Problem med Explorer/Utforskaren
Skrivet 09 jan 2012, 13:28
Hej!
Har fått ett för mej egendomligt fel på Utforskaren. Den funkar OK för att gå in i alla mappar utom en. När jag klickar på mappens namn får jag upp alla ingående filer men samtidigt kommer fönstret med att Explorer har stött på ett problem och måste avbrytas upp.
Låter jag bli att stänga det fönstret kan jag öppna, flytta och kopiera ingående filer, men inte byta till en annan mapp. Då kommer fönstret med Programfel med texten "Undantag unkown software exception (0xc0000094) uppstod i programmet på adress 0x5cfdac54."
Prövade med att skapa en ny mapp och kopierade över samtliga filer från den som inte funkade, men felet dök då upp öven för de mappen. Misstänker att det är någon av de ingående filerna som ställer till det.
Någon som vet vad som hänt? Vad göra för att fixa felet? Jag kör XP SP2.
Skrivet 09 jan 2012, 13:28
Har fått ett för mej egendomligt fel på Utforskaren. Den funkar OK för att gå in i alla mappar utom en. När jag klickar på mappens namn får jag upp alla ingående filer men samtidigt kommer fönstret med att Explorer har stött på ett problem och måste avbrytas upp.
Låter jag bli att stänga det fönstret kan jag öppna, flytta och kopiera ingående filer, men inte byta till en annan mapp. Då kommer fönstret med Programfel med texten "Undantag unkown software exception (0xc0000094) uppstod i programmet på adress 0x5cfdac54."
Prövade med att skapa en ny mapp och kopierade över samtliga filer från den som inte funkade, men felet dök då upp öven för de mappen. Misstänker att det är någon av de ingående filerna som ställer till det.
Skrivet 09 jan 2012, 14:29
Brandklipparen, den 09 jan 2012, 13:28, sa:
Hej!
Pröva att reparera Windows med installationsskivan eller installera om hela systemet. Det verkar vara någon skadad systemfil.
Google Music Beta är bäst
Skrivet 09 jan 2012, 14:29
Brandklipparen, den 09 jan 2012, 13:28, sa:
Pröva att reparera Windows med installationsskivan eller installera om hela systemet. Det verkar vara någon skadad systemfil.
Skrivet 09 jan 2012, 14:51
Kanske är läge att installera Servicepack SP3 (32-bitar)?
Många förbättringar och jag tror inte mindre än 1100(?) säkerhetsfixar samt förbättrad prestanda och stabilitet på systemet.
Bästa är ju kanske att konfigurera upp Windows update och använda detta, annars går det att hämta hela paketet här och installera manuellt: http://www.microsoft...&displaylang=sv
Skrivet 09 jan 2012, 14:51
Många förbättringar och jag tror inte mindre än 1100(?) säkerhetsfixar samt förbättrad prestanda och stabilitet på systemet.
Bästa är ju kanske att konfigurera upp Windows update och använda detta, annars går det att hämta hela paketet här och installera manuellt: http://www.microsoft...&displaylang=sv
Skrivet 09 jan 2012, 15:22
Hej, igen!
Sorry, Flyfisherman, fingrarna missade när jag skrev inlägget - jag har redan SP3.
Fredrik.JanssonPFA: Tror väl knappast att det är ett systemfel. Då borde väl problemet dyka upp generellt för alla mappar?
Skrivet 09 jan 2012, 15:22
Sorry, Flyfisherman, fingrarna missade när jag skrev inlägget - jag har redan SP3.
Fredrik.JanssonPFA: Tror väl knappast att det är ett systemfel. Då borde väl problemet dyka upp generellt för alla mappar?
Skrivet 09 jan 2012, 15:33
Citat
Hehe, hade du vantarna på? Kallt ute i dag.
Appropå på just den den mappen som det blir så i - och det är bara en mapp- ingen chans att denna innehåller någon väldigt stor .mkv fil?
Är förhandsvisning eller Miniatyrer vald för mappvisning?
Prova att ändra till vanlig visning och se om det blir samma.
Det kan vara problem med "thumbnails" en Fil kan vara korrupt också.
I såfall kan du testa med att Köra TotalCommander och flytta ut filer till en annan mapp temporärt och testa emellan, för att se om det till sist funkar och kanske på så sätt hitta vilken fil det är. Ja bara en tanke.
SP32-20120109-153821.png (79,07Kb)
Antal nedladdningar: 0
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 09 jan 2012, 15:51.
Skrivet 09 jan 2012, 15:33
Citat
Hehe, hade du vantarna på? Kallt ute i dag.
Appropå på just den den mappen som det blir så i - och det är bara en mapp- ingen chans att denna innehåller någon väldigt stor .mkv fil?
Är förhandsvisning eller Miniatyrer vald för mappvisning?
Prova att ändra till vanlig visning och se om det blir samma.
Det kan vara problem med "thumbnails" en Fil kan vara korrupt också.
I såfall kan du testa med att Köra TotalCommander och flytta ut filer till en annan mapp temporärt och testa emellan, för att se om det till sist funkar och kanske på så sätt hitta vilken fil det är. Ja bara en tanke.
SP32-20120109-153821.png (79,07Kb)
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 09 jan 2012, 15:51.
Skrivet 09 jan 2012, 18:09
Yeah, fingrarna var som istappar... Skulle kanske köra med vantar. Tumvantar kanske för att få en bredare touch...
Till problemet: visningsläget är Detaljerad lista, så där finns inget att göra. Däremot kan du ha en poäng i funderingen över stora filer. Mappern är knuten till ett Premiere Pro-projekt (videoredigering) och innehåller bl.a. tre filer mellan 2,5 och 3,5 Gbyte vardera. Eftersom filerna i ett sådant projekt är beroende av varandra har jag inte velat plocka bort enstaka filer, men får nog ge mej på det i alla fall.
Har du använt TotalCommander? Hittade det på nätet, när jag letade efter något att ersätta Explorer med. Finns det risk att det kommer i konflikt med windowsmiljön i övrigt?
Skrivet 09 jan 2012, 18:09
Till problemet: visningsläget är Detaljerad lista, så där finns inget att göra. Däremot kan du ha en poäng i funderingen över stora filer. Mappern är knuten till ett Premiere Pro-projekt (videoredigering) och innehåller bl.a. tre filer mellan 2,5 och 3,5 Gbyte vardera. Eftersom filerna i ett sådant projekt är beroende av varandra har jag inte velat plocka bort enstaka filer, men får nog ge mej på det i alla fall.
Har du använt TotalCommander? Hittade det på nätet, när jag letade efter något att ersätta Explorer med. Finns det risk att det kommer i konflikt med windowsmiljön i övrigt?
Skrivet 09 jan 2012, 18:26
TotalCommander är nog det bästa verktyget och jag har nog använt detta av och till ända sedan Hedenhös. Kör detta både på Windows XP och Windows 7. Det går att massdöpa filer och en hel massa med detta verktyg. Ny version är också på gång. Det finns minst en till på forumet som håller med mig om detta.
Ja Preimere Pro där blir det stora filer och det kan ju vara att en av dessa inte är helt ok.
Funkar dessa bra i Premiere ifall du renderar?
Vilken version förresten?
Du behöver ju inte starta upp Premiere under tiden när du nu skapar en tempkatalog för att testa att flytta över då kanske en åt gången, sedan startar du explorer i den nya mappen eller ja, båda mapparna kanske och ser vad som händer.
Sen kan du väl bara flytta tillbaks dessa filer, men först kanske ställa in visningsläget och kontrollera om det finns dolda filer i mappen.
Mvh
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 09 jan 2012, 18:26.
Skrivet 09 jan 2012, 18:26
Ja Preimere Pro där blir det stora filer och det kan ju vara att en av dessa inte är helt ok.
Funkar dessa bra i Premiere ifall du renderar?
Vilken version förresten?
Du behöver ju inte starta upp Premiere under tiden när du nu skapar en tempkatalog för att testa att flytta över då kanske en åt gången, sedan startar du explorer i den nya mappen eller ja, båda mapparna kanske och ser vad som händer.
Sen kan du väl bara flytta tillbaks dessa filer, men först kanske ställa in visningsläget och kontrollera om det finns dolda filer i mappen.
Mvh
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 09 jan 2012, 18:26.
Skrivet 09 jan 2012, 19:26
Premiere Pro är version 7.0, inte precis någon av de senaste... Kan tyvärr inte se att programmet har förbättrats på något avgörande sätt under de senaste åren. Och så är det ju skönt att inte behöva lära om i allt för hög grad.
Ska testa alternativet att plocka bort fil efter fil och se vad som händer. Återkommer.
Skrivet 09 jan 2012, 19:26
Ska testa alternativet att plocka bort fil efter fil och se vad som händer. Återkommer.
Skrivet 09 jan 2012, 19:59
Problemet börjar ringas in. Har plockat bort samtliga filer utom en. Det är en liten fil som är importerad från min videokamera och har .avi-ändelse. Övriga importerade klipp gick att radera men för denna får jag meddelandet att den används av ett annat program/användare, vilket den inte gör vad jag kan förstå. Jag har inte heller använt den i mitt Premiere-projekt, så den ligger inte inbakad i några renderade filer.
Hur får jag bort filen? Borde det gå med TotalCommander? Har tyvärr glömt hur det skulle kunna göras i Dos-läge, men det borde väl vara en variant.
Kan du handleda mej, Flyfisherman, även om jag har tumvantarna på...
Skrivet 09 jan 2012, 19:59
Hur får jag bort filen? Borde det gå med TotalCommander? Har tyvärr glömt hur det skulle kunna göras i Dos-läge, men det borde väl vara en variant.
Skrivet 09 jan 2012, 20:07
Prova "Unlocker" på http://unlocker.en.softonic.com/ .
Inlägget är redigerat av Tune: 09 jan 2012, 20:08.
Skrivet 09 jan 2012, 20:07
Inlägget är redigerat av Tune: 09 jan 2012, 20:08.
Skrivet 09 jan 2012, 20:13
I bland kan det vara så enkelt att en omstart av datorn släpper låsningen...kan ju vara svårt att klicka med tumvantarna förstås...
Ja TotalCommander brukar inte ha något problem.
Skrivet 09 jan 2012, 20:13
Ja TotalCommander brukar inte ha något problem.
Skrivet 09 jan 2012, 20:33
Flyfisherman, den 09 jan 2012, 18:26, sa:
TotalCommander är nog det bästa verktyget och jag har nog använt detta av och till ända sedan Hedenhös. Kör detta både på Windows XP och Windows 7. Det går att massdöpa filer och en hel massa med detta verktyg. Ny version är också på gång. Det finns minst en till på forumet som håller med mig om detta.
TotalCommander , sedan 2001.
Skrivet 09 jan 2012, 20:33
Flyfisherman, den 09 jan 2012, 18:26, sa:
Skrivet 09 jan 2012, 20:35
Problemet är löst!
Unlocker fixade enkelt att radera den trasiga filen. Angav att "Låshandtag saknas". Därefter funkade Utforskaren som vanligt igen. Tack till Flyfisherman och Tune. Belöning i form av poäng har skickats.
Vad som orsakat problemet vet jag inte och bryr mej inte heller för stunden. Risk för snöskottning här på höglandet i kväll och då ska jag slita på tumvantarna ute i stället! Ha det bra!
Skrivet 09 jan 2012, 20:35
Unlocker fixade enkelt att radera den trasiga filen. Angav att "Låshandtag saknas". Därefter funkade Utforskaren som vanligt igen. Tack till Flyfisherman och Tune. Belöning i form av poäng har skickats.
Vad som orsakat problemet vet jag inte och bryr mej inte heller för stunden. Risk för snöskottning här på höglandet i kväll och då ska jag slita på tumvantarna ute i stället! Ha det bra!
Skrivet 09 jan 2012, 22:11
Ja vad bra att det löste sig och tack för poängen.
Laso, den 09 jan 2012, 20:33, sa:
Innan TotalCommander körde man med Norton Commander NC under MS-DOS.
Lovikavantar för snöskottning och datorarbete.
SP32-20120109-220959.png (55,13Kb)
Mvh
Skrivet 09 jan 2012, 22:11
Laso, den 09 jan 2012, 20:33, sa:
Innan TotalCommander körde man med Norton Commander NC under MS-DOS.
Lovikavantar för snöskottning och datorarbete.
SP32-20120109-220959.png (55,13Kb)
Mvh
Skrivet 11 jan 2012, 08:58
Brandklipparen, den 09 jan 2012, 19:59, sa:
Problemet börjar ringas in. Har plockat bort samtliga filer utom en. Det är en liten fil som är importerad från min videokamera och har .avi-ändelse. Övriga importerade klipp gick att radera men för denna får jag meddelandet att den används av ett annat program/användare, vilket den inte gör vad jag kan förstå. Jag har inte heller använt den i mitt Premiere-projekt, så den ligger inte inbakad i några renderade filer.
Oavsätt anledning så vill jag påpeka att det i huvudelen av alla liknande fall räcker med att starta om datorn i felsäkert läge för att man skall få radera filen därifrån..
Felsäkert läge är så "bantat" att vad det nu är som håller filen låst, troligtvis inte finns aktivt!
I detta fall misstänker jag att det någon form av förhandsgranskning av avi-filen i t.ex. utforskaren etc. som "boven" i dramat! (Vilket lätt hade gått att inaktivera ifall man kom ihåg vilket det var!)
Så, i liknande fall, prova alltid att radera filen i felsäkert läge, innan ni installerar massa extra program etc.
OPTIMERA OCH SKYDDA DIN DATOR GRATIS! Guider för ALLA, noviser som "dataProffs", Bärbara som Stationära datorer. Se WinGuider.se för mer information..
Skrivet 11 jan 2012, 08:58
Brandklipparen, den 09 jan 2012, 19:59, sa:
Oavsätt anledning så vill jag påpeka att det i huvudelen av alla liknande fall räcker med att starta om datorn i felsäkert läge för att man skall få radera filen därifrån..
Felsäkert läge är så "bantat" att vad det nu är som håller filen låst, troligtvis inte finns aktivt!
I detta fall misstänker jag att det någon form av förhandsgranskning av avi-filen i t.ex. utforskaren etc. som "boven" i dramat! (Vilket lätt hade gått att inaktivera ifall man kom ihåg vilket det var!)
Så, i liknande fall, prova alltid att radera filen i felsäkert läge, innan ni installerar massa extra program etc.
Skrivet 12 jan 2012, 11:44
Tackar för rådet från WinGuider.se. Nu löstes problemet på annat sätt, se ovan, men det var synd att jag inte fick testa det. Som du antyder blir ju datorn lätt "nedlusad" av en mängd specialprogram. Därmed inte sagt att de inte skulle vara användbara. Det enkla är docl oftast bäst.
Skrivet 12 jan 2012, 11:44
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Liten kund hos Telia?
Forum: På konsumentens sida -
Program som registrerar vilka andra program som startas
Forum: Program - övriga -
Wifi på hotell, är det Vlan?
Forum: Nätverket - hårdvara -
fördela tabellvärden över veckodagarna
Forum: Access -
Svenska till latin
Forum: Språkfrågor -
HJÄLP! med VBA SetProperty vid rapportstart (LÖST)
Forum: Access -
Problem med IE9 med att skicka mail
Forum: Webbläsare -
Ersättare till My Phone Explorer
Forum: Mobiltelefoner -
Optisk illusion
Forum: Öppet forum! Ordet är fritt ... -
Samsung Galaxy S och Android 4
Forum: Mobiltelefoner

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg