Hoppa till innehåll

• 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Kan inte starta i Felsäkert läge...ständiga omstarter!

Medlem är utloggad   lepoemo 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2007-08-16

Skrivet 14 dec 2011, 03:34

När jag försökte starta gick det inte utan det kom ett felmeddekande att en fil saknades eller var skadad:
Windows-rot>\system32\ntoskrnl.exe

Jag försökte då göra en uppgradering för att ev. återställa denna fil. Men det kunde aldrg slutföras.

Istället stängdes Windows av och jag fick felmeddelandet - som bifogas.

Då försökte jag starta i Felsäkert läge. Men det går inte att starta i felsäkert läge för att "Installationsprogrammet för Win XP inte går att köras i felsäkert läge". Lite av ett Moment 22! Så nu kan jag inte starta upp utan det startar om hela tiden!

Vad kan man göra åt detta??? Jag vill ju gärna rädda en del omfattande skrivarbeten som jag inte hann ta backup på ... :mellow:

/Leif

Bifogade filer

Hej där!
0

Medlem är utloggad   NordicOne 

• Nexus-6
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2000-03-03

Skrivet 14 dec 2011, 11:07

Kolla att inget sitter löst i datorn sladdar/videokort/minne osv
Hade nyligen ett löst sittande minneschip som gjorde att jag fick ingen skärmbild :thumbsdown:
/ NordicOne - Errare humanum est
0

Medlem är utloggad   flora50 

• Inpert
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2006-04-26

Skrivet 14 dec 2011, 20:28

Det är troligen "bara" Windows som är skadat. Alltså bör alla dina egna filer vara intakta.

Har du möjlighet att ta loss hårddisken och ansluta den i en annan dator, så kan du ta backup på det du behöver. Du kan också stoppa den i ett externt chassi och ansluta med USB till en annan dator.

Efter backup kan du stoppa tillbaka disken och försöka installera om XP med skivan om du har någon. Obs att det kan räcka med att välja R vid första menyn och sen köra chkdsk /r. (Detta kan du även göra före backup.)
Hjälper inte detta, kan du vi andra menyn välja att Reparera Windows. OBS att du inte ska ta bort nån partition eller formatera!
Ibland kan det också finnas en återställningspartition på disken, som man startar genom att trycka nån funktionstangent vid start.
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 14 dec 2011, 21:29

Tack för att ni tar er tid för detta, NordicOne och flora50! :)

Jag kollade alla anslutningar i datorn och inget verkade sitta löst.

MEN så kollade jag nätanslutningen - och den satt oroväckande löst! Jag tror alltså att det var glapp i elanslutningen som gjorde att Win stängdes av under uppgraderingen. Jag kom så långt att alla filer hade kopierats till installationsmapparna - men aldrig till att Win uppdaterades med dessa nya grundfiler.

Jag har ingen annan burk att montera disken i för backup så jag måste fråga någon kompis.

Men jag förstår inte hur jag ska kunna göra backup när jag inte kommer åt några filer ö h t??? Menar du flora50, att anslutningen och uppstart sker med hjälp av den andra datorns Win - oavsett modell?

Som jag försökt beskriva har jag försökt installera om Win (uppdatera heter det i XP) och använt R(etur) för att göra detta. Därmed sparas alla filer, inget ändras, bara nya Windows-filer installeras. Alternativet är en fullständig ominstallation, där hårdisken rensas och/eller formaters - man väljer detta - men det ville jag inte för att spara viktiga filer.

Men om det går att överföra filerna från en annan dator, är det ju inga problem. Då gör jag det. Sedan omformaterar jag hårddisken och installerar XP från grunden.
Hej där!
0

• Veteran
  • Ikon
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 14 dec 2011, 21:41

Istället för USB-kabinett går det med en sådan också, ur med disken anslut och sedan bara till USB porten på en annan dator. För att kopiera dina viktiga filer och dokument, foton, musik, etc.

Inet 251:- http://www.inet.se/a...-5-adapterkabel
Webbhallen 279:- http://www.webhallen...l_drive_adapter
Cable Wolrd 149:- http://www.cableworl...A%2FIDE+adapter
Tekniksupporten 203:- http://www.tekniksup...0224736552.html
Alina Systems 295:- http://www.alina.se/...r=qs&T2=SATA-61
Conrad 195:- http://www.conrad.se...3ef1cde9%2Fmd5}

Det bästa är ju att du också skaffar en USB-disk att använda för backup och säkerhetskopior av dina egna viktiga filer, foton, dokument, musik, filmer etc.

Mvh
0

• Inpert
  • Ikon

Skrivet 14 dec 2011, 21:56

lepoemo, den 14 dec 2011, 21:29, sa:

Menar du flora50, att anslutningen och uppstart sker med hjälp av den andra datorns Win - oavsett modell?

Ja. NT och uppåt, dvs de Windows som har NTFS filsystem kan läsa dina filer. XP, Vista och 7 går alltså bra. De kör din disk som en extra disk. Om den nya datorn mot förmodan försöker starta med din disk som systemdisk, går du in i BIOS vid start och väljer startdisk.

Se till att elkabeln är frånkopplad innan du flyttar disken. Tryck därefter dessutom på startknappen för att tömma kondensatorerna på laddning (fläktarna snurrar eventuellt några varv).
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 14 dec 2011, 22:11

Tack "staff" för detta; ett stort ljus som vägledning i decembermörkret! :thumbsup:

Men då skulle jag ju, med den här USB-kabeln, kunna koppla upp mig mot min bärbara Vista!? Det är ju lysnande! :)

Återstår alltså att investera i en sådan här kabel + adapter.

Vänlig hälsning - God jul!

/Leif
Hej där!
0

• Inpert
  • Ikon

Skrivet 14 dec 2011, 22:35

Visst kan du ansluta disken till din bärbara med en USB till SATA/IDE(PATA)-adapter. Jag skulle nog välja den typen som Inet säljer; funkar både med gamla PATA-diskar (IDE), samt 3,5" (= stationär) och 2,5" (= bärbar) SATA.

Lycka till :)
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 14 dec 2011, 23:05

flora50, den 14 dec 2011, 22:35, sa:

Visst kan du ansluta disken till din bärbara med en USB till SATA/IDE(PATA)-adapter. Jag skulle nog välja den typen som Inet säljer; funkar både med gamla PATA-diskar (IDE), samt 3,5" (= stationär) och 2,5" (= bärbar) SATA.

Lycka till :)

Det klarar alla exemplen av som jag länkade till - om jag inte missat något.
Har själv en som jag haft mycket nytta av.
Tror alla butiker jag listade säljer exakt samma modell utom Conrad som har en Logilink - men med samma funktioner.

Lycka till säger jag också..:thumbsup:
0

Medlem är utloggad   vertpre 

• Flitig
  • PipPipPipPip
  • Gick med: 2004-11-20

Skrivet 15 dec 2011, 00:01

lepoemo, den 14 dec 2011, 21:29, sa:

Men om det går att överföra filerna från en annan dator, är det ju inga problem. Då gör jag det. Sedan omformaterar jag hårddisken och installerar XP från grunden.

En kompis till mig hade samma problem som du. Korrupt filsystem. Jag tog hans disk och satte i min dator. Mitt Windows satte genast igång med chdisk. Tog ganska lång tid att få ordning på filsystemet. Efter det fungerade disken igen.

Nu till den stora frågan. Berodde felet på trasigt Windows eller dålig disk? Jag vet faktiskt inte. Samma fråga gäller i ditt fall. Är disken dålig och du installerar Win XP igen, är det troligt att problemen kommer tillbaka. :)

Glömde att nämna att vi hade Vista installerat bägge två.

Inlägget är redigerat av vertpre: 15 dec 2011, 00:17.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 15 dec 2011, 07:50

God morron, vertpre!

Jo, jag pratade med en kompis i går kväll om detta och han sa samma sak som du:

det kan ha blivit ett fel på hårddisken och då kan det bli en krasch senare.

Jag vågar inte chansa utan kommer att köpa en ny hårddisk efter att jag räddat filerna.

Men nu har ju priset stigit drastiskt. Kollade med Kjell & Co i går. Och en Verbatim extern på 1 TB låg då på 850 kr. men skulle idag stiga till 1 000 kr. Rätt stor prisökning på ett dygn!

Men det är bara en kostnad man får ta! ;)

Mvh
Hej där!
0

• Inpert
  • Ikon

Skrivet 15 dec 2011, 08:47

En disk går alltid sönder förr eller senare, så ny disk är naturligtvis bäst. Jag skulle dock vänta ett litet tag på att priserna går ner; prisökningarna beror ju på att produktionen minskat p g a översvämningarna i Thailand. Tyvärr styrs ju också priserna av efterfrågan, och den är mycket stor just nu.

Själv skulle jag efter backup försöka med den gamla disken. Du kan ju börja med att köra disktest som finns för varje fabrikat. En del test fungerar också på flera fabrikat. Sök på hard drive diagnostics. Du skapar en CD som du bootar med (ställ in att starta från CD i BIOS).
0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 15 dec 2011, 09:57

Man kan gå via sidan http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 för att hitta tillverkarens testprogram.
0

Medlem är utloggad   Kranis-97 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Gick med: 2011-12-06

Skrivet 15 dec 2011, 15:41

Filen som anges i BlueScreenen (nv4-mini.sys) som kunde vara orsaken till problem tillhör troligtvis NVIDA.
Kolla grafikkortet efter problem.
"Think outside the box"
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 15 dec 2011, 19:16

Tack Kranis-97!

Då kan alltså grundfelet vara fel på grafikkortet??

Nu har jag ju inte själv möjlighet att kolla detta just nu.

Har plockat ut hd och köpt en adapter (konsoll) på Teknikmagasinet som enl. dem skulle passa för alla hårddiskar. Men den passar inte, fungerar bara på SATA-hd! :thumbsdown: Och jag har en IDE.

Så nu är jag tvungen att byta den i morgon. Och bunden till Teknikmagasinet eftersom plomberingen är bruten... :(

Så går det när man inte följer goda råd här utan litar till unga tekniksnubbar som i första hand vill kränga så mycket prylar som möjligt ... :blush:
Hej där!
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 15 dec 2011, 19:37

Hej,
Trist. Men kanske det går att "diskutera" med Teknikmagasinet om dom har vilsefört dig på produktinformationen?

Det viktiga är att det står typ denna info:
USB 2.0 till SATA/IDE 2.5"/3.5" adapterkabel där IDE också betyder PATA.
Då skall den passa till alla diskar som nämns ovan.

Som sagt har en sådan själv.
Kolla med Kjell & Company om dom inte har en sådan?

Du kan annars beställa från Inet som har rätt snabba leveranser fraktkostnad 59:- eller Alina Systems.

Samma konverter från två sidor.
3,5" IDE(PATA)
Bifogad fil  ide to sata1.PNG (77,99Kb)
Antal nedladdningar: 0SATA kontakten ovanpå

2,5" IDE(PATA)
Bifogad fil  ide to sata2.PNG (58,37Kb)
Antal nedladdningar: 0SATA kontakten ovanpå

Mvh

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 15 dec 2011, 19:38.

0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 16 dec 2011, 18:15

Jo, det ordnade sig med rätt kabel + adapter hos Teknikmagasinet.

Så nu har jag säkrat upp och laddat ner det viktigaste på en iOmega extern disk. Och detta hade jag sparat direkt under C. Men allt under Document and Settings > Mina Dokument var borta; musik, bilder, video, dokument! Fattar inte hur det gått till?! Jag har inte formaterat disken.

Som tur var gjorde jag en backup av både program och personliga grejer för 1 dryg vecka sedan, så det är på intet sätt någon katastrof. Däremot hade jag inte sparat det som låg direkt under C, så det är jag mycket tacksam för att ha säkrat. Men jag förstår, som sagt inte varför filerna under D & S är borta. Mappan är tom. Kan de vara dolda? Eller har de försvunnit i o m mina försök till uppdatering, även om detta inte ska ändra på några personliga filer eller program?

Sedan har jag laddat ner ett program som kan testa just min hårddisk (Seagate, http://www.ultimatebootcd.com/). Men jag har inte testa disken är, tyckte den var väldigt varm efter filöverföringen.

Frågan är om jag ska göra en snabbtest eller en omfattande test, som tar flera timmar? Det finns flera alternativ.
Hej där!
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 16 dec 2011, 18:31

Här hittar du annars hårddisktillverkarnas egna diagnostikprogram: http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 som Cecilia redan länkat till tidigare.

Men om du misstänker att hårddisken börjar på bli dålig, så se till att du verkligen har backup på allt viktigt innan du skannar disken efter problem med dessa verktyg, eftersom det annars kan förvärra en redan befintlig skada på disken.

Dessa program skall man se som just ett diagnostikverktyg som ger besked om disken är dålig och då bör bytas ut.

Varför dina filer inte syns vet jag inte.
Provat med att ställa in så den visar dolda system filer etc. i
Utforskaren > Verktyg > Mappalternativ > Visning =>
Bifogad fil  mappalternativ.PNG (36,57Kb)
Antal nedladdningar: 0

Men det kan bero på annat. Visas någon information om mappen om du högerklickar och väljer egenskaper => Storlek och innehåller ant. filer?
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 16 dec 2011, 19:37

Nu ansluter inte disken överhuvudtaget! Så jag kommer inte in och kan undersöka ev. Dolda filer.

Adaptern står bara och blinkar rött hela tiden.

Så frågan är om adapterna har lagt av (men då borde det inte blinka) eller om disken har lagt av helt??? I så fall var det ju en jädra tur att jag i a f hann in en gång på disken!

Nu testade jag förbindelsen med en SATA-disk som jag hade och det fungerar. Så det verkar inte vara något fel på adaptern. Då tyder väl det på att disken har pajat?

Ja herregud...detta med datorer blir man aldrig riktigt klok på...! :wacko:
Hej där!
0

• Användare
  • PipPip

Skrivet 16 dec 2011, 22:53

Nu ska ni få höra:

Satte in hårddisken i burken igen, tog bort grafikkortet NVIDIA GeForce 210 512 MB PCI Express och startade upp. Då fortsatte Installationsprogammet! Efter omstart och "viss tvekan i portgången" var jag inne på hårddisken som jag trodde hade säckat ihop, inga filer hade försvunnit!

Man tar sig för pannan! :unsure: :D :D

Så det var alltså någonting med grafikkortet, vilket Kranis-97 var inne på. En fil som saknades eller var defekt.

Nu återstår då bara att installera grafikkortet igen och se så att det inte är något fel i programvaran.

Man lär sig alltid nå't genom "trial by error", som inte är den mjuka vägen precis... B)
Hej där!
0
  • 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket