänner som man tills dess tyckt haft en sund inställning till saker och ting men bara helt ballar ur av någon anledning. Vad tycker ni om att radera en vän som man sen ser i verkligheten på jobbet? Jag gjorde det häromdagen för det blev bara för mycket när personen kommenterade och tänker förklara varför om personen frågar...

Google+ hänger jag också på men meningen med Facebook/Google+ är ju ändå att få respons på det man skriver och med bara två vänner på Google+ så blir det som att skriva rakt ut i luften bara då kommentarer inte alltid skrivs. Kul hade varit om man på något sätt kunde veta hur många läsningar varje inlägg man gjort haft så som vissa forum har. Då vet man att man fått inlägget läst av så och så många personer.
Bosse
0

Medlem är utloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 06 feb 2012, 08:56

G+, du får hitta likasinnade, lägga till dem i någon cirkel, se till att skriva intressant, bli cirklad tillbaka osv.

Samt se till att hitta de vänner från verkligheten du vill ha kontakt med där.

Om jag vill hitta dig, dina inlägg, finns det några vägar att gå.
1: Jag tittar i mobilen, tittar på vad som "hänt i närheten". Om du postat geografiskt nära mig kanske jag ser dig
2: Jag söker aktivt i G+ och råkar skriva in något som ger träff i din profil/dina inlägg.
3: En av dina vänner, som är min vän, delar ut det du skrivit.
4: Du cirklar mig och delar ett inlägg med mig.

Bara man får någon aktiv i sina cirklar kan det snabbt rulla på där.
0

• Veteran
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 21 apr 2012, 15:11

Jag totalvägrar Facebook nu! Det är så genomkommersialiserat! Jag vet att mina skriverier på Facebook för många är underhållande men underhållningen får forsatt ske via Google+. Det är mina kollegor på jobbet som är tröga antagligen och inte vill prova Google+. Jag får se om jag kan köra uttröttningsmetoden och vägra facebook. Jag har nu inte bara inaktiverat mitt fb-konto utan helt avslutat det och om knappt en vecka så försvinner allt. Jag kör nu Google+ för jag tycker gränssnittet är överlägset Facebooks.

En kollega kör också Google+ så jag har henne för att påverka de Facebookindoktrinerade att prova Google+. Det är ju så att alla som har eller skaffar en mejladress hos Google får automatiskt ett konto på Google+, t ex alla ägare av en Androidmobil för där är en gmailadress en förutsättning för att kunna hämta appar och sånt på Google play (fd Android market) :)

https://plus.google....56w:UYd2bW7DODI
Bosse

Inlägget är redigerat av Bosse-i-skogen: 21 apr 2012, 15:37.

0

Medlem är utloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 21 apr 2012, 16:29

Tycker du inte att Google är lika kommersiellt som Facebook?
0

• Veteran
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 22 apr 2012, 04:04

Visa inläggCecilia, den 21 apr 2012, 16:29, sa:

Tycker du inte att Google är lika kommersiellt som Facebook?

Jo det är det egentligen. Vad jag menade med kommersiellt var reklamen i gränssnittet och där vinner Google+ tycker jag då där inte finns annonser och annan smörja. Reklamblockerare finns men behövs inte på google+, än så länge kan kanske tilläggas.
Bosse

Inlägget är redigerat av Bosse-i-skogen: 22 apr 2012, 12:47.

0

Medlem är utloggad   Laso 

• Beroende
  • Ikon
  • Gick med: 2002-01-04

Skrivet 22 apr 2012, 08:55

Om nu Google+ kommer slå igenom på motsvarande sätt som FB, så är risken stor att det blir likadant för Google+ också i framtiden som många nu tycker att FB är.
0

Medlem är utloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 22 apr 2012, 10:00

Tja. G+ har ivartfall ett utrymme där det kan dyka upp reklam...
Bifogad fil  G+.PNG (37,93Kb)
Antal nedladdningar: 0
Iofs kan man fylla utrymmet med chat-fönster och liknande. Eller... tja, om ni har tråkigt

https://plus.google....s/%23whitespace
0

• Veteran
  • PipPipPipPipPip

Skrivet 22 apr 2012, 13:09

Nu är det ju inte bara frånvaron av reklam som är skönt på google+ utan hela gränssnittt med smarta funktioner som är tilltalande. Vi som slarvar och stavar fel kan redigera inlägg och kommentarer utan någon tidsgräns t ex. Sättet att handha foton tycker jag också om.
Bosse

Inlägget är redigerat av Bosse-i-skogen: 22 apr 2012, 13:10.

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket