Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Google/Gmail/Apps för förening Vad får man, vad bör man

Medlem är utloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 20 okt 2011, 09:51

Funderar på det här med föreningar och Google/hemsidor.

Som privatperson är det bara att registrera sig på Google och skapa en epost, ett antal hemsidor osv.

Om man istället tänker sig att en förening vill ha denna tjänst, säg an ideell organisation eller en samfällighet (bostadsförening) exempelvis, vill ha motsvarande. Får/kan denna förening då använda ett vanligt Google-konto (en epost) eller måste denna ta steget över till Google Apps?

Eller ska man strunta i vad man får och helt enkelt skapa en gmail som ordförande i föreningen får ansvar för?

Bör man registrera en domän och åtminstone teckna upp sig för gratisalternativet för Google apps
http://www.google.co...roup/index.html
för om man inte gör det bryter man mot Googles användarvillkor och de kan då, i teorin, helt enkelt radera kontot.

Samtidigt ser man ju många föreningar som har i stil med "Abrasspeleman@gmail....." och även föreningar på vanliga google sites.

(helt enkelt ute efter en enkel hemsida och epost för en förening)

ed: Ingen?

Inlägget är redigerat av Monshi: 24 okt 2011, 13:47.

0

Medlem är utloggad   Tune 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2011-10-23

Skrivet 26 okt 2011, 13:39

Vi har använt en Gmail mailadress i tre år nu nu för korrespondens med deltagare i en tävling. Inga problem alls med att Google skulle stänga ner mailkontot eller liknande. Vi har bara reggat mailadressen som man gör om man är vanlig privatanvändare.

Möjligheten att lägga ur saker på webben har vi bara utnyttjat i väldigt liten omfattning med ett anmälningsformulär(Google Docs) och en lista på anmälda(Google Docs) som länkas från tävlingens hemsida som ligger på ett annat web-hotel.

Domän och web-hotell kostar ju inga svindlande summar. 300 kr/år för web-hotell och några 100 i engångsavgift för domän.
0

Medlem är utloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 27 okt 2011, 09:06

Okej, tack för svar.

Jag måste medge att Googles alternativ är väldigt lockande. Det känns så enkelt att lägga sidor, mallar, och sedan dela ut dessa till de som behöver rättigheter för att uppdatera/ändra på sidorna.

Hur fungerar det på "normala" webbhotel, ta exempelvis Loopia som köpt sig första platsen på google. Om jag köper deras tjänst där, finns allt jag behöver i tjänsten eller måste jag ha en utvecklingsmiljö på en egen dator där jag bygger upp min webbsida?
Kan jag där dela ut en sida till en användare som kan gå in och lägga in veckan protokoll?
Generellt, hur fungerar det?
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket