Hej.
Jag sitter här och funderar på vad som eventuellt är problem med min dator. En dator som är ett lapptäcke av nyare och äldre delar. Äldsta delen är moderkortet men det kan jag inte byta eftersom jag då måste installera om Windows och det vill jag av olika skäl inte. Grafikkortet är inte så gammalt och det är ett Asus Radeon EAH 4670 1GB. Kortet duger bra till vanlig användning som att se på videoklipp och så men i spel är det en riktig dubbelnatur. Spelar inte de värsta spelen utan nöjer mig med sims 2. Ibland flyter det på bra men ibland blir grafiken hackig och långsam. Det spelar ingen roll hur länge jag har spelat utan det kan vara dålig grafik "från början". Varför grafikkortet har dessa "humör svängningar" vet jag inte men det är irriterande. Brukar uppdatera drivrutinerna men det blir inte så mycket bättre för det. Tror ni att mitt grafikkort är dåligt och vad ska jag i så fall byta till som går i samma prisklass? Har precis bytt PSU och vill inte göra det igen. Tacksam för svar på dessa frågor.
Övrig spec + strömförbrukare
Windows Vista SP 2 32-bit
AMD Phenom 8450 Triple core processor
3.0 GB ram (3x1 GB)
PSU 450W
DVD
2 HDD (1 systemdisk+1 extra fd systemdisk)
Sida 1 av 1
Behöver jag ett nytt grafikkort-igen Grafikkort med dubbelnatur
Skrivet 04 nov 2011, 16:33
Skrivet 04 nov 2011, 16:33
Skrivet 05 nov 2011, 06:23
Hej, ja för det första så kan jag säga att ditt grafikkort är inte så kraftigt innehar äldre chip m.m så det börjar väl gå ur tiden har liksom blivit slitet kanske..Även The Sims har ju blivit lite grafikkrävande med deras nya släpp..
Men sitter och tänker om att du kanske är tvungen att inhandla ett ntt PSU på 650W (modulärt) om du nu skall införskaffa dig ett nytt grafikkort. De flesta nya grafikkort nu har PCI-e ingångar på 2x6 eller 1x6 pin, och sedan om du nu också ser över RAM minnen till DDR3 minst 2x2GB eller ännu bättre med 8GB..
Sedan kanske datorn behöver städas upp lite registerstädning, plocka bort gamla tempfiler samt historik, spyware o viceversa..
Lycka till..
Uppdatera mera....
Skrivet 05 nov 2011, 06:23
Hej, ja för det första så kan jag säga att ditt grafikkort är inte så kraftigt innehar äldre chip m.m så det börjar väl gå ur tiden har liksom blivit slitet kanske..Även The Sims har ju blivit lite grafikkrävande med deras nya släpp..
Men sitter och tänker om att du kanske är tvungen att inhandla ett ntt PSU på 650W (modulärt) om du nu skall införskaffa dig ett nytt grafikkort. De flesta nya grafikkort nu har PCI-e ingångar på 2x6 eller 1x6 pin, och sedan om du nu också ser över RAM minnen till DDR3 minst 2x2GB eller ännu bättre med 8GB..
Sedan kanske datorn behöver städas upp lite registerstädning, plocka bort gamla tempfiler samt historik, spyware o viceversa..
Lycka till..
Lycka till..
Uppdatera mera....
Skrivet 05 nov 2011, 08:54
Det är ingen större mening att stoppa i mera minne om du inte installerar om datorn med ett 64-bitars operativsystem. Med 32-bitars operativsystem kan du inte utnyttja mer än strax över 3GB minne (ca 3.25).
Skrivet 05 nov 2011, 08:54
Det är ingen större mening att stoppa i mera minne om du inte installerar om datorn med ett 64-bitars operativsystem. Med 32-bitars operativsystem kan du inte utnyttja mer än strax över 3GB minne (ca 3.25).
Skrivet 05 nov 2011, 09:16
Alltså en uppdatering behövs av mjukvara samt hårdvara...
Uppdatera mera....
Skrivet 05 nov 2011, 09:16
Alltså en uppdatering behövs av mjukvara samt hårdvara...
Uppdatera mera....
Skrivet 05 nov 2011, 15:16
Okej, sammanfattar det jag läst. Nytt grafikkort samt ny PSU samt storstädning av systemet. Korrekt? Ska jag skaffa nya delar så får det i så fall bli efter jul, har inte råd att lägga pengar på min dator just nu.
Skrivet 05 nov 2011, 15:16
Okej, sammanfattar det jag läst. Nytt grafikkort samt ny PSU samt storstädning av systemet. Korrekt? Ska jag skaffa nya delar så får det i så fall bli efter jul, har inte råd att lägga pengar på min dator just nu.
Skrivet 06 nov 2011, 06:14
DePhaz, den 05 nov 2011, 15:16, sa:
Kolla så att du kan använda DDR3 minnen om du nu ska använda mer minne samt ett 64 bitars operativsystem tänk på det bara innan du köper dessa minnen.
Städning av systemet gör man ngn gång i veckan/månaden om man nu upplever program samt annat som segt...
Uppdatera mera....
Skrivet 06 nov 2011, 06:14
DePhaz, den 05 nov 2011, 15:16, sa:
Städning av systemet gör man ngn gång i veckan/månaden om man nu upplever program samt annat som segt...
Uppdatera mera....
Sida 1 av 1
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Svenska till latin
Forum: Språkfrågor -
HJÄLP! med VBA SetProperty vid rapportstart
Forum: Access -
Problem med IE9 med att skicka mail
Forum: Webbläsare -
Ersättare till My Phone Explorer
Forum: Mobiltelefoner -
Optisk illusion