Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Problem att koppla fan-controllern

Medlem är utloggad   tiaz1988 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2012-01-11

Skrivet 12 jan 2012, 00:24

Jag har köpt en Kaze master fan controller pro som kan styra 6 fläktar.
Jag har kopplat in den i nätdelen så att den får ström, men nu vill jag koppla in CPU-fläkten så jag kan reglera den men det vill ej funka. Jag har testat att koppla CPU-sladden till controllerns utag, men då när jag startar upp datorn så säger den "fan error" bara för att sladden inte sitter i moderkortet. Hur ska jag göra för att koppla in CPU-fläkten i fan controllern så jag kan reglera den?
Snälla det vore snällt om någon ville hjälpa mig med detta.

Tack på för hand!

//Tiaz
0

Medlem är utloggad   jannejanne 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2006-04-19

Skrivet 12 jan 2012, 07:08

Det är vanligt att i moderkortets BIOS finns möjligheter att reglera CPU-fläktens hastighet och ställa in sådant som vilka fel moderkortet ska larma för.
Det går ibland också att välja mellan vilken typ av reglering moderkortet ska använda för CPU-fläkten. PWM (Pulse Width Modulation, CPUfläkt med 4 sladdar till kontakten) eller spänningsreglering (CPU-fläkt med 3 sladdar till kontakten)

Vilken CPU-fläkt har du, fabrikat och modell?
Vilken typ av kontakt har den, 4 sladdar, 3 sladdar, 2 sladdar?

Vilket moderkort har du? Fabrikat och modell?

Eller har du en "märkesdator" (Acer, Packard Bell, Fujitsu osv)
i så fall fabrikat och modell?

Inlägget är redigerat av jannejanne: 12 jan 2012, 07:15.

0

• Veteran
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 12 jan 2012, 08:31

Hej,
Är det en sådan du har Kaze master fan controller pro
Hittar ingen manual men en sådan har du väl.

Och precis som jannejanne säger, så går det att ofta att justera CPU fläkten via moderkortet, men inte om det är en CPU fläkt utan PVM styrning på vissa moderkort ex. mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort QFAN klarar inte av att styra min CPU kylare Noctua NH-C14 (3-pin kontakt) som inte har pvm, utan då är det fläktmotstånd fast jag kör den alltid på högsta 1350rpm - hörs inte.

Men använder du inte moderkortets CPU fan connector så måste nog denna kopplas ifrån (disable) i så fall i BIOS Setup och det vet jag inte om det går på alla kort?

Ex. EFI BIOS Setup > Advanced mode > Monitor har jag mina inställningar och ändrar man CPU Fan Speed low limit till Ignore eller Disble på QFAN, så bör inte varning om fläkthastighet komma upp.
Bifogad fil  cpu fan control.PNG (15,77Kb)
Antal nedladdningar: 1

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 12 jan 2012, 08:33.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-06-21

Skrivet 12 jan 2012, 13:24

I de fall jag haft med en fläktkontroller att göra så har du (precis som du) hämtat ström via nätdelen,
Men varje "kanal" hade två tampar.
1 som skulle kopplas till fläktens konktakt på moderkortet och sedan det vanliga 4 poliga kontakten som man kopplade in själva fläkten till!

Det var riktigt smart, för på så sätt valde du med "master"kontroller om alla skulle drivas så som moderkortet anser, och när du sedan ville styra fläkthastigheterna själva så kunde du det!
Och BIOS visar rätt!

Jag kommer givetvis inte ihåg vilka det var, men de var 5 eller 6 kanaliga!

Är det inte likadant för dej? Att varje kanal har en sladd att ansluta till moderkortet och en kabel som du kopplar in fläkten till?
OPTIMERA OCH SKYDDA DIN DATOR GRATIS! Guider för ALLA, noviser som "dataProffs", Bärbara som Stationära datorer. Se WinGuider.se för mer information..

Inlägget är redigerat av WinGuider.se: 12 jan 2012, 13:24.

0

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 12 jan 2012, 17:06

Visa inläggjannejanne, den 12 jan 2012, 07:08, sa:

Det är vanligt att i moderkortets BIOS finns möjligheter att reglera CPU-fläktens hastighet och ställa in sådant som vilka fel moderkortet ska larma för.
Det går ibland också att välja mellan vilken typ av reglering moderkortet ska använda för CPU-fläkten. PWM (Pulse Width Modulation, CPUfläkt med 4 sladdar till kontakten) eller spänningsreglering (CPU-fläkt med 3 sladdar till kontakten)

Vilken CPU-fläkt har du, fabrikat och modell?
Vilken typ av kontakt har den, 4 sladdar, 3 sladdar, 2 sladdar?

Vilket moderkort har du? Fabrikat och modell?

Eller har du en "märkesdator" (Acer, Packard Bell, Fujitsu osv)
i så fall fabrikat och modell?

Jag har byggt min egna dator.

Moderkort:
Asus M4N75TD AMD 750a‚ AM3‚ ATX

Processor:

AMD athlon ™ II x2 260 processor 3.20GHz
0

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 12 jan 2012, 17:09

Visa inläggFlyfisherman, den 12 jan 2012, 08:31, sa:

Hej,
Är det en sådan du har Kaze master fan controller pro
Hittar ingen manual men en sådan har du väl.

Och precis som jannejanne säger, så går det att ofta att justera CPU fläkten via moderkortet, men inte om det är en CPU fläkt utan PVM styrning på vissa moderkort ex. mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort QFAN klarar inte av att styra min CPU kylare Noctua NH-C14 (3-pin kontakt) som inte har pvm, utan då är det fläktmotstånd fast jag kör den alltid på högsta 1350rpm - hörs inte.

Men använder du inte moderkortets CPU fan connector så måste nog denna kopplas ifrån (disable) i så fall i BIOS Setup och det vet jag inte om det går på alla kort?

Ex. EFI BIOS Setup > Advanced mode > Monitor har jag mina inställningar och ändrar man CPU Fan Speed low limit till Ignore eller Disble på QFAN, så bör inte varning om fläkthastighet komma upp.
Bilagor cpu fan control.PNG

Ja, det är exakt den jag har
0

Medlem är utloggad   vertpre 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-11-20

Skrivet 12 jan 2012, 18:25

CPU fläkten måste på något sätt vara ansluten till moderkortet, annars känner inte moderkortet av att fläkten finns.

Du kan ju testa med en Y-kabel. Koppla den till moderkortet och sedan anslut CPU fläkt och fläktregleraren.

http://www.inet.se/p...tar-y-kabel-2-1
0

Medlem är utloggad   jannejanne 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2006-04-19

Skrivet 13 jan 2012, 20:52

Gick in på Asus site
http://www.asus.se/M...N75TD/#download
och laddade hem manualen på 78 sidor
(OBS det finns också länkar uppdatering av manualen, 1 sida. Får du bara hem en sida så är det fel länk.)
På sid 2-20 finns info om inställningar av Fläktar. Enablar man Q-Fan finns möjligheten välja olika hastigheter för CPU fläkten.
Vilket gör att du inte behöver använda fläktkontrollern till processorfläkten och en chassifläkt. Detta kan moderkortets BIOS greja själv.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket