Strömsparläge fungerar inte längre
Skrivet 04 jan 2012, 11:44
Min stationära dator som kör Windows 7 Ultimate har lagt av vad gäller strömsparläget. Jag tror det inträffade i samband med att jag trixade med partitionerna när jag skulle installera Linux i dual boot-konfiguration. Partitionen som heter SYSTEM försvann. Jag misstänker att den används för att spara undan data när datorn går in i strömsparläge. Jag la tillbaka partitionen med samma namn, storlek och enhetsbokstav men det hjälpte inte. Jag har jämfört med en annan Win7-dator för att kolla rättigheter osv och de verkar vara samma. Det som händer när jag klickar på strömsparläge är att datorn går över i login-läge.
/Tomas
Skrivet 04 jan 2012, 11:44
/Tomas
Skrivet 04 jan 2012, 14:38
Skrivet 04 jan 2012, 14:38
Skrivet 04 jan 2012, 14:44
Skrivet 04 jan 2012, 14:44
Skrivet 04 jan 2012, 15:00
kontrollpanelen - hårdvara/ljud - power options i vänstra menyraden : require password on wakeup där kan du ställa in det
/ NordicOne - Errare humanum est
Skrivet 04 jan 2012, 15:00
Skrivet 04 jan 2012, 15:25
NordicOne, den 04 jan 2012, 15:00, sa:
kontrollpanelen - hårdvara/ljud - power options i vänstra menyraden : require password on wakeup där kan du ställa in det
Jovisst, men problemet är inte login-krav eller inte utan att datorn inte går in i strömsparläge, varken när jag klickar på strömsparläge eller när en viss tid har gått. För övrigt fungerar datorn perfekt.
/Tomas
Skrivet 04 jan 2012, 15:25
NordicOne, den 04 jan 2012, 15:00, sa:
Jovisst, men problemet är inte login-krav eller inte utan att datorn inte går in i strömsparläge, varken när jag klickar på strömsparläge eller när en viss tid har gått. För övrigt fungerar datorn perfekt.
/Tomas
Skrivet 04 jan 2012, 15:57
Prova får du se - ställ in att den ska inte kräva lösen på wakeup...
/ NordicOne - Errare humanum est
Skrivet 04 jan 2012, 15:57
Skrivet 04 jan 2012, 17:40
Skrivet 04 jan 2012, 17:40
Skrivet 04 jan 2012, 20:48
Nej, det är en fil som heter hiberfil.sys som används vid strömsparläge.
Det låter som att något omedelbart väcker datorn ur strömsparläget.
Skrivet 04 jan 2012, 20:48
Det låter som att något omedelbart väcker datorn ur strömsparläget.
Skrivet 08 jan 2012, 01:43
Hej,
Har du fortfarande problem och är det då som Cecilia frågade om att datorn omedelbart väcks igen?
Det är skillnad på Strömsparläge och Viloläge, men det vet du nog redan.
Men du kan i alla fall kolla in detta, står lite om problem också:
Microsoft - Strömsparläge och viloläge: Vanliga frågor
Kontrollera inställningarna också för nätverkskortet.
Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren > expandera Nätverkskort > högerklicka på enheten och välj Egenskaper > kolla efter Power Management (om du har detta) > Bocka ur Wake on Lan alternativen => så kommer i allafall inte detta att väcka datorn, i fall det är problemet.
nätverkskort1.PNG (14,47Kb)
Antal nedladdningar: 4
nätverkskort2.PNG (25,7Kb)
Antal nedladdningar: 1
Passa på att kontrollera inställningarna i Energialternativ.
Start > i sökfältet skriv energi > i listan som kommer upp klicka på Ändra energisparinställningarna > till vänster kan du klicka på Ändra datorinställningarna för strömsparläge > Ändra avancerade inställningar > Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga > Expandera Strömsparläge => Kolla inställningarna och ev. ändra.
strömsparläge2.PNG (55,37Kb)
Antal nedladdningar: 0
Vill du aktivera Viloläget så skall du avaktivera Hybridströmsparläget som jag gjort ovan.
I detta läge så skrivs all data i minnet till hiberfil.sys och sedan stängs datorn av (drar minst ström av energisparlägena) och vid uppstart så läses informationen in från denna fil och datorn blir precis som innan.
I Strömsparläget så bibehålls ström till minnena, så datorn drar mer ström i detta läge. Allt detta står i länken.
Du får fortfarande möjlighet att använda både Viloläget samt Strömsparläget, dessutom har jag ändrat på min Windows avstängningsknapp till standardvalet är Viloläget:
vilo.PNG (7,31Kb)
Glöm inte stänga av datorn helt, vänta minst 10 sek. och sedan starta upp den igen - efter att du ev. gjort ändringar.
Mvh
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 08 jan 2012, 01:54.
Skrivet 08 jan 2012, 01:43
Har du fortfarande problem och är det då som Cecilia frågade om att datorn omedelbart väcks igen?
Det är skillnad på Strömsparläge och Viloläge, men det vet du nog redan.
Men du kan i alla fall kolla in detta, står lite om problem också:
Microsoft - Strömsparläge och viloläge: Vanliga frågor
Kontrollera inställningarna också för nätverkskortet.
Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren > expandera Nätverkskort > högerklicka på enheten och välj Egenskaper > kolla efter Power Management (om du har detta) > Bocka ur Wake on Lan alternativen => så kommer i allafall inte detta att väcka datorn, i fall det är problemet.
nätverkskort1.PNG (14,47Kb)
Antal nedladdningar: 4
nätverkskort2.PNG (25,7Kb)
Passa på att kontrollera inställningarna i Energialternativ.
Start > i sökfältet skriv energi > i listan som kommer upp klicka på Ändra energisparinställningarna > till vänster kan du klicka på Ändra datorinställningarna för strömsparläge > Ändra avancerade inställningar > Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga > Expandera Strömsparläge => Kolla inställningarna och ev. ändra.
strömsparläge2.PNG (55,37Kb)
Antal nedladdningar: 0
Vill du aktivera Viloläget så skall du avaktivera Hybridströmsparläget som jag gjort ovan.
I detta läge så skrivs all data i minnet till hiberfil.sys och sedan stängs datorn av (drar minst ström av energisparlägena) och vid uppstart så läses informationen in från denna fil och datorn blir precis som innan.
I Strömsparläget så bibehålls ström till minnena, så datorn drar mer ström i detta läge. Allt detta står i länken.
Du får fortfarande möjlighet att använda både Viloläget samt Strömsparläget, dessutom har jag ändrat på min Windows avstängningsknapp till standardvalet är Viloläget:
vilo.PNG (7,31Kb)
Glöm inte stänga av datorn helt, vänta minst 10 sek. och sedan starta upp den igen - efter att du ev. gjort ändringar.
Mvh
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 08 jan 2012, 01:54.
Skrivet 21 jan 2012, 17:59
Hej Flyfisherman,
Jag har varit bortrest och har inte kunnat kolla in ditt svar förrän nu. Tyvärr så har jag fortvarande kvar problemet men tack i alla fall för ditt uttömmande svar! Datorn går alltså direkt igång efter det att jag har tryckt på strömsparläge eller om jag har aktiverat att login ska krävas så får jag upp login-fönstret. Det verkar som att jag får leva med detta i fortsättningen.
/Tomas
Skrivet 21 jan 2012, 17:59
Jag har varit bortrest och har inte kunnat kolla in ditt svar förrän nu. Tyvärr så har jag fortvarande kvar problemet men tack i alla fall för ditt uttömmande svar! Datorn går alltså direkt igång efter det att jag har tryckt på strömsparläge eller om jag har aktiverat att login ska krävas så får jag upp login-fönstret. Det verkar som att jag får leva med detta i fortsättningen.
/Tomas
Skrivet 21 jan 2012, 19:27
Har du kontrollerat om det är någon annan enhet än nätverkskortet som har rätt att väcka datorn ur strömsparläget? Om musen får göra det så kan det räcka med att man stöter i bordet lite för att väcka datorn.
Skrivet 21 jan 2012, 19:27
Skrivet 21 jan 2012, 21:20
Förutom det Cecilia skrev senast, kontrollera i BIOS inställningar och stäng av att datorn skall kunna startas av olika anslutna enheter, om dessa val finns hos dig.
Hur du kommer in i BIOS brukar stå på skärmen när du startar datorn oftast [Del] eller [F2] eller [F1] tangenten och denna måste du trycka på innan datorn börjar boota från disken och Windows börjar laddas.
Här är ett empel på hur det ser ut på mitt ASUS moderkort och dessa inställningar hittas under en av menyerna i Advanced. Mina är satta till Disabled - inaktiverat. Om någon av dessa är satta till Enabled så betyder det att man inte behöver använda strömbrytaren på datorns framsida för att kunna starta datorn.
Power-on-By.jpg (94,8Kb)
Exakt vad har du hittills kontrollerat och gjort nu så här långt?
Exakt vilka ändringar har du gjort (om du har ändrat något)?
Mvh
[Edit] Kolla detta som Cecilia nämnde:
Enhetshanteraren > högerklicka på Mus-enheten > välj Egenskaper > Energisparfunktioner
vänteläge mus.PNG (69,11Kb)
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 21 jan 2012, 22:55.
Skrivet 21 jan 2012, 21:20
Hur du kommer in i BIOS brukar stå på skärmen när du startar datorn oftast [Del] eller [F2] eller [F1] tangenten och denna måste du trycka på innan datorn börjar boota från disken och Windows börjar laddas.
Här är ett empel på hur det ser ut på mitt ASUS moderkort och dessa inställningar hittas under en av menyerna i Advanced. Mina är satta till Disabled - inaktiverat. Om någon av dessa är satta till Enabled så betyder det att man inte behöver använda strömbrytaren på datorns framsida för att kunna starta datorn.
Power-on-By.jpg (94,8Kb)
Exakt vad har du hittills kontrollerat och gjort nu så här långt?
Exakt vilka ändringar har du gjort (om du har ändrat något)?
Mvh
[Edit] Kolla detta som Cecilia nämnde:
Enhetshanteraren > högerklicka på Mus-enheten > välj Egenskaper > Energisparfunktioner
vänteläge mus.PNG (69,11Kb)
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 21 jan 2012, 22:55.
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Liten kund hos Telia?
Forum: På konsumentens sida -
Program som registrerar vilka andra program som startas
Forum: Program - övriga -
Wifi på hotell, är det Vlan?
Forum: Nätverket - hårdvara -
fördela tabellvärden över veckodagarna
Forum: Access -
Svenska till latin
Forum: Språkfrågor -
HJÄLP! med VBA SetProperty vid rapportstart (LÖST)
Forum: Access -
Problem med IE9 med att skicka mail
Forum: Webbläsare -
Ersättare till My Phone Explorer
Forum: Mobiltelefoner -
Optisk illusion
Forum: Öppet forum! Ordet är fritt ... -
Samsung Galaxy S och Android 4
Forum: Mobiltelefoner

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg