Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

XP-installation på SATA-disk stannar, vad fattas?

Medlem är utloggad   Zeebald 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2011-12-14

Skrivet 18 dec 2011, 07:45

Jag har en tom formaterad Sata-disk till Intel G43 Express moderkort med Windows 7 i en Acer Aspire. Den börjar installera XP men stannar efter ett tag med ett långt felmeddelande, som jag kan skriva av senare idag om det behövs. Många har haft liknande problem men jag ser inget som det här.

W7-disken har jag kopplat bort tillsvidare och ska försöka med dual-boot senare. Kan bara XPs rutiner på XP-disken räcka, eller som det ser ut även något för moderkortet och SATA?

(Jag vill även prova XP i den nya datorn tillsvidare då jag inte gillar Live mail mm, men det är inte denna tråds ämne.)
Bilden är lite gammal och nu gäller Ipad :)
0

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 1999-12-13

Skrivet 18 dec 2011, 09:00

Visa inläggZeebald, den 18 dec 2011, 07:45, sa:

Jag har en tom formaterad Sata-disk till Intel G43 Express moderkort med Windows 7 i en Acer Aspire. Den börjar installera XP men stannar efter ett tag med ett långt felmeddelande, som jag kan skriva av senare idag om det behövs. Många har haft liknande problem men jag ser inget som det här.

W7-disken har jag kopplat bort tillsvidare och ska försöka med dual-boot senare. Kan bara XPs rutiner på XP-disken räcka, eller som det ser ut även något för moderkortet och SATA?

(Jag vill även prova XP i den nya datorn tillsvidare då jag inte gillar Live mail mm, men det är inte denna tråds ämne.)

När det gäller XP gissar jag att du saknar SATA-drivrutinen för hårddisken. När jag körde XP fick jag installera SATA-drivrutinen under installationen av XP med hjälp av en diskett.

Vill minnas att jag också tryckte på någon F-tangent under XP-installationens början. Då bad XP-installationen om disketten som jag då tryckte in. När installationen tuggat i sig SATA-drivrutinen fortsatte XP-installationen som vanligt.

Du kan läsa mera här:
http://xphelpandsupp...ows_xp_on_a.htm
---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Inlägget är redigerat av Stefan Eklinder: 18 dec 2011, 09:07.

1

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 18 dec 2011, 10:36

Eftersom det är sällsynt att man har diskettläsare nu för tiden så finns det två andra alternativ också.

1. Integrera SATA-drivrutinen med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

2. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare. Detta kan också göra så att din Windows 7 slutar att fungera.
1

• Användare
  • PipPip

Skrivet 18 dec 2011, 21:15

Visa inläggStefan Eklinder, den 18 dec 2011, 09:00, sa:

När det gäller XP gissar jag att du saknar SATA-drivrutinen för hårddisken. När jag körde XP fick jag installera SATA-drivrutinen under installationen av XP med hjälp av en diskett.

Vill minnas att jag också tryckte på någon F-tangent under XP-installationens början. Då bad XP-installationen om disketten som jag då tryckte in. När installationen tuggat i sig SATA-drivrutinen fortsatte XP-installationen som vanligt.

Du kan läsa mera här:
http://xphelpandsupp...ows_xp_on_a.htm

Länken är bra men jag hittar inte rätt http://downloadcente...yword=%22g43%22
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 18 dec 2011, 21:37

Visa inläggCecilia, den 18 dec 2011, 10:36, sa:

Eftersom det är sällsynt att man har diskettläsare nu för tiden så finns det två andra alternativ också.

1. Integrera SATA-drivrutinen med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

2. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare. Detta kan också göra så att din Windows 7 slutar att fungera.

1. Jag saknar en diskettläsare och hittar inte drivrutin http://downloadcente...yword=%22g43%22

2. Finns Native Ide, RAID eller AHCI. Jag provade med IDE och det fungerade inte.
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 18 dec 2011, 22:01

Denna?
http://drivers.softp...-10501007.shtml
0

Medlem är utloggad   vertpre 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-11-20

Skrivet 18 dec 2011, 22:32

Vilken Acer Aspire har du? Modell?
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 18 dec 2011, 23:33

Visa inläggvertpre, den 18 dec 2011, 22:32, sa:

Vilken Acer Aspire har du? Modell?

M3900
0

Medlem är utloggad   vertpre 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-11-20

Skrivet 19 dec 2011, 14:06

Verkar inte finnas några sata drivrutiner för XP. I alla fall inte på Acers hemsida. Sedan är det inte bra att installera ett äldre OS efter ett nyare.

http://www.acercompu...content/drivers
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 19 dec 2011, 23:11

Visa inläggvertpre, den 19 dec 2011, 14:06, sa:

Verkar inte finnas några sata drivrutiner för XP. I alla fall inte på Acers hemsida. Sedan är det inte bra att installera ett äldre OS efter ett nyare.

http://www.acercompu...content/drivers

Inte på Intels heller då den ska inte på Moderkortet, i en tidigare länk finns en massa men vilken?
0

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2010-06-21

Skrivet 21 dec 2011, 10:28

Är din installationsskiva med integrerad SP3?? Om inte prova att hitta en!

Sedan bör en SATA-hårddisk vara satt till AHCI i BIOS (iallafall för Windows 7)

Som jag förstår av att det totalt saknas Diskettdrivrutin för SATA-stödet till din modell så ska XP fungera initialt med en generisk Inteldrivare.. (Kan ev. kräva SP3 integrerat i skivan)

Om inte, då har Intel och Acer valt att inte stödja XP för detta chipset! Detta blir allt vanligare t.o.m. på företagsdatorsidan då MS stöd för XP snart tar slut (dvs. MS varken uppdaterar eller patchar XP längre!)

Att byta ner sig från Windows 7 till XP enbart för att man inte gillar live mail är ingen bra anledning, det finns ju andra mailprogram t.ex. Outlook att använda.. :)
Speciellt med tanke på att XP inte lever så länge till!
OPTIMERA OCH SKYDDA DIN DATOR GRATIS! Guider för ALLA, noviser som "dataProffs", Bärbara som Stationära datorer. Se WinGuider.se för mer information..
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 06 apr 2012, 00:09

Visa inläggWinGuider.se, den 21 dec 2011, 10:28, sa:

Är din installationsskiva med integrerad SP3?? Om inte prova att hitta en!

Sedan bör en SATA-hårddisk vara satt till AHCI i BIOS (iallafall för Windows 7)

Som jag förstår av att det totalt saknas Diskettdrivrutin för SATA-stödet till din modell så ska XP fungera initialt med en generisk Inteldrivare.. (Kan ev. kräva SP3 integrerat i skivan)

Om inte, då har Intel och Acer valt att inte stödja XP för detta chipset! Detta blir allt vanligare t.o.m. på företagsdatorsidan då MS stöd för XP snart tar slut (dvs. MS varken uppdaterar eller patchar XP längre!)

Att byta ner sig från Windows 7 till XP enbart för att man inte gillar live mail är ingen bra anledning, det finns ju andra mailprogram t.ex. Outlook att använda.. :)
Speciellt med tanke på att XP inte lever så länge till!

Det ska nog inte fungera så det löstes med XP i Virtuell PC i W7 och enda problemet nu är att kopiera över allt likt kloning så det fungerar.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket