Hoppa till innehåll

• 3 sidor +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

No Video Input - problem

• Veteran
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 11 feb 2012, 20:05

Citat

Fick upp skärmbild när jag dragit kopplat ur hårddisken och sen satte jag i den igen medans datorn var på och tryckte F1 "Run Normal eller vad det nu var..

Ehh?
Du skulle göra en "När du kommer in i BIOS setup så tryck F9 eller gå till Exit menyn och välj Load BIOS default, spara ändringarna och gå ur."
Se längst ned i inlägg #19

Dessutom så skall nätsladden vara urkopplad från vägguttaget när du håller på att kopplar i och ur enheter, annars risk för skador.

Citat

Satt och spelade "Heroes of Newerth" och precis när rundan var klar så stod det entering sleeping mode och sedan No Video Input.. fast denna gången stängdes inte datorn av och jag satt fortfarande och kunde snacka med folk på skype

Det där tycker jag är extra konstigt att datorn försöker gå in i energisparläge när den används. Det är ju troligen därför grafikkortssignalen också uteblir och bildskärmens meddelande kommer upp att det inte finns någon signal.

Ta och kontrollera att energisparläget är avstängt.

Har du Windows 7?
Start > i sökfältet skriv energi > i listan som kommer upp klicka på Redigera energischema > kontrollera vad det står om att skärmen skall släckas ned. Kan ju kanske bara vara denna som går in i energisparläge och då brukar det ju räcka med att röra musen, annars så stänger du av detta genom att klicka på rullgardinslisten.

På min stängs skärmen helt efter 20min inaktivitet då kommer inte ens " No Video Input" , alltså att jag inte rört mus eller tangentbord på 20min, men datorn är fortfarande på och fungerar som vanligt. Skärmen startar direkt efter några sekunder när jag rör musen.
Bifogad fil  1.png (131,85Kb)
Antal nedladdningar: 0

Men detta kanske, klicka på Ändra avancerade inställningar (ovan) > i rutan Avancerade inställningar klickar du först på detta nedan (om valet finns):
Bifogad fil  2.png (75,88Kb)

Sedan expanderar du energialternativen enligt bilden nedan och stänger av detta samt schemaläggningen

Bifogad fil  3.png (118,69Kb)

Allting tyder ju på att det är något med detta, troligen grafikkortet som stänger ned sig, eftersom datorn fortfarande är påslagen och fungerar och att skärmen visar " No Video Input" tyder ju på att den också är påslagen.

Ja jag vet inte, ett långskott kanske.;)

Men testa att ändra som sagt och se hur det fungerar och framför allt - när skärmen stänger ned sådär, går det alltså inte att väcka den genom att rör musen eller trycka på nån tangent?

Mvh

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 11 feb 2012, 20:30.

0

Medlem är utloggad   Grimgor 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2009-07-21

Skrivet 11 feb 2012, 21:01

Men nu så står det ju No Video Input så då kan jag inte pilla på energi inställningarna precis.. så skall jag först dra ut hårddisken och sen F9 bla bla.. och sen stänga av datorn koppla i hårddisken och så ska det troligtvis fungera?

Inlägget är redigerat av Grimgor: 11 feb 2012, 21:02.

0

Medlem är utloggad   vertpre 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-11-20

Skrivet 11 feb 2012, 21:06

Hej, jag undrar över en sak. Du har väl två DVI kontakter på grafikkortet. Har du samma problem oavsett vilken kontakt du använder för bildskärmen?
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 11 feb 2012, 21:09

Hej, tack för din hjälp. Ja jag har två kontakter och har testat båda med samma resultat :(

Tack för din hjälp :D
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 11 feb 2012, 21:17

Citat

så skall jag först dra ut hårddisken och sen F9 bla bla.. och sen stänga av datorn koppla i hårddisken och så ska det troligtvis fungera?

Nej - rör inte hårddisken alls, den har troligen ingenting med dettaa att göra.
Men du skall gå in i BIOS setup och göra Load BIOS Defaults. Enklast är att titta på bilden jag lagt upp och gör som det står i Exit menyn, sedan spara och gå ur.

Och har du ingen bild så lär du väl bli tvungen att stänga av datorn om du inte lyckas väcka den. Sedan drar du ur nätsladden i minst 20 sekunder och startar datorn och börjar med att gå in i BIOS, sedan tar du energispar-inställningarna.

Annars vet jag inte.
Kanske vertpre har något mer att komma med, han brukar vara duktig på sådant.:rolleyes:

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 11 feb 2012, 21:20.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 11 feb 2012, 21:20

Visa inläggFlyfisherman, den 11 feb 2012, 21:17, sa:

Nej - rör inte hårddisken alls, den har troligen ingenting med dettaa att göra.
Men du skall gå in i BIOS setup och göra Load BIOS Defaults. Enklast är att titta på bilden jag lagt upp och gör som det står i Exit menyn, sedan spara och gå ur.

Och har du ingen bild så lär du väl bli tvungen att stänga av datorn om du inte lyckas väcka den. Sedan drar du ur nätsladden och startar datorn och börjar med att gå in i BIOS, sedan tar du energispar-inställningarna.

Annars vet jag inte.
Kanske vertpre har något mer att komma med, han brukar vara duktig på sådant.:rolleyes:

Men hur ska jag kunna komma in till BIOS om det står no video input på skärmen .. kan inte precis gissa mig fram till vad som står på skärmen :D ?
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 11 feb 2012, 21:26

Jag citerar mig själv:

Citat

Och har du ingen bild så lär du väl bli tvungen att stänga av datorn om du inte lyckas väcka den. Sedan drar du ur nätsladden i minst 20 sekunder och startar datorn

0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 11 feb 2012, 21:37

Jag tycker det verkar som det är glapp i DVI kontakten eller VGA kontakten. När du ansluter skärmen, trycker bara dit kontakten på sladden eller fäster du den också med skruvarna som finns på kontakten?
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 11 feb 2012, 21:41

Visa inläggFlyfisherman, den 11 feb 2012, 21:26, sa:

Jag citerar mig själv:

Förstår inte varför det skulle hjälpa ?

Gick i alla fall och testade och som jag trodde inget resultat.. enda sättet att få en bild så vitt jag vet är att koppla ur hårdisken för tillfället.

Visa inläggvertpre, den 11 feb 2012, 21:37, sa:

Jag tycker det verkar som det är glapp i DVI kontakten eller VGA kontakten. När du ansluter skärmen, trycker bara dit kontakten på sladden eller fäster du den också med skruvarna som finns på kontakten?

Jo jag skruvar fast dem, ganska säker på att glapp inte är felet.. då jag har två olika sladdar som jag testat med ..

Inlägget är redigerat av Grimgor: 11 feb 2012, 21:52.

0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 11 feb 2012, 21:49

Och detta har du gjort (med strömmen avslagen)?

Citat

se till att kontakterna är riktigt monterade - även den mot grafikkortet.
När man skruvar fast en sådan kontakt så drar man skruvarna växelvis, så man inte drar ena skruven i botten och sedan den andra, då kan kortakten komma att sitta snett. Behövs inte mycket för just videokontakterna skall tappa kontakt och det kan ske ibland och ibland fungerar det.

Har du provat att stänga av datorn och ta ut nätsladden i minst 20 sek?
Sedan borde kunna starta den - med bild - och göra det jag skrivit.

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 11 feb 2012, 21:50.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 11 feb 2012, 21:57

Visa inläggFlyfisherman, den 11 feb 2012, 21:49, sa:

Och detta har du gjort (med strömmen avslagen)?

Har du provat att stänga av datorn och ta ut nätsladden i minst 20 sek?
Sedan borde kunna starta den - med bild - och göra det jag skrivit.

Jag stängde av datorn och drog ut nätsladden och räknande till 30 :P sedan satte jag i den igen och försökte starta datorn, utan resultat.

EDIT: Satt och pillade på sladden vid skärm uttaget och nu fungerar det som vanligt igen.
Men om man kollar på saker som hänt innan så verkar det inte vara problemet ändå..
T.ex när jag inte fick någon bild förens jag kopplade ur hårddisken innan .. etc etc men vad vet jag.... kanske bara tillfälligheter .. den fungerar för stunden i alla fall..

Ska ta och se över energi alternativen nu...

Tack för all hjälp.

Inlägget är redigerat av Grimgor: 11 feb 2012, 22:37.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 11 feb 2012, 22:51

Ja du, det är ett mysterium. Eftersom skärmen tydligen fungerar kan jag bara tänka mig att det är fel på grafikkortet. Jag förmodar att du har kopplat in bägge strömsladdarna till kortet.

Ta bort sidan på chassit och starta datorn. Bara för att se att fläktarna på grafikkortet snurrar.

Rekommendationen är att installera ett grafikkort i PCIE 1 platsen, men eftersom du har problem, så testa PCIE 3 platsen.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 11 feb 2012, 22:53

Visa inläggGrimgor, den 11 feb 2012, 21:57, sa:

EDIT: Satt och pillade på sladden vid skärm uttaget och nu fungerar det som vanligt igen.
Men om man kollar på saker som hänt innan så verkar det inte vara problemet ändå..
T.ex när jag inte fick någon bild förens jag kopplade ur hårddisken innan .. etc etc men vad vet jag.... kanske bara tillfälligheter .. den fungerar för stunden i alla fall..

Ska ta och se över energi alternativen nu...

Tack för all hjälp.

Ja då verkar det som du har glapp i alla fall.
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 11 feb 2012, 23:04

Visa inläggvertpre, den 11 feb 2012, 22:53, sa:

Håller med och det vore bra om du kunde tala om om du har skruvat grafikkabelns båda kontakter - och då skruvat dessa båda skruvar växelvis. Det duger inte att först dra ena skruven i botten och sedan skruva den andra. Då kommer kontakten snett.

Man skruvar lite på den ena, sedan den andra sedan tillbaks på den förtsa igen osv. tills båda skruvarna är ordentligt åtdragna och man kan gärna rucka lite på kontakten i början så att den verkligen kommer in.

Jag har som sagts tidigare själv varit ute för detta och även hos kollegor och vänner, så detta fenomen med dålig grafikkontakt pga. dåligt/felaktigt indragna skruvar är inget nytt.

Dessutom så kan det på vissa videokort tex. mitt eget XFX Radeon HD 5830 vara lite svårt att trycka in dom båda PCI-E strömkontakterna bak på grafikkortet. På mitt får man trycka ganska rejält för att dessa skall bli korrekt instoppade. Kolla även detta en gång till.

Lycka till.:rolleyes:

[Edit] Kom på en sak till med kontakten, så hos en kompis att det var mycket svårt att lyckas skruva in grafikkabelns kontakt på grafikkortet och det visade sig vara att grafikkortet var lite förskjutet i slot (öppningen) bak.
Då lossade vi på skruven/skruvarna som håller grafikkortet på plats och justerade eller centrerade upp kortet så kontakten hamnade precis mitt i.
Sedan var det inga problem att montera skärmkabelns kontakt riktigt. Kolla detta också.

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 11 feb 2012, 23:12.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 11 feb 2012, 23:09

Visa inläggvertpre, den 11 feb 2012, 22:53, sa:

Datorn fungerar i alla fall nu, så får väl ta och bumpa tråden om det händer igen, haha.

Skärmen är nog ifrån 2004 - 2005 (plattskärm) eller något liknande fungerat perfekt i alla dessa år <3<3 Men fortfarande detta är tredje gången detta händer och första gången löste det sig genom att jag tryckte på power knappen extremt random, andra gången genom att koppla ur hårddisken och starta datorn och sen koppla i den medans datorn var på och nu tredje gången så var det genom att jag pillade på ingången till skärmen. Kanske rena tillfälligheter vad vet jag, kanske är så simpelt så att det är glapp.

Jag tackar extremt mycket för all eran hjälp :D

Inlägget är redigerat av Grimgor: 11 feb 2012, 23:10.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 26 feb 2012, 13:41

Nu hände det igen, No video input på skärmen. började med att kolla så att alla sladdar satt i ordentligt etc etc. utan resultat.

men den här gången stod det inte 00 på moderkortets Led - error code sak. vilket det alltid gjort annars när jag haft problem.

det växlade mellan b8 b9, kollade i manuelen, på asrocks sida och googlade utan att få fram vad de koderna betydde.

Visa inläggvertpre, den 11 feb 2012, 22:51, sa:

Rekommendationen är att installera ett grafikkort i PCIE 1 platsen, men eftersom du har problem, så testa PCIE 3 platsen.

Så jag testade att byta till PCIE 3, och då började den visa en mängd olika koder och sen stannade den på AA

enligt manuelen så innebär AA

Uninstall POST INT1Ch vector and INT09h vector. Deinitializes the ADM module.

Har inte den blekaste var det betyder.

tack

( Ja jag skruvar i dem växelvis så att de sitter ordentligt)
------------------
EDIT:

Kom på en sak, förra gången så dog ju datorn för att jag satte i min ritbräda som kopplas in via USB. och denna gången hade jag ett USB-minne i för att jag la över en film som jag skulle kolla på.
I vanliga fall så brukar jag dra ut USB-minnet innan jag stänger av datorn per automatik men denna gången lät jag det sitta kvar medan datorn stängdes av och så drog jag ut den efter datorn stängts av och dagen efter när jag startade datorn så blev det ju då No Video Input. Så det kanske har något med USB att göra ?

Kanske inte har något med saken att göra men vem vet. :)

------------------------

EDIT2: Nu fungerar datorn igen. Det känns som att boten mot problemet är tid. Vänta en dag sen fungerar den..

-----------------------
EDIT3: Satt och gjorde lite diverse grejer, installerade lite saker läste på Aftonbladet etc. Och helt plötsligt fick jag en BSoD, han inte läsa något och jag vet inte om den gjorde en "memory dump" vart hittar men den i så fall?

I alla fall, efter BSoD:en så startade datorn om sig, och då hade jag självklart fått NO VIDEO INPUT, hahaha.

Side note: Om jag stänger av datorn efter jag fått fram No Video Input och sen startar den igen (gäller endast första gången) så startar datorn och kör i 30 sekunder sen startar den om sig, vad kan det innebära?

(Ingenting förutom Mus & Tangentbord var i kopplat i USB uttagen)

Bara att försöka lösa det igen -.-.

Tacksam för alla svar.

Inlägget är redigerat av Grimgor: 28 feb 2012, 15:24.

0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 28 feb 2012, 15:45

Hej igen. Trist att det inte löst sig.

När du redigerar ditt inlägg istället för att skriva ett nytt inlägg så syns inte att tråden blivit uppdaterad i bevakningen.

Men det vore bra om du kunde säga vilken felkod (stop error code) som kommer upp när du får blåskärm.
Ett hjälpmedel för att läsa Windows krasch dump fil är Nirsoft Blue Screen View
och då kan du posta ett skärmklipp av vad den kommer upp med.
Eller skriva av. Det skall gå att exportera ut informationen.

Du kanske först måste ställa in Windows så att dessa minidump filer skapas.
Om Blue Screen View s/w inte kan hitta minidumpfilerna så kolla i denna guide:
http://kb.acronis.com/content/2191

Dessutom så finns ju loggboken som kanske kan ge lite information.

Mvh
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 28 feb 2012, 17:04

Visa inläggFlyfisherman, den 28 feb 2012, 15:45, sa:

Hej igen. Trist att det inte löst sig.

När du redigerar ditt inlägg istället för att skriva ett nytt inlägg så syns inte att tråden blivit uppdaterad i bevakningen.

Men det vore bra om du kunde säga vilken felkod (stop error code) som kommer upp när du får blåskärm.
Ett hjälpmedel för att läsa Windows krasch dump fil är Nirsoft Blue Screen View
och då kan du posta ett skärmklipp av vad den kommer upp med.
Eller skriva av. Det skall gå att exportera ut informationen.

Du kanske först måste ställa in Windows så att dessa minidump filer skapas.
Om Blue Screen View s/w inte kan hitta minidumpfilerna så kolla i denna guide:
http://kb.acronis.com/content/2191

Dessutom så finns ju loggboken som kanske kan ge lite information.

Mvh

Jag är sjuk så har sovit i ett par timmar, vaknade upp och då startade datorn helt normalt.. Satt och skrev en lång wall of text i denna tråden och höll på med fixa allt gällande BSoD
Så fick jag en till BSoD, yay!

Antar att om jag väntar ett par timmar så kan jag starta datorn igen.
Så här hände det inte innan, den enda skillnaden nu sen innan är att grafikkortet
sitter på PCIE 3 istället för 1 vert nämnde något om det.

Kanske ska ta och flytta tillbaka det? För nu har det hänt tre gånger på två dagar,
och innan var det en gång i veckan ungefär.

Ska se om jag får igång datorn om ett par timmar och se om jag kan få tag i en BSoD dump.

Error code nu är, skiftande mellan b8 & b9 tror jag.
Bifogad fil  b.png (1,06Kb)
Antal nedladdningar: 6 - Liten bild :D
ser ut som en Digital 6:a fast utan den översta horisontella linjen.

letat efter b8,b9,68 & 69 utan resultat.. ^^

Tack för all fortsatt hjälp

Inlägget är redigerat av Grimgor: 28 feb 2012, 17:35.

0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 29 feb 2012, 12:26

Vad är detta för error code? Var kommer denna upp och i vilket läge?

1. Byt tillbaks grafikkortet till första PCI-E platsen.
2. Kör datorn tills du får upp en BSOD igen eller att den kraschar.
3. Följ anvisningarna i mitt förra inlägg och posta Error code som BlueScreenViewer visar

Här är ett exempel på hur en sådan ser ut som är intressant att veta. Den läses alltså från minidumpfilen som skapas och du kan generara antingen en html rapport från menyn eller kopiera ut infon.

Bug Check String : MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS
Bug Check Code : 0x00000044
Parameter 1 : fffffa80`0a5dd8b0
Parameter 2 : 00000000`00001d7b
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : 00000000`00000000
Caused By Driver : fltmgr.sys
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 29 feb 2012, 22:34

Visa inläggFlyfisherman, den 29 feb 2012, 12:26, sa:

Vad är detta för error code? Var kommer denna upp och i vilket läge?

Dr.Debug - Moderkortets Led code sak.. & de kommer upp när jag startar datorn helt
normalt.

Jag har letat och letat utan att komma fram till vad det är för koder, har dessvärre inte fått igång datorn än (är sjuk at the moment så sover mest på dagarna), men ska förhoppningsvis ta och kika lite på det imorgon och alternativt skicka ett support mail till ASROCK och fråga vad koderna innebär.

Inlägget är redigerat av Grimgor: 29 feb 2012, 22:35.

0
  • 3 sidor +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket