Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Hur vill man betala för tjänster?

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2001-09-13

Skrivet 05 dec 2011, 23:13

Jag håller på att bygga på en site, där vissa delar av innehållet kommer vara tillgängligt om man väljer att betala för det.

Frågan jag ställer (som inte handlar om varför man ska betala) är hur man som användare helst vill betala idag?

Vill man betala med kontokort? SMS? Faktura? Bankgiro? Paypal? Direktbetalning via Internetbank? Telefon? Något annat?

Jag kommer ha några olika val, men det känns meningslöst att lägga tid och pengar på ett betalsätt som ingen eller få kommer använda.

Det handlar om att betala per månad, i runda tal 20-50 kr. Jag gissar att merparten av användarna kommer vara en bit över 35-40 år, men jag vill för den saken inte skrämma bort yngre personer.
0

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 05 dec 2011, 23:33

Spontant utan att veta, så skulle jag säga att den betalningsform som är enklast och inte kostar något extra är nog mest populärt.

Jmfr. vissa företag där man kan välja faktura och då måste betala en faktura avg. på 20-25:-

Att kunna få välja Direktbetalning via Internetbank är ju ett bra sätt tror jag. Det finns ju på många nätbutiker idag.
Likaså Bankgiro eller motsvarande.

Paypal tror jag inte på - vad kostar det (är det du eller kunden som betalar deras avgifter)?

Men det är bara mina funderingar.
Mvh
0

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 05 dec 2011, 23:42

Tack för synpunkter. En del betalsätt må vara gratis för kunden, men kostar för mig. Men det kan kvitta, så länge det handlar om % per transaktion. Men är det någon fast månadsavgift (vilket jag inte kollat ännu), så sjunker mitt intresse, men om många vill betala på det sättet, så varför inte?

När det gäller Paypal, så tror jag att jag får betala % när jag överför pengar från Paypal till mitt bankkonto. Kunden får inte några extra avgifter, utan betala bara precis det som "fakturan" avser.

SMS-betalning är enkel för kunden och många är redan vana vid den betalningsformen, men är en enorm nackdel för mig som leverantör. Mobiloperatör och sms-provider snor för mycket av pengarna, upp till 40% på småbelopp...

Inlägget är redigerat av Mr Andersson: 05 dec 2011, 23:46.

0

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 06 dec 2011, 00:39

Om det gäller något som ska betalas varje månad i många månader så skulle jag föredra att betala i internetbanken samtidigt med mina andra räkningar.
0

Medlem är utloggad   .M 

• Stormuffin
  • PipPipPipPipPip
  • Gick med: 2005-04-04

Skrivet 06 dec 2011, 11:58

Månadsbetalningar brukar jag föredra autogiro. Förutsatt att det är en fast summa. Rörlig summa, typ telefonabonnemang betalar jag nog helst med vanlig faktura eller liknande.

Jag har några månadsprenumerationen som jag betalar med visakort. Men det beror främst på att det är utländska tjänster som jag inte kan använda autogiro för.
0

Medlem är utloggad   Mikael63 

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip
  • Gick med: 2007-07-22

Skrivet 06 dec 2011, 12:38

Direktbetalning via Internetbank - helt klart!
Men då bör det ju vara tillgängligt för "alla" banker.
---
Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?
0

Medlem är utloggad   Cluster 

• Omniscient
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2000-08-08

Skrivet 06 dec 2011, 17:41

Visa inläggMr Andersson, den 05 dec 2011, 23:13, sa:

Jag håller på att bygga på en site, där vissa delar av innehållet kommer vara tillgängligt om man väljer att betala för det.

Frågan jag ställer (som inte handlar om varför man ska betala) är hur man som användare helst vill betala idag?

Vill man betala med kontokort? SMS? Faktura? Bankgiro? Paypal? Direktbetalning via Internetbank? Telefon? Något annat?

Jag kommer ha några olika val, men det känns meningslöst att lägga tid och pengar på ett betalsätt som ingen eller få kommer använda.

Det handlar om att betala per månad, i runda tal 20-50 kr. Jag gissar att merparten av användarna kommer vara en bit över 35-40 år, men jag vill för den saken inte skrämma bort yngre personer.
Själv har jag aldrig orkat hålla på med Paypal, varken som leverantör eller kund. Vet att många andra resonerar på samma sätt.
SMS kan väl vara ok om det är ett litet belopp som endast skall betalas en gång, samma med annan typ av belastning av (mobil)telefonräkning.
Så med tanke på målgrupp och belopp så tror jag mest på konto-/kreditkort och direktbetalning via internetbank.
Antar att du tänkt dig att ge de som förskottsbetalar för ett antal månader (6, 12 och 18 t.ex.) en rabatt?

De flesta leverantörer av betallösningar tillhandahåller flera/alla av dina alternativ och då behöver man inte fundera så mycket kring den tekniska implementationen. Viktigare blir det då med dina villkor och hur kundens val av betalsätt påverkar dina marginaler.

0

• Beroende
  • PipPipPipPipPipPip

Skrivet 29 mar 2012, 20:54

Visa inläggCluster, den 06 dec 2011, 17:41, sa:

Själv har jag aldrig orkat hålla på med Paypal, varken som leverantör eller kund. Vet att många andra resonerar på samma sätt.
SMS kan väl vara ok om det är ett litet belopp som endast skall betalas en gång, samma med annan typ av belastning av (mobil)telefonräkning.
Så med tanke på målgrupp och belopp så tror jag mest på konto-/kreditkort och direktbetalning via internetbank.
Antar att du tänkt dig att ge de som förskottsbetalar för ett antal månader (6, 12 och 18 t.ex.) en rabatt?

De flesta leverantörer av betallösningar tillhandahåller flera/alla av dina alternativ och då behöver man inte fundera så mycket kring den tekniska implementationen. Viktigare blir det då med dina villkor och hur kundens val av betalsätt påverkar dina marginaler.

Först och främst - Ledsen för ett otroligt segt svar, men det är först nu som det är nära att bli verklighet.

Du har rätt i allt du säger och har fått mig att tänka lite mer. Tack!

Jag kommer givetvis att ge rabatt om man köper många månader vid samma köptillfälle. Beroende på betalsätt, så försvinner olika mycket pengar på vägen...

En annan sak som jag kommit på efter att jag skrivit min ursprungliga fråga, är att, om man är en betalande medlem och vill köpa ytterliggare tjänster så vill jag att man betalar med "dagar" (som är betalda, dvs dina betalda medlemsdagar minskar med tex X dagar pga köp av Y ballonger) istället för att krångla med pengar och diverse olika inbetalningar. Givetvis kan man på sin kontosida se exakt vad man betalar för och vilke "dagsaldo" man har. Om ni var medlemmar, hade ni gillat det upplägget?

Vilka leverantörer menar du med "De flesta leverantörer av betallösningar tillhandahåller flera/alla av dina alternativ"? Jag är mycket nyfiken. Vill du inte visa här, skriv ett PM till mig.
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket