Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertering RT90 - WGS84 (Google maps)


Roger W

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag sitter och programmerar en webbapplikation (i Cold Fusion) som skall jobba mot Google Maps API v3.

Problemet jag har är att mina kartdata är i formatet RT90 medan Google arbetar med WGS84. En mycket tråkig skillnad...

 

Jag har hittat ett par scripts som påstår sig kunna konvertera mellan formaten, men då jag anger indata i RT90 får jag utdata som ligger c:a 200 meter fel i nordlig riktning. Antagligen beroende på att de olika formaten har olika projektion: RT90 på en platt karta, och WGS på ett klot. Eller nåt.

 

Någon som gjort detta? Kod, tips eller annat emottages tacksamt!

 

 

Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, har konverterare i VBA/Excel och C#... något som kan intressera dig?

 

krugertrans heter själva algoritmen och specen finns här

 

Eller så kan du alltid använda GDAL och bygga en liten applikation kring denna i valfritt språk. Kodexempel för C# och GDAL kan jag nog även gräva fram.

 

Ett litet exempel bifogas.

CoordTransform.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, har konverterare i VBA/Excel och C#... något som kan intressera dig?

 

krugertrans heter själva algoritmen och specen finns här

 

Eller så kan du alltid använda GDAL och bygga en liten applikation kring denna i valfritt språk. Kodexempel för C# och GDAL kan jag nog även gräva fram.

 

Ett litet exempel bifogas.

 

SKulle vara ytterst bussig.C#/GDAL verkar intressant. Hade ingen aning om att GDAL fanns. Verkar ju kanonbra med OpenSource här.

Samma gäller VBA/EXCEL och C# du nämner först i inlägget.

 

Jag tar vad du ger mig! :)

 

Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skicka ett PM så tar vi det via epost.

 

En liten app som kunde läsa csv-fil full med koordinater, alternativt en som kan läsa två kolumner i en Excel/open office -fil med WGS koordinater och konvertera dessa till RT90 hade varit mycket trevligt - går det att ordna utifrån din kod?

 

//JB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten app som kunde läsa csv-fil full med koordinater, alternativt en som kan läsa två kolumner i en Excel/open office -fil med WGS koordinater och konvertera dessa till RT90 hade varit mycket trevligt - går det att ordna utifrån din kod?

 

//JB

 

Svar ja i Excel. Det är VBA-kod som sköter det, den går visserligen att "översätta" till OO men inget som är gjort. Skicka ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...