Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

flera problem med Vista

Medlem är utloggad   HUP151 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2009-01-08

Skrivet 18 dec 2011, 13:16

när jag startar vissa program t ex Ccleaner och Ctrl-alt-delete får jag upp i bakgrunden att system32\nvvsvc.exe has requested the Runtime to terminate it in an unusual way - även felmeddelande Nvidia Driver helper service 275.33 slutade fungera och avslutades - ett problem gjorde att programmet slutade fungera. Vidare har jag på e-partitionen en mapp med alla Mina Foton (som är åtskilliga)som heter MF och datum, detta datum ändrar jag alltid efter att nya bilder lagts in, detta har jag gjort i åratal men nu får jag upp att jag inte har "behörighet" - jag ändrade skrivskyddet men hjälper inte. jag är ensam om att använda datorn och loggar in utan lösenord. vad kan detta bero på och hur kan jag ev åtgärda detta?
0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 20 dec 2011, 00:55

Du kanske behöver ominstallera Nvidia-drivrutinerna i din dator. Hämta nya från dator- resp. grafikkortstillverkarens webbplats, beroende på vad du har för något som kommer från Nvidia.
0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-06-21

Skrivet 20 dec 2011, 12:13

Man bör generellt sett undvika programvaror som CCleaner och liknande...

De har i väldigt många fall "råkat" ta bort något som inte skulle tas bort!
Det kanske är så i detta fall!

Men gör som Cecilia sa ovan.. Och ta en funderare på om du verkligen vill ha Ccleaner, då problemen kan bli större än nyttan!
OPTIMERA OCH SKYDDA DIN DATOR GRATIS! Guider för ALLA, noviser som "dataProffs", Bärbara som Stationära datorer. Se WinGuider.se för mer information..
0

Medlem är utloggad   Kranis-97 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2011-12-06

Skrivet 20 dec 2011, 19:19

Kolla behörigheterna på en av bilderna genom att högerklicka på filen/mappen > Egenskaper > Säkerhet
Om ditt användarnamn är med i listan som visas klicka på det för att se vad du har för behörigheter, om inte klicka på Redigera > Lägg till och skriv in ditt användarnamn. Kolla så att Fullständig behörighet är är ikryssad på Tillåt och att den INTE är ikryssad på Neka. Man kan även kolla hela diskens behörigheter. Om detta inte fungerar kan du testa att starta om datorn och testa efter det.

Om det tidigare inte fungerar efter omstart heller skriv in explorer.exe på startmenyn > högerklicka på explorer.exe > välj Kör som administartör > klicka på fortsätt i rutan som kommer upp > klicka dig fram till bilderna och kolla om det fungerar att byta namn nu.

Var försiktig om du ändrar behörigheter!

"Think outside the box"
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 22 dec 2011, 09:24

ska i helgen försöka ta itu med NVidia. gällande CCleaner blir jag förvånad då jag förstått det ska vara ett av de bästa gratisprogrammen. väntar på en ny laptop Toshiba och CCleaner är ett av de första programmen jag tänkt installera - men nu? sedan betr behörigheter. högerklickninng av mappen Mina Foton ger 1: Autentiserade användare 2: System 3: Administratörer (Hans-Erik-dator\administratörer) och 4: Användare (Hans-Erik-dator\Användare). Endast 1 hade fullständig behörighet och jag har nu ändrat så att 4an fått fullständig behörighet, ändra och skriva. 2 och 3 kommer jag inte åt att ändra. neka-rutorna är ej markerade. datorn har startats om men jag får ingen skillnad.
Mappen Mina Foton är på ca 5 gb med många undermappar - för dessa kan jag ändra namn. Andra mappar som ligger parallellt med Mina Foton kan jag också namnändra utan problem.
När jag klickar på start och skriver in explorer.exe i rutan "påbörja sökning" får jag inte fram nån explorer.exe att klicka på - jag gör säkert nåt fel här?
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 25 dec 2011, 20:00

Vad jag har hört är CCleaner ett bra program och har själv använt det lite.

Hade problemet med att du inte fick byta namn löst sig?
Om inte har du testat att ändra behörig heter för endast ditt konto.

Varför du inte får fram explorer.exe är nog att datorn inte söker jättesnabbt utan man får vänta lite.

Om problemet är löst behöver du inte göra följande: Om du inte får fram explorer.exe kan du högerklicka på skrivbordet > Nytt > Genväg > skriv explorer.exe > tryck nästa och sedan slutför> högerklicka på genvägen> välj egenskaper>Anvancerat>Bocka i rutan Kör som Administratör och tryck OK och OK igen. Start genvägen, och klicka på Fortsätt i rutan som kommer upp> klicka dig fram till bilderna och kolla om det fungerar att byta namn nu.
"Think outside the box"
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 26 dec 2011, 09:44

problemet var inte löst utan jag har följt din rediga instruktion, först gick det inte att skapa nån genväg men det blev en en helvit (såg ut som textdokument ungefär)- provade en gång till och då fick jag fram en riktig blåfärgad explorer.exe- genvägsikon. men när jag sen klickar vidare får det trots det inte att namnändra - får svar "åtkomst till målmappen nekades - du måste bekräfta - fortsätt - kontroll av användarkonto - nästa - du måste ha behörighet. kan det bli nåt vajsing om jag skapar en ny mapp med nytt datum och flyttar över alla 5 gb från den som krånglar till den nyskapade kan det bli nåra problem med detta? borde inte bli det men förmodligen nekas jag att annullera den gamla men om den blir kvar som tom och den nya funkar så kan jag leva med det.jag har en annan sprillans ny laptop som jag ska starta idag är det nåt jag behöver tänka på i samband med "behörigheter"?
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 27 dec 2011, 22:20

På den nya datorn kan du kolla så att du har full behörighet på disken/diskarna.

Hade du testat att ändra behörigheterna för endast ditt konto?
"Think outside the box"
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 28 dec 2011, 10:58

när jag startar nya datorn får jag upp en ikon med "ägare/administratör".
jag har kopierat mappen MF (som inte går att namnändra)från Vistan till en extern hårddisk och på den senare har jag kunnat ändra namnet! förstår inte varför det inte går att namnändra den första när alla mappar bredvid MF och alla undermappar till MF går att namnändra. jag frågade om jag skapar en ny MF med annat datum och kopierar över allt (eller klipper ur) från den gamla till den nyskapade skulle kunna innebära nåra risker? borde väl kunna fungera? helst förstås klippa ur för kopierar jag får jag ju 2 x 5 gb som vore onödigt.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket