Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Strömmatning till grafikkort - vad behövs?

Medlem är utloggad   UrsusH 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2008-02-01

Skrivet 04 jan 2012, 01:45

Hej,
när mitt 512MBgrafikkort pajat efter ett halvår, och jag skulle installera ett nytt på 1GB upptäckte jag att det inte fungerade utan extra ström från Molex-PCIe-anslutning. Jag har ytterligare en dator med 512MB grafik, ej Molexansluten.
?Var går 'gränsen' för när det behövs?
?Utsätter man datorn för risker om man inte ansluter och det verkar fungera utan?
?Hade bara en ledig PCI-e-anslutning (kontakten har två) betyder det att grafikkortet får för lite ström?
?Hur mycket av den 'ström som behövs' får grafikkortet via moderkortsfalsen?
Nyfiken nybörjare
0

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 04 jan 2012, 07:44

Visa inläggUrsusH, den 04 jan 2012, 01:45, sa:

Hej,
när mitt 512MBgrafikkort pajat efter ett halvår, och jag skulle installera ett nytt på 1GB upptäckte jag att det inte fungerade utan extra ström från Molex-PCIe-anslutning. Jag har ytterligare en dator med 512MB grafik, ej Molexansluten.
?Var går 'gränsen' för när det behövs?
?Utsätter man datorn för risker om man inte ansluter och det verkar fungera utan?
?Hade bara en ledig PCI-e-anslutning (kontakten har två) betyder det att grafikkortet får för lite ström?
?Hur mycket av den 'ström som behövs' får grafikkortet via moderkortsfalsen?
Nyfiken nybörjare

Hej,
Hur mycket ström grafikkortet behöver kan man få reda på i dom tekniska specifikationerna hos grafikkortstillverkaren, borde också stå i manualen. Ibland uppges strömstyrka i Ampére på 12V linan, men ofta bara totaleffekten på nätaggregatet i watt (W) och detta då för hela datorn.

Då får man titta bak på sitt nätaggregat vad det står på plåten/etiketten för effekt (W) och ibland uppges också strömstyrka (A) på 12V. Ex. rekommenderas ett nätaggregat på 400W så är det ju bra om man har ett minst lika kraftigt sådant, gärna 50% mer.

Du utsätter möjligen nätaggregatet för risker genom att ha ett för kraftigt grafikkort som inte nätaggregatet orkar med att driva - men inte tvärtom.
Det kan också innebära att det blir spänningsfall på 12V så övriga delar i datorn inte får den spänning som behövs och då fungerar inte dessa bra med blåskärmar och systemkrascher som följd .

Använder du endast en PCIE-strömkontakt för att mata grafikkortet med 12V fast det skall ha 2 st. så kan det ju hända att du inte får någon bild och att grafikkortet fungerar sämre när det belastas hårt tex. vid grafikintensiva tillämpningar såsom spel och videorenderingar.

Saknar du en kontakt så är det bara att köpa en PCIE-strömadapter, sådana kostar inte många kronor.

Ex. denna hos Kjell & Company kostar 49:- men du måste veta om det är 6 eller 8 pinnars anslutning på grafikkortet som du behöver. Ofta följer ju också en adapterkabel med grafikkortet också.
Art nr: 98140
Bifogad fil  pcie strömadapter.PNG (150,51Kb)
Antal nedladdningar: 1
Då ser du att det finns 2 st. molex kontakter som skall anslutas till två motsvarande som kommer från nätaggregatet och då helst från varsin 12V lina för att inte få spänningsfall.

Varsin 12V lina från nätaggregatet menas separat kabelbunt, men det beror helt på vilket nätaggregat man har. På ett nytt modernt av hög kvalitet (dyrare) är det bara att ansluta vilket som.
Här kan du läsa mer: PC För Alla Extreme
Stort test av nätaggregat - Del 1: 400W-500W
Stort test av nätaggregat - Del 2: 550 - 650 W

Mvh

[Edit] Inläggen flyttad från denna tråd: http://eforum.idg.se...81#entry1566281

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 04 jan 2012, 08:29.

0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket