Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Problem med uppspelning av HD-video på bl.a. Youtube

Medlem är utloggad   Jacob1995 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2009-01-31

Skrivet 02 jan 2012, 21:03

Hejsan!

Här kommer en kanske lite dum fråga, men jag skulle verkligen uppskatta om nån vill hjälpa mig! :)

Har precis fått min pappas gamla bärbara dator som jag ska använda i skolan till CAD och Word t.ex.
Datorn är en HP DV2500 med följande specs:
Intel Core 2 Duo på 2.00 GHZ
2 GB ram (skall så småningom uppgraderas till 4 GB)
Nvidia 8400M GS

Inte den brutalaste datorn kanske, men den fungerar helt okej till CAD-program och lite spel.

Nu lyder min fråga; Varför kan jag inte spela upp HD-video på Youtube utan lagg? Om jag kollar på en film, har ingen betydelse vilken, i 720p, ligger jag på ett medel på ungefär 14-15 fps.
Om jag spelar upp samma film på min mammas dator, också en HP som inköptes ungefär samtidigt som denna dator, flyter den filmen på utan problem på runt 25-30 fps.

Skillnaderna är att min mammas dator har en Intel Pentium dubbelkärnig processor på 1,46 GHZ, ett Intel 965 grafikkort och att den kör Windows 7 Home Premium 64-bit, medans min dator kör Windows 7 Ultimate 64-bit.
0

• Veteran
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 02 jan 2012, 21:34

Hej,

1. Video i HD720p eller HD1080P kräver mer av processorn än videoklipp med lägre upplösning. Testa med annan upplösning se här: http://eforum.idg.se..._1#entry1538452

2. Olika klipp på Youtube har olika hög upplösning jämför. 240P, 360P 480P, 720P och 1080P högupplöst.
Dessa har då i ökande grad högre upplösning och innehåller därmed mer information - dom är helt enkelt större och tar mer bandbredd att ladda ned.

3. Din internet uppkoppling påverkar också, tex. är det inte säkert att du varje gång har samma hastighet när du surfar och dels så kan det bero på hur mycket belastning det är på Youtube och är det mycket just där du är,så blir hastigheten lidande.

Kör ni på samma bredbandsuppkoppling?
Kolla din hastighet med Bredbandskollen

Se detta inlägg #2 i mitten på inlägget så står det vad som krävs på Youtube http://eforum.idg.se...ost__p__1544850

Mvh

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 02 jan 2012, 21:35.

0

Medlem är utloggad   Jacob1995 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2009-01-31

Skrivet 04 feb 2012, 09:39

Visa inläggFlyfisherman, den 02 jan 2012, 21:34, sa:

Hej,

1. Video i HD720p eller HD1080P kräver mer av processorn än videoklipp med lägre upplösning. Testa med annan upplösning se här: http://eforum.idg.se..._1#entry1538452

2. Olika klipp på Youtube har olika hög upplösning jämför. 240P, 360P 480P, 720P och 1080P högupplöst.
Dessa har då i ökande grad högre upplösning och innehåller därmed mer information - dom är helt enkelt större och tar mer bandbredd att ladda ned.

3. Din internet uppkoppling påverkar också, tex. är det inte säkert att du varje gång har samma hastighet när du surfar och dels så kan det bero på hur mycket belastning det är på Youtube och är det mycket just där du är,så blir hastigheten lidande.

Kör ni på samma bredbandsuppkoppling?
Kolla din hastighet med Bredbandskollen

Se detta inlägg #2 i mitten på inlägget så står det vad som krävs på Youtube http://eforum.idg.se...ost__p__1544850

Mvh

Hej igen, och tack för svaret!

Förlåt för väldigt sent svar, hade nästan glömt bort tråden!

Jodå, att högre kvalitéer kräver olika prestanda har jag klart för mig. Det var just det att min mammas dator (som är ansluten till samma nätverk här hemma) klarar av 720p med lägre processorkraft än vad min dator har.

En sak som jag kanske ska nämna är att den klarar av att spela upp lokala filer i 720p, t.ex. filmer filmade med min systemkamera, fast då utan att behöva hämta data från internet förstårs!

Det jag tycker är mest skumt är att jag kan använda filmtillägget YouTube i XBMC och spela upp filmer i 720p utan problem, precis som att min webbläsare skulle ta så mycket kraft att datorn inte klarar att spela upp materialet på hemsidorna.
För tillfället kör jag med Google Chrome, men jag har även testat med Firefox och IE, samma problem där!

MVH Jacob
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket