Dator startar ej, piper vid uppstart
Skrivet 15 jan 2012, 13:05
Hej!
Försöker starta min gamla stationära efter att den har stått i ca ett halvår orörd.
När jag startar börjar den pipa med intervallerna en kort, en lång, och så fortsätter det. Får ingen bild.
Läste att det betyder något i stil med; "BIOS ROM checksum error"
Någon som kan förklara det lite? Vad kan jag göra? Det konstiga är att den fungerade felfritt för ca ett halvår sen..
Skrivet 15 jan 2012, 13:05
Försöker starta min gamla stationära efter att den har stått i ca ett halvår orörd.
När jag startar börjar den pipa med intervallerna en kort, en lång, och så fortsätter det. Får ingen bild.
Någon som kan förklara det lite? Vad kan jag göra? Det konstiga är att den fungerade felfritt för ca ett halvår sen..
Skrivet 15 jan 2012, 14:00
Testa och gör en reset av ditt BIOS, brukar finnas en jumper på moderkortet man ska kortsluta för att göra det. Alternativt ta ur batterier på moderkortet i några minuter och se om det blir bättre.
Börja med detta.
Skrivet 15 jan 2012, 14:00
Börja med detta.
Skrivet 15 jan 2012, 15:08
Provade ta ut batteriet i 10 min, men ingen skillnad. Ändrade jumpern till Clear CMOS och startade upp datorn, återställde sen till default, men ingen skillnad. Gjorde jag rätt?
Skrivet 15 jan 2012, 15:08
Skrivet 15 jan 2012, 16:13
Jupp, på ett ungefär. Brukar inte behövas att man startar upp datorn med Clear Cmos satt, rensningen sker även med datorn avstängd.
Ingen skillnad? Samma pip? och pipen betyder "BIOS Checksum Error"? Inget annat?
mmh, då får man nog lov att felsöka via gamla hederliga uteslutningsmetoden.
ta ut allt som inte är väsentligt ur datorn. Alla expansioner, instickkort, koppla bort hårddiskar och liknande. Bara processor, en minneskrets och grafik.
Om nu detta inte påverkar, ta ur sista minneskretsen och starta upp. Borde ändra signalen. Om inte, ta ur grafikkortet och starta upp.
helt enkelt se om datorn ändrar beteende, om det kan vara någon hårdvara som gått sönder.
Kolla även att alla kablar sitter där de ska samt gör en okulär besiktning av moderkortet. Titta framförallt på alla kondensatorer, se om någon ser annorlunda ut (är "gravid" eller läcker).
Skrivet 15 jan 2012, 16:13
Ingen skillnad? Samma pip? och pipen betyder "BIOS Checksum Error"? Inget annat?
mmh, då får man nog lov att felsöka via gamla hederliga uteslutningsmetoden.
ta ut allt som inte är väsentligt ur datorn. Alla expansioner, instickkort, koppla bort hårddiskar och liknande. Bara processor, en minneskrets och grafik.
Om nu detta inte påverkar, ta ur sista minneskretsen och starta upp. Borde ändra signalen. Om inte, ta ur grafikkortet och starta upp.
helt enkelt se om datorn ändrar beteende, om det kan vara någon hårdvara som gått sönder.
Kolla även att alla kablar sitter där de ska samt gör en okulär besiktning av moderkortet. Titta framförallt på alla kondensatorer, se om någon ser annorlunda ut (är "gravid" eller läcker).
Skrivet 15 jan 2012, 16:18
Skrivet 15 jan 2012, 16:18
Skrivet 15 jan 2012, 16:47
Ja, exakt samma pip fortfarande. Hittar inte riktigt vad pipen betyder för just mitt moderkort. Osäker på vilket moderkort jag har. Står Asus A8000B-NW på en krets, och Nvidia på en annan. Sen på moderkortet står det A8M2N-LA på ett ställe. Vilket kan vara det rätta namnet tror du?
Provade koppla ur allt, och till sist även grafikkortet. Ingen skillnad då heller. Kollade runt med ficklampa men allt såg bra ut. Inga konstigheter.
Samma pip, ett kort, följt av ett långt..
Skrivet 15 jan 2012, 16:47
Provade koppla ur allt, och till sist även grafikkortet. Ingen skillnad då heller. Kollade runt med ficklampa men allt såg bra ut. Inga konstigheter.
Skrivet 15 jan 2012, 16:52
Cecilia, den 15 jan 2012, 16:18, sa:
Nja, "BIOS ROM checksum error" står det i första inlägget. Det låter mer som att det är fel på själva BIOS-programmet i stället för på de sparade inställningarn.
Ja, dock såg jag nu att det gällde compaq moderkort.. Så på mitt kan det betyda något helt annat.. :/
Skrivet 15 jan 2012, 16:52
Cecilia, den 15 jan 2012, 16:18, sa:
Ja, dock såg jag nu att det gällde compaq moderkort.. Så på mitt kan det betyda något helt annat.. :/
Skrivet 15 jan 2012, 17:12
TNR1, den 15 jan 2012, 16:47, sa:
Ja, exakt samma pip fortfarande. Hittar inte riktigt vad pipen betyder för just mitt moderkort. Osäker på vilket moderkort jag har. Står Asus A8000B-NW på en krets, och Nvidia på en annan. Sen på moderkortet står det A8M2N-LA på ett ställe. Vilket kan vara det rätta namnet tror du?
A8M2N-LA är beteckningen på moderkortet. Är det en HP-dator?
Detta moderkort? http://h10025.www1.h...cname=c00757531
Vad är det för datormodell?
Men viktigare än vilket moderkort det är, är vem som tillverkat BIOS-programmet och utifrån datormodell går det kanske att hitta det på HPs webbplats.
Skrivet 15 jan 2012, 17:12
TNR1, den 15 jan 2012, 16:47, sa:
Men viktigare än vilket moderkort det är, är vem som tillverkat BIOS-programmet och utifrån datormodell går det kanske att hitta det på HPs webbplats.
Skrivet 15 jan 2012, 17:19
Cecilia, den 15 jan 2012, 17:12, sa:
Okej, ja det är en HP Pavilion t3555.se
Moderkortet ser exakt likadant ut som det du skickade i länken. Har fått det bytt en gång av HP.
Kan man hitta tillverkaren där inne tror du?
Skrivet 15 jan 2012, 17:19
Cecilia, den 15 jan 2012, 17:12, sa:
Okej, ja det är en HP Pavilion t3555.se
Moderkortet ser exakt likadant ut som det du skickade i länken. Har fått det bytt en gång av HP.
Kan man hitta tillverkaren där inne tror du?
Skrivet 15 jan 2012, 17:37
Prova att sätta minnet i en annan minnesplats.
Kommer du in i bios?
Inlägget är redigerat av vertpre: 15 jan 2012, 17:51.
Skrivet 15 jan 2012, 17:37
Kommer du in i bios?
Inlägget är redigerat av vertpre: 15 jan 2012, 17:51.
Skrivet 15 jan 2012, 17:41
Skrivet 15 jan 2012, 17:41
Skrivet 15 jan 2012, 18:30
TNR1, den 15 jan 2012, 13:05, sa:
Hej!
Har du uppdaterat ditt BIOS? Då beror felet på det.
Felet beror på att ditt bios inte kan kontrollera så att du har rätt checksum(Typ signatur) och då vägrar datorn och starta.
Google Music Beta är bäst
Skrivet 15 jan 2012, 18:30
TNR1, den 15 jan 2012, 13:05, sa:
Har du uppdaterat ditt BIOS? Då beror felet på det.
Felet beror på att ditt bios inte kan kontrollera så att du har rätt checksum(Typ signatur) och då vägrar datorn och starta.
Skrivet 15 jan 2012, 19:17
Provade byta minnesmodul, och då fungerade den plötsligt. Satte i resterande minne och grafikkort, och den fungerade fortfarande. Så nu verkar det vara löst. Hoppas att det fortsätter så.
Tack för all hjälp! Mycket uppskattat.
Skrivet 15 jan 2012, 19:17
Tack för all hjälp! Mycket uppskattat.
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Liten kund hos Telia?
Forum: På konsumentens sida -
Program som registrerar vilka andra program som startas
Forum: Program - övriga -
Wifi på hotell, är det Vlan?
Forum: Nätverket - hårdvara -
fördela tabellvärden över veckodagarna
Forum: Access -
Svenska till latin
Forum: Språkfrågor -
HJÄLP! med VBA SetProperty vid rapportstart (LÖST)
Forum: Access -
Problem med IE9 med att skicka mail
Forum: Webbläsare -
Ersättare till My Phone Explorer
Forum: Mobiltelefoner -
Optisk illusion
Forum: Öppet forum! Ordet är fritt ... -
Samsung Galaxy S och Android 4
Forum: Mobiltelefoner

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg