Hej!
Finns det inte någon fil någonstans i Ubuntu där man kan lägga till en rad så att t.ex. "shared folders" vid virtualbox mountas vid boot?
Vart hittar jag denna fil/vad heter filen?
Någon som kan något annat sätt för att få "shared folders" att fungera permanent? Vill att det ska vara delat/mountat direkt när man startar upp utan att behöva skriva in scriptet för det varje gång i terminalen
tack för all hjälpt!
/jacob
Sida 1 av 1
Shared folders Virtualbox Ubuntu guest på Windows 7 host
Skrivet 31 aug 2011, 12:10
Skrivet 31 aug 2011, 12:10
Skrivet 31 aug 2011, 13:10
Filen, som styr monteringen är /etc/fstab. Utdelningen styrs av /etc/exports (nfs-utdelningar) eller filen samba.conf (smb.conf)(Windows-utdelningar). Sambas konfigurationsfil borde finnas under /etc/samba/.
en möjlighet är att lägga in skriptet bland startskripten. I äldre versioner av Ubuntu (som använder System V) i file /etc/rc,d/rc.local. Nyaste Ubuntu har frångått System V boot.
Skrivet 31 aug 2011, 13:10
Filen, som styr monteringen är /etc/fstab. Utdelningen styrs av /etc/exports (nfs-utdelningar) eller filen samba.conf (smb.conf)(Windows-utdelningar). Sambas konfigurationsfil borde finnas under /etc/samba/.
en möjlighet är att lägga in skriptet bland startskripten. I äldre versioner av Ubuntu (som använder System V) i file /etc/rc,d/rc.local. Nyaste Ubuntu har frångått System V boot.
Skrivet 03 sep 2011, 08:40
Tack så mycket för hjälpen!
Precis det jag letade efter!
Dock så vill ubuntu nu påstå att min delade mapp inte finns
Skrivet 03 sep 2011, 08:40
Tack så mycket för hjälpen!
Sida 1 av 1

Logga in