Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Problem med grafikkort

Medlem är utloggad   Skiren 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2004-05-17

Skrivet 03 jan 2012, 18:43

Jag har problem med min stationära dator. Helt plötsligt försvinner bilden(oftast ljudet då med). För det mesta blir det bara svart som att skärmen skulle stängas av. Men ibland blir bilden grårandig, lilarandig eller nå annan färg samt blinkar detta inträffar oftast via hdmi-anlutningenJag är rädd att det är mitt inte allt för gamla (inköpt före sommaren) Asus HD 6950 direct Cuii 2gb som är pajj. Men innan jag reklamerar den vill jag utesluta så mycket annan som möjligt. Hittar inget i felloggen mer än att jag startat om inkorrekt och inga fellampor på moderkortet.

Vad mer kan orsaka detta problem?
0

Medlem är utloggad   esd 

• Veteran
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2009-05-17

Skrivet 03 jan 2012, 19:25

Om ditt moderkort har ett inbyggt grafikkort så skulle du kunna testa att använda det istället och se om problemet kvarstår.
Moderator på Eforum.
0

• Veteran
  • Ikon
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 03 jan 2012, 19:48

Hej,
Kanske problem med anslutningen eller kontakten på HDMI kabeln?
Kolla detta - i båda ändar- grafikkortet och på skärmen.

Har du en DVI kabel så testa med denna istället för HDMI och se om problemet kvarstår.

Kör du ut ljudet också via HDMI till bildskärmen?
Vilket operativsystem har du?

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 03 jan 2012, 19:51.

0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 04 jan 2012, 19:37

Moderkortet är 2år gammalt och utan inbyggt grafikkort så där har jag inget annat att testa.

Har alltid haft 2skärmar 1st datorskärm via dvi och sen tvn via hdmi, problemet uppstår på båda oavsett om de är inkopplade samtidigt eller var för sig.. Har win7 som operativsystem.

Kan det vara någon mjukvaru/drivrutinskonflikt som orsakar det? Går det att felsöka eller testa moderkortet?

Övriga datorn är: core i5, 2x intel 80gb ssd, 1TB samsung disk, 1st pci trådlöst nätverkskort, corsai 650W nätagg.
0

Medlem är utloggad   esd 

• Veteran
  • Ikon
  • Gick med: 2009-05-17

Skrivet 04 jan 2012, 19:46

Har du de senaste drivrutinerna till grafikkortet?

Eller har du precis uppdaterat drivrutinerna? För sådant kan orsaka problem också.
Moderator på Eforum.

Inlägget är redigerat av esd: 04 jan 2012, 19:47.

0

Medlem är utloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 04 jan 2012, 20:50

Hur är det med värmen på grafikkortet?
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 05 jan 2012, 14:22

Jag har testat med olika drivrutiner både senaste och lite äldre.

Värmen har jag också tänkt på, eller det var det första jag tänkte på när problemen uppstod i somras. Det är nämligen så att jag aldrig hört fläkten varva upp utom vid uppstart. Så då installerade jag asus smart doctor för fläktstyrning och satte den manuellt istället. Detta hjälpte inte. Ligger mellan 45-60grader i load så det kan inte vara problemet(om det nu inte är nån annan komponent på grafikkortet som inte mäts som blir varmt).

Ska ta med datorn till min bror över helgen och testa med att sätta in kortet i en annan burk så får vi se.

Efter 20h memtest+ utan error så kunde jag igår spela Skyrim i 40min(stängde själv av då.) det har bara gått 1min förut???
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 05 jan 2012, 19:54

Skulle nog fortsatt att spela lite medans jag kunde för idag funkade det bara några min igen.
Efter varje gång så får jag också upp felmeddelandet, bifogad bild, när jag öppnar chrome. Koppling?
Hittade även en lapp med anteckningar från några veckor sedan då jag fick blåskärm. då var det problem med athrx.sys Driver_irql_not_less_or_equal. Koppling?

Vill verkligen att det ska vara nått annat än grafikkortet...
0

Medlem är utloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 05 jan 2012, 20:24

Du glömde bilden.

athrx.sys troligen trådlöst nätverkskort.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip

Skrivet 06 jan 2012, 23:33

Har testat "allt" utom att just sätta in kortet i en annan dator nu. Och har sett en tendens till att högre fläkthastighet resulterar i bättre stabilitet. Har kört Ati Catalyst overdrive där man ser både temp och fläkthastighet som aktivitet. Om man har fläkten inställd på auto eller under 50% så får jag oftast problemet. När det är inställt på auto så är fläkthastigheten bara 10%. Men tempen går aldrig över 40grader(har kört HD-film). Kan det ändå vara värmerelaterat? Nu kan jag inte påstå att den timman jag testat helt bevisar min tes, men det är det enda samband jag hittat än. Ska testa en annan dator imorn men sen blir det reklamation. Skulle det vara värmerelaterat så är det ju fläktautomatiken som inte funkar och det ska ju inte jag som konsument behöva pilla med manuellt.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket