Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Problem med fabriksåterställning

Medlem är utloggad   donRollo 

• Aktiv
  • PipPipPip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2002-09-20

Skrivet 06 sep 2011, 10:27

Tjena.

Jag har problem med min bärbara Sony Vaio med Vista :( Tacksam ifall någon kanske kan ge mig något tips.

Problemet är att skärmen beter sig konstigt med en massa ränder och konstiga blinkande färger. Plus att upplösningen är 640x480. Detta går inte att ändra.

Jag har haft trubbel innan och då alltid gjort en fabriksåterställning (via F10). Nu funkar dock inte detta då upplösningen är 640x480. Jag ser helt enkelt inte kryssrutan för godkännande av fabriksåterställning. Jag kommer så långt att jag ska kryssa i denna, men sedan går det inte längre. Är säker på att detta hade löst problemet.

Tänkte då formatera om hårddisken via format c: i kommandotolken men det går inte heller. För kommandotolken når man bara efter inloggning (via F8).

Så jag kan INTE göra en fabriksåterställning och jag kan INTE formatera om hårddisken. Jag har testat alla möjliga reparationskommandon men det hjälper inte. Har inte hjälpt innan heller.

Så vad ska jag egentligen göra?

Finns det något kommando som man kan använda i kommando-tolken som gör en fabriksåterställning? Kan man starta kommando-tolken utan att vara inloggad? Filen som gör en fabriksåterställning, kan man hitta den någonstans och aktivera den genom att klicka på den? Det hade kanske varit den bästa lösningen.

Som sagt var, blir galen snart :)

/donRollo

Inlägget är redigerat av donRollo: 06 sep 2011, 10:27.

0

Guest_Olle Munter_*

• Grupp: Gäster

Skrivet 06 sep 2011, 11:43

För att formatera så stoppar du bara in din Vista-skiva och startar om, om du har Vista på skiva förstås. Då kan du också välja att ta bort återställningspartitionerna. så får du en ren och fin installation.

Har du provat med cmd i KÖR, för att starta kommandotolken?

Du kan ju också välja att reparera, om du har en skiva med Vista. Förslaget ovan, ger jag bara därför att du själv nämnt, att du inte kan formatera datorn. Att formatera datorn utan media, är ju lönlöst och ger dig bara en tom disk.

Föresten vad säger manualen, om fabriksåterställningen, du kanske har missat något viktigt.

Skärmen kan ju ha gett sig, gått sönder med andra ord, beroende på datorns ålder.

Inlägget är redigerat av Olle Munter: 06 sep 2011, 11:59.

0

Medlem är utloggad   Cecilia 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Huvudmoderator
  • Gick med: 2003-05-06

Skrivet 06 sep 2011, 12:47

Citat

Problemet är att skärmen beter sig konstigt med en massa ränder och konstiga blinkande färger.
Är det så redan i BIOS, dvs innan Windows börjar starta eller kommer det först när Windows drar igång?
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 06 sep 2011, 13:01

Visa inläggCecilia, den 06 sep 2011, 12:47, sa:

Är det så redan i BIOS, dvs innan Windows börjar starta eller kommer det först när Windows drar igång?

Hej Cecilia.

Det märks direkt, dvs så fort jag slår på strömmen. Bilden är suddig och fladdrar och omväxlande blinkar med fyrkanter och streck. Fast när Vista väl drar igång är det "bara" suddigt. Inget som blinkar.

Jag tror dock inte att skärmen är trasig. Jag har försökt koppla in en extern skärm men datorn hittar inget. Tar man "Anpassa" via högerklick på skrivbordet så vet datorn ingen fakta alls om skärmen. Högerklickar jag på "Min dator" så vet datorn inte någonting, inte hur stort ramminne, inte hur stor disk. Det står bara "Inte tillgängligt" på allt.

Så min gissning är att det är ett mjukvarufel. Något register eller någonting som har blivit felaktigt ändrat.

Problemet är ju att jag inte har någon skiva och inte kan göra fabriksåterställning via F10 beroende på att skärmen bara visar 640x480px. Når inte knapparna helt enkelt.

Du vet kanske vilken exe-fil som anropas när man gör en "Restore to Original Factory Settings" via F10?

/donRollo

Inlägget är redigerat av donRollo: 06 sep 2011, 13:03.

0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 06 sep 2011, 13:17

Citat

Det märks direkt, dvs så fort jag slår på strömmen. Bilden är suddig och fladdrar och omväxlande blinkar med fyrkanter och streck.
Då har ju inte Windows kommit igång så det lär ju inte hjälpa med en fabriksåterställning. I stället kan det vara överhettning i grafikkortet, vilket skulle kunna förklara varför grafikprocessorn vägrar att göra något mer avancerat som högre upplösning.
0

• Aktiv
  • PipPipPip

Skrivet 06 sep 2011, 13:55

Visa inläggCecilia, den 06 sep 2011, 13:17, sa:

Då har ju inte Windows kommit igång så det lär ju inte hjälpa med en fabriksåterställning. I stället kan det vara överhettning i grafikkortet, vilket skulle kunna förklara varför grafikprocessorn vägrar att göra något mer avancerat som högre upplösning.

Aha, så du tror att grafikkortet har blivit överhettat helt enkelt? Det låter ju faktiskt ganska rimligt när man tänker efter. Just bärbara datorer kan ju bli lite varma. Jag antar att man då måste byta grafikkort? Är inte så hemma på just hårdvara... Är detta någonting man kan göra själv? Tacksam för all hjälp :)
/donRollo
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 06 sep 2011, 16:08

Det första steget är att kyla ner datorn, i första hand genom att försöka få bort damm från ventilationskanaler, fläktar mm så gott det går och i andra hand genom att köpa en kylplatta till datorn.
http://www.prisjakt....query=kylplatta
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev
Beställ direkt:

Extreme

Läs mer om nyhetsbreven här!
PC för Alla-nätverket