Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökväg till load data infile?


Kijana

Rekommendera Poster

Vill ladda in en större mängd data i en tabell med hjälp av kommandot load data infile. Men filen hittas inte av servern.

Har provat både relativ sökväg och absolut sökväg utan att det blir så mycket bättre. Har läst mig till i MySQL-hjälpen och nätets manual att filen ska placeras i server-mappen, men det har i varje fall inte fungerat för mig.

Var placerar man sina filer normalt?

 

Med den absoluta sökvägen har jag använt mig av C:\users\namn\documents\undermapp\filnamn, men det funkar alltså inte. Har också sett olika bud om filändelse eller inte angiven. Vad är fel?

 

Jag kör MySQL 5.5.15 i Windows Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den stora världen, utanför Microsoft, så är \ escapetecken och inte pathtecken. Antingen använder du / som pathtecken (c:/users/namn/documents/undermapp/filnamn) eller så esacpear du varje backslash (c:\\users\\namn\\documents\\undermapp\\filnamn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, då, har förstått det också utifrån litteraturen, och även provat skriva sökvägen på det sättet med dubbla backslash. Fast det gör ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom inte ihåg den exakta felkoden, tror det kan ha varit error 2 eller kanske 22 och förklaringen "file not found".

Men nu när jag provade igen, och vände på strecken så får jag istället felmeddelandet att datan till ett av fälten är för långt. Det måste ju innebära att filen går att läsa och att det rubricerade problemet därmed är löst.

 

Tack för hjälpen.

 

Problem nummer 2 kan jag nog klara själv. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...