Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Litet snabbt gratis virusprogram, vilket ska jag ha?


habbeli

Rekommendera Poster

Jag har börjat få strul med mitt AVG Virusprogram så nu tänker jag prova nåt annat. Då jag inte ORKAR läsa igenom alla trådar i testerna som finns här på IDG och där dom flesta dessutom är på engelska så frågar jag här och nu. Vilket virusprogramm är i dag det minst resurskrävande, gratis och gärna snabbt förstås :D Ser och hör av många bekanta att Nod 32 ska vara det jag söker :unsure: Vad säger ni som säkert kan detta område bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nod32 har ju länge ansetts som ett program som kräver lite av datorn, dock är det inte gratis. I prestandatestet http://www.av-comparatives.org/en/comparativesreviews/performance-tests är det väldigt liten skillnad på det och Norton, Avast och flera andra program. Men det är inte säkert att dessa resultat som har gjorts på en modern bra dator stämmer med hur programmen uppför sig på en gammal dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag använt både Norton och F-Secure och har inte tänkt på om det är någon skillnad i hur resurskrävande de är. En sak jag lagt märke till är att F-Secure frågar mer om vissa program ska tillåtas eller inte. Som gratis altenativ finns t.ex. Microsoft Security Essentials.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever Antivir snabbare än Avast på min fars dator (XP 1GB minne).

Kanske beror det på att Avasta Webscaner är långsammare. Det resurssnålaste programmet är nog Panda Cloud men spelar det nån roll om ett AV använder 10 eller 25 mb? Testa öppna en mapp med många små filer (tex system32), "förr" kunde man få sitta och vänta på at dessa skulle scannas och det gick segt att scrolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok och tack för svaren hittills :thumbsup:

Jag har inte bestämt mej än, och det är ju ingen panik så vi får se vad jag hittar på att använda / prova.

God fortsättning så länge på er allihopa :P:D:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...