Sida 1 av 1
De som INTE har svarat
Skrivet 26 aug 2011, 14:22
Jag ska inte försöka redogöra för hela bakgrunden. Det skulle bli för långt. Det här är det konkreta problemet:
I en Excelfil har jag medlemsnumren till de medlemmar som HAR svarat på en enkät. I en Accessdatabas har jag en tabell med all information om alla medlemmar. Jag länkar Excel-filen till Accessdatabasen och skapar sedan en fråga där jag binder samman de två tabellerna. Men då får jag ju all information om de som HAR svarat på enkäten.
Hur gör jag för att få all information om dem som INTE har svarat? Det är ju till dessa som jag vill skicka en påminnelse om att de ska svara på enkäten.
/Rolf
Skrivet 26 aug 2011, 14:22
Jag ska inte försöka redogöra för hela bakgrunden. Det skulle bli för långt. Det här är det konkreta problemet:
I en Excelfil har jag medlemsnumren till de medlemmar som HAR svarat på en enkät. I en Accessdatabas har jag en tabell med all information om alla medlemmar. Jag länkar Excel-filen till Accessdatabasen och skapar sedan en fråga där jag binder samman de två tabellerna. Men då får jag ju all information om de som HAR svarat på enkäten.
Hur gör jag för att få all information om dem som INTE har svarat? Det är ju till dessa som jag vill skicka en påminnelse om att de ska svara på enkäten.
/Rolf
/Rolf
Skrivet 26 aug 2011, 14:51
Hur ser frågan och tabellerna ut?
kanske något liknande detta? SELECT somestuff FROM accessDatabasen WHERE medlemsnummer NOT IN (SELECT nummer FROM excelFilen)
Skrivet 26 aug 2011, 14:51
kanske något liknande detta?
SELECT somestuff FROM accessDatabasen WHERE medlemsnummer NOT IN (SELECT nummer FROM excelFilen)
Skrivet 26 aug 2011, 19:30
Cluster, den 26 aug 2011, 14:51, sa:
kanske något liknande detta? SELECT somestuff FROM accessDatabasen WHERE medlemsnummer NOT IN (SELECT nummer FROM excelFilen)
Oj, det där ser avancerat ut. Vi kan säga att Excelfilen innehåller fälten Medlemsnr och Svar. I Access-tabellen behöver jag bara använda fälten Medlemsnr och E-postadress.
/Rolf
PS
Man behöver kanske också filnamnen: Vi kan säga att Excelfilen heter Enkatsvar och Accessdatabasen heter Medlemmar.
DS
Inlägget är redigerat av RolfCarlsson: 26 aug 2011, 19:34.
Skrivet 26 aug 2011, 19:30
SELECT somestuff FROM accessDatabasen WHERE medlemsnummer NOT IN (SELECT nummer FROM excelFilen)
Oj, det där ser avancerat ut. Vi kan säga att Excelfilen innehåller fälten Medlemsnr och Svar. I Access-tabellen behöver jag bara använda fälten Medlemsnr och E-postadress.
/Rolf
PS
Man behöver kanske också filnamnen: Vi kan säga att Excelfilen heter Enkatsvar och Accessdatabasen heter Medlemmar.
DS
Inlägget är redigerat av RolfCarlsson: 26 aug 2011, 19:34.
Skrivet 30 aug 2011, 15:16
Nu har jag faktiskt lyckats lösa problemet med hjälp av ditt tips. Tack för hjälpen!
/Rolf
Inlägget är redigerat av RolfCarlsson: 31 aug 2011, 15:32.
Skrivet 30 aug 2011, 15:16
Nu har jag faktiskt lyckats lösa problemet med hjälp av ditt tips. Tack för hjälpen!
/Rolf
Inlägget är redigerat av RolfCarlsson: 31 aug 2011, 15:32.
Skrivet 25 okt 2011, 16:32
Jag personligen skulle ge Cluster poäng för den eminenta lösningen
Skrivet 25 okt 2011, 16:32
Jag personligen skulle ge Cluster poäng för den eminenta lösningen
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Process Lasso Pro FREE license
Forum: Program - övriga -
Word 2010 öppnas i "felsäkert läge" - tror jag
Forum: Ordbehandling - Word m fl -
Dell panka
Forum: Öppet forum! Ordet är fritt ... -
Mask On
Hur får man game.cfg att fungera i CS: Global Offensive?
Forum: Datorspel -
10 gratisverktyg för säkert nät
Forum: Säkerhet - övrigt -
Varning för ”Nummerupplysningen.se”
samsung galaxy note vcf fungera inte
Forum: Mobiltelefoner -
Minnesproblem & skrivskydd i Android
Forum: Mobiltelefoner -
Kombinationsruta som öppnar rapporter
Forum: Access

Logga in