Hoppa till innehåll

• 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Blåskärm vid 2 tillfällen, hjälp?!

Medlem är inloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 06 dec 2011, 23:11

Vad visar HW Monitor för temperaturer nu när dator får anstränga sig?
0

Medlem är utloggad   Dranira 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2010-01-28

Skrivet 07 dec 2011, 00:38

Nyss spelade jag ett online-spel samt att jag hade programmen VLC, Winamp och harpan uppe samtidigt och då låg tempen på 88 grader. Så var tvungen att lägga ner online-spelet eftersom fläkten gick på högvarv. Nu är det lugnt igen, men det är just hemsidor med mycket grafik som får den att stiga i temperatur något så otroligt.
0

• Veteran
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2010-08-27

Skrivet 07 dec 2011, 08:31

Tempen är för hög. Hp skriver (för just din modell) att hög temp kan uppnås om man gör något grafikintensivt.

Till att börja med, följ anvisningarna i länken nedan för rengöring av damm som kan ha satt igen ventilationshål och annat och som då hindrar luftströmmarna från fläkten från att passera kylflänsar och annat för avkylning.

Du skall först koppla ur ladd-sladden samt batteriet och införskaffa en Tryckluft på burk. Dessa finns i stort sett på varenda datorbutik och elektronikaffär och brukar kosta under hundralappen. ex. Kjell & Company Art nr: 18094 99:-

HP Pavilion dv7-2060eo Entertainment Notebook PC
Sänka värmen och minska fläktbuller genom att rengöra lufthålen

Sedan skriver HP att förinstallerade Synaptics drivrutin ver. 13 från fabrik (för touchpad) kan orsaka att datorn hänger sig ibland. Hämta och installera senaste drivrutinerna (där det står Drivrutin):
Ladda ner programvara och drivrutiner - HP Pavilion dv7-2060eo Entertainment Notebook PC
Sedan du hämtat och installerat dessa drivrutiner startar du om datorn och kör en Windows update och startar om datorn igen.

Du kanske har HP Programuppdatering installerat på datorn? Kör detta isåfall så skall den automatiskt hämta och installera senaste HP drivrutiner och programvaror. Osäker dock om den tar alla drivrutiner.

Sedan kan du kolla på denna där HP har listat en del felmeddelanden som visas vid Blåskärm: Åtgärder när specifika felmeddelanden visas
Du kanske måste expandera genom att trycka på Plustecknet till vänster om texten.

Också måste jag få fråga: Använder du datorn på ett hårt eller ett mjukt underlag?
Viktigt att ha den på ett hårt underlag tex. ett bord, så inte luftkanaler och annat hindras och kan också vara en brandrisk pga. överhettat batteri.

Ja nu har du lite att bita i, men ta det lugnt och metodiskt. Fråga om du är brydd, så finns nog någon som kan svara - dock ingen garanti att det löser dina problem.
Mvh :rolleyes:

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 07 dec 2011, 08:40.

0

Medlem är utloggad   Dranira 

• Användare
  • PipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2010-01-28

Skrivet 07 dec 2011, 09:28

Tack för ditt svar!

Jo, jag har datorn på en kylplatta till och med, den är mindre än datorn så har placerat den så att den inte ska täcka för luftkanalerna, men ändå blir datorn så sjukt varm.

Jag brukar även rengöra datorn regelbundet med tryckluft (ca. en gång i månaden).

Men så det innebär att det kan bero på att den får blåskärm eftersom att den blir så varm?

Tack så mycket för tipsen, ska testa och se om det blir bättre. Annars kanske jag lämnar in den igen för lagning i och med att försäkringen fortfarande gäller.

Mvh, Anna.
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 07 dec 2011, 09:56

Citat

Men så det innebär att det kan bero på att den får blåskärm eftersom att den blir så varm?

Nja, inte nödvändigtvis. Vissa moderna datorer har en inbyggd skyddsfunktion i BIOS som stänger ned datorn när tempen blir farligt hög, hur det är i ditt fall vet jag däremot inte.
Men det går nog inte att utesluta att någon krets inte fungerar som den skall vid dessa temperaturer och kanske kan orsaka problem.

Men blåskärmen kan bero på felaktiga/dåliga drivrutiner eller fel på minnen etc. som jag skrev i inlägg #16 där jag kollade lite som hastigast på dina felkoder på nätet.

HP skriver ju också att en drivrutin är känd för att orsaka problem som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Så börja med att hämta och installera om drivrutinerna.

Kvarstår felet så går du vidare med minnestesten enligt inlägg #16
Du kanske kan låna ett USB minne av någon du känner - som denne då först har kopierat ut innehållet på annan plats och tömt.
Såvida du inte har en CD/DVD brännare på datorn, då tar du hem Memtest86 ISO-fil istället enligt min tidigare länk (instruktion i den länken) och bränner ut iso-filen på en CD-skiva.

Se Minska den värme som genereras av grafikkort med höga prestanda
Citat:
Minska den värme som genereras av grafikkort med höga prestandaKrävande grafiktillämpningar kan belasta det inbyggda grafikkortet och processorn. Om du använder program med höga grafikkrav bör du använda en dator med ett separat grafikkort. En del modeller kan konfigureras att växla mellan det inbyggda grafikkortet och ett separat på begäran. När du använder ett separat grafikkort med höga prestanda tillsammans med processorn genereras ytterligare värme som minskar datorns prestanda. Använd tryckluft till att hålla systemet rent och fritt från damm och smuts. Se

Mvh :rolleyes:
0

• Veteran
  • Ikon

Skrivet 07 dec 2011, 10:12

Men för att klargöra en sak, exakt vilken enhet var det som visades på 88C?
Grafikkretsen (GPU) kan bli varmare än processorn (CPU) vid grafikintensiva tillämpningar.
Det är oftast OK.

Kan du inte lägga upp ett skärmklipp av HWMonitor som jag skrev i inlägg #19
Mvh

Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 07 dec 2011, 10:12.

0
  • 2 sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket