Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Crossfire problem, låg fps

Medlem är utloggad   Ganatshii 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2006-08-13

Skrivet 12 jan 2012, 14:00

Hej
Igår fick jag mitt andra 6870 för att köra CF.
Mitt ursprungliga var ett HD6870 BE vilket innebär att det är klockat från fabrik och det nya är ett HD6870 Dual-fan med standardvärden.
Innan jag satte in det nya kortet tog jag bort alla drivrutiner och program som tillhörde. Drog därefter en driver sweeper och installerade nya drivrutiner efter omstart. Installerade även Crossfire Profile CAP2.
Först så ville det nya kortet knappt arbeta. Gamla kortet låg på 85% och det nya 15%. Testade då att byta plats på korten och när jag startade datorn då var det som om jag inte installerat drivrutiner på det nya som nu kördes som huvudkort. Allt var i stor upplösning etc. Installerade därför de nyaste drivrut. igen men till ingen nytta.
Det som hände nu var att det gamla kortet fortfarande arbetade mest men de samarbetade iaf mer.

Jag läste att man skulle stänga av ULPS i "regedit" ifall man körde CF och det resulterade i att båda korten nu samarbetar och båda arbetar på samma %.
Det som nu är problemet är att jag har ingen bättre fps sen CF snarare sämre. Kommer knappt upp i 50fps i BF på High, vilket jag gjorde med ett.
Så är det någon som har ett förslag på vad jag kan göra för att fixa detta?
------
Kan även tillägga att jag har inte Vsync igång i spel eller i AMD control center och att CF står på i AMD egine control center.
Jag har googlat i timmar nu och försökt allt i stort sätt förutom att installera om datorn.
Det enda jag hitta som verkar märkligt är att det ena kortet står som "Disabled" i GPU-Z. Även fast båda jobbar i spel som det ser ut iaf i MSI Afterburner.

Här är en bild på ovanstående:
Första grafikkortet
Bild

Andra grafikkortet
Bild
0

Medlem är utloggad   RN 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2001-09-10
  • IT-kunskaper:Vet ingenting om nånting. Fast det vet jag inget om.

Skrivet 13 jan 2012, 15:55

Citat

Testade då att byta plats på korten och när jag startade datorn då var det som om jag inte installerat drivrutiner på det nya som nu kördes som huvudkort.

Detta styrs av vilken av PCIe-platserna det är som körs som huvudplatsen vilket man i sin tur kan styra via BIOS-setup:en. Jag föreslår att köra gamla kortet, som ju var överklockat, som huvudkort. Detta för att AMD-kort i CF-koppling inte är tvungna att jobba i exakt samma hastigheter...

Citat

Installerade därför de nyaste drivrut. igen men till ingen nytta.

Varifrån hämtade du dem – från AMD:s sajt eller själva korttillverkarens dito? Det skiljer nämligen mellan "senaste" och "senaste"... För BF 3 bör man som lägst i alla fall köra Catalyst 11.10 vilken innehåller fixen "Battlefield 3 – Provides great CrossFire scaling and resolves stuttering issues when running in CrossFire mode". Dock så föreslår AMD själva att köra Catalyst™ 12.1 Preview driver:
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Catalyst121Previewdriver.aspx
"It is highly recommended that all gamers use the AMD Catalyst 12.1 Preview driver."

Vidare när man bara har två kort så skall endast EN "Crossfire bridge" användas.

Bild

Två sådana är till för när man kopplar tre st kort. Så koppla bara med en sådan "bridge" – funkar det inte i ett par av kortens "upphöjningar" så byt bara till nästa par...

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 14 jan 2012, 15:20

Tack för ett bra svar!

Jag laddade ner drivrutinerna från AMDs hemsida. Jag valde de senaste drivrutinerna som kom upp efter jag valde vilket kort jag hade. Version 11.12.
Men jag ska testa med att ladda ner 12.1 som du länkade, plus att även byta tillbaka till mitt gamla kort som huvudkort.
Jag kör förresten också bara med en brygga på korten. Det finns också bara en "upphöjning" på korten för en brygga.

Jag har läst om vissa som testat äldre drivrutiner till grafikkortet, tror du det är något som kan fungera? I så fall 11.10 eller 11.11 som har bättre CF egenskaper.

Tack än en gång för svaret, uppskattat!
//Magnus
0

Medlem är utloggad   RN 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 15 jan 2012, 15:19

Citat

Jag har läst om vissa som testat äldre drivrutiner till grafikkortet, tror du det är något som kan fungera? I så fall 11.10 eller 11.11 som har bättre CF egenskaper.

Generellt är den senaste versionen alltid att föredra då den oftast också innehåller samtliga av de föregående versionernas fixar och förbättringar (men tyvärr också eventuella nya buggar). Det vill säga 11.11 innehåller också Crossfire-fixarna för BF 3 som kom i och med 11.10.

Men det brukar vara klokt att vänta ett tag innan man köper helt nya spel. Dels så är ju spelet i början trasigt innan de obligatoriska patcharna har kommit. Bild Och dels så tar det ett tag för grafikkortets drivrutin att hänga med (AMD eller Nvidia spelar absolut ingen roll i det här sammanhanget). Och en bonus är ju att efter att såväl spelet som drivrutinen fått mogna så är priset bara hälften. ;)

BF 3 är fortfarande relativt nytt så kanske är drivrutinen inte helt optimal ännu(?) Åtminstone så finns det kvar saker att göra för det också nya spelet Rage vilket den allra senaste preview-drivaren är ett bevis för (http://support.amd.c...viewdriver.aspx).

Preview-drivare är ju dock bara betaversioner så kanske kommer nästkommande officiella version att förbättra situationen(?)

Förresten så vad använder du för OS? Om det är Vista så måste det ha som allra lägst SP 1 men helst SP 2 och ovanpå detta också den s k "platform update" innehållande bl a DX11. Om det är Windows 7 så uppdatera med minst SP 1...

Sedan bör man alltsomoftast använda senaste bios-versionen för moderkortet och även se till att installera/uppdatera drivrutinerna för dess chipset/styrkretsar (viktigt!). Knalla in på moderkortstillverkarens sajt för att hämta nyare bios (sök utefter modellbeteckning, vilken CPU-Z kan avslöja) och chipset-drivare (3DP Chip kan också på ett enkelt sätt hjälpa till att hitta dessa drivrutiner (Edit: om du prövar det så vid installationen tryck bara Decline när skärmen för reklamskiten är uppe – själva programmet installeras ändå)).

Inlägget är redigerat av RN: 15 jan 2012, 15:31.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 16 jan 2012, 15:56

Okej jag förstår!
Jag har nu installerat GPU drivrutiner 12.1 och senaste moderkortsuppdateringar.
Dock så har inte mitt moderkort fått några uppdateringar sen juli 2010 för BIOS och april 2010 för chipset.
Jag bytte även tillbaka till gamla kortet som huvudkort igen.
Ligger nu på ca 50fps i BF3. Enligt sweclockers.com så ska CF 6870 på inställning high prestera runt 80-100fps.
Förstår att resten av datorn också påverkar detta men som jag ser så har jag inget i datorn som hindrar grafikkorten från att ge mig liknande fps.
Har även läst om andra som ligger där med två 6870 och liknande dator, så det ska gå. Frågan är bara varför jag skulle ha oturen att det ska krångla.
Kan även tillägga att jag har kört 3D mark11 benchmark test och där fick jag nästan exakt samma värde som sweclockers test.
Jag håller på att installera Dirt3 nu för att se hur fpsen är där och ifall det bara är i BF3 som fps sviktar.
Jag återkommer om resultat.

Här är faktan om resten av min dator:
AMD Athlon II X4 640 3,5Ghz OC
8gb DDR3 1600-Mhz
Asus M4A79XTD EVO
Radeon HD6870 Crossfire
OCZ 700W 80+ PSU
Windows 7 64bit SP1

Edit: Har nu testat Dirt3 och där ligger fps:en runt 70 på bästa grafikinställningar.
Jag börjar snart ledsna på detta och kommer därför ev. försöka sälja dessa kort och köpa ett bra istället. Har lagt ner säkert 10h på att försöka få det att fungera men till ingen nytta.
Tror du en ominstallation av datorn skulle kunna vara värt en chansning?
Tack än en gång för hjälpen!

Inlägget är redigerat av Ganatshii: 17 jan 2012, 01:26.

0

Medlem är utloggad   RN 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 17 jan 2012, 13:21

Citat

Kommer knappt upp i 50fps i BF på High,

Citat

Enligt sweclockers.com så ska CF 6870 på inställning high prestera runt 80-100fps.

Kanske kommer du ihåg lite galet för den siffran från sweclockers.com är väl mera från när de har kört på Medium..! Och jag kan inte se att High skulle finnas med där alls:
http://www.sweclocke...ld-3/4#pagehead

Apropå skillnader drivrutiner emellan så verkar åtminstone 11.12 WHQL inte vara den bästa för BF 3; droppar 30% vilket 11.11 inte gjorde (som droppar 10%):
http://benchmark3d.c...ber-benchmark/4
"Both 11.12 Beta 18 Nov and 8.921.5 are excellent drivers for Battlefield 3, both deliver high averages and the biggest FPS drop is only of 4 FPS, this is truly amazing. 11.12 WHQL has a FPS drop of -13 FPS, that’s a 30% drop."

Vidare så har sweclockers.com testat tillsammans med en Core i7 975 3.33GHz i datorn. Och beroende på åt vilket håll man räknar åt så presterar Athlon II X4 650, enligt följande sajt, tyvärr inte mer än ca 54% av den:
http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html

Så jag vill därför dra den slutsatsen att det är processorn snarare än grafikkortet/korten i din dator som är flaskhalsen...

Citat

Tror du en ominstallation av datorn skulle kunna vara värt en chansning?

Nej, i det här fallet så hjälper det nog föga.

Inlägget är redigerat av RN: 17 jan 2012, 13:25.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 17 jan 2012, 14:10

Okej!
Här är sidan jag tänkte på:
http://www.sweclocke...970/12#pagehead
De testar 7970, men 6870 CF står med där och på High dessutom.

Får kolla runt lite till och ev. köpa en ny CPU i hopp om att det ska fungera bättre.
Tack för all hjälp!
//Magnus
0

Medlem är utloggad   RN 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 17 jan 2012, 18:32

Citat

Här är sidan jag tänkte på:

Ok den såg jag inte... :P Men det är ju iaf ännu värre eftersom de där har testat med Core i7 3960X @ 4,0 GHz, som med sina 14884 poäng ligger i toppen av listan jag länkade till förut. Dessutom oklockad i "bara" 3.30GHz. Jämför detta mot AMD Athlon II X4 650:s 3814 poäng.

Du kan då förstås omöjligen få upp prestandan i HD6870 CF till samma nivåer som dem på sweclockers.com – inte med mindre än att ersätta processorn till en rejält snabbare sådan.

Hoppas iaf att allt fixar sig! :)

Inlägget är redigerat av RN: 17 jan 2012, 18:39.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 17 jan 2012, 18:59

Jahaja oj då! ;) Ja men då förstår jag verkligen att min CPU inte orkar med.
Du har inte någon AMD CPU i huvudet som du vet presterar bra för runt 2-2,5 tusen?
Alla verkar klenare än Intels. Men det kanske är så det är.

Som det ser ut på sidan är det denna som ser ut att vara bäst:
http://www.prisjakt....kt.php?p=994049
Men den passar väl antagligen inte mitt moderkort eftersom det är AM3+ och inte vanlig AM3. Hittar den heller inte i listan på CPUs på deras sida:
http://www.asus.com/...79XTD_EVO/#CPUS

Inlägget är redigerat av Ganatshii: 17 jan 2012, 19:17.

0

Medlem är utloggad   vertpre 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-11-20

Skrivet 17 jan 2012, 20:46

Hej

Den här är den bästa du kan använda med ditt moderkort. Du kanske behöver uppdatera bios till version 2102, om du inte redan har den.

http://www.komplett....wPage=1#reviews

Den ska vara dubbelt så bra i övergripande prestanda, som din nuvarande CPU, enligt denna benchmark sida.

http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 17 jan 2012, 21:47

Aight! Då blir det till att inhandla en sådan och hoppas på att det hjälper. Om inte har jag fått en schysst CPU.
Jag återkommer med resultat när jag installerat den nya CPUn.
Tack för hjälpen!

Inlägget är redigerat av Ganatshii: 17 jan 2012, 21:49.

0

Medlem är utloggad   RN 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 18 jan 2012, 01:00

Bra val att maxa processorn för moderkortet. :thumbsup:

För övrigt så tack Ganatshii för ett värmande PM, du påminde mig faktiskt om varför jag förr alltid satt här på Eforum! :) Numera blir det tyvärr alldeles på tok för sällan... :mellow:

Inlägget är redigerat av RN: 18 jan 2012, 01:01.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 21 jan 2012, 22:40

Då är den nya processorn installerad och klar. Återstår bara en klockning på den, men det får bli en helgaktivitet.

Jag har helt klart mycket bättre fps nu än förut! :) Har inga 80-100 fps som de skrev men det är nog för att deras CPU var mycket bättre! Men nu är allt laggfritt och flyter på bra!

Tack så mycket för hjälpen, grymt skönt att allt fungerar till slut!!
Ha det!
0

Medlem är utloggad   RN 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 22 jan 2012, 15:19

Det var roligt att höra! :) Och skönt att du inte sålde iväg grafikkorten såsom du nästan fick lust att göra, för det gäller ju såklart att byta ut rätt komponenter i datorer som är bråkiga..! ;)

Hoppas att klockningen blir lyckad också. :thumbsup: Inte heller min processor är nåt märkvärdig alls, en Core 2 Quad Q9650 3.0GHz, men jag kör den klockad i 4.05GHz för att få ut lite extra av den. Och det blir märbart i onlinespel som t ex LotRO – det blir annars lätt "diabildsvisning" i folksamlingar och så...
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket