Ger enbart svart skärm (utan musmarkör) oavsett alla alternativ i starten.
Hittade en tråd längre ner här där sfc /scannow skulle kunna fixa fel men det går inte boota från skivan. Eller jo, man får valet att bota från cd/dvd, väljer det, får en text med "Windows is loading files...", en vit stapel från vänster till höger, diskaktivitet under tiden, när den är klar så kommer den gröna rullande stapeln upp och sedan är det svart.
Prövat flera gånger och det verkar vara lite skillnad om man väljer F12 (boot) och sedan cd/dvd eller om man ändrar startordning till cd/dvd först. Lyckades få ett felmeddelande om att winload.exe är skadad eller saknas. Men bara en gång.
Efter ytterligare några försök så var det som om dvd-läsaren inte hittades. Gjorde då en bootbar usb och då komer texten om .. loading files.., den vita stapeln lite snabbare, gröna stapeln och sedan svart men MED musmarkör.
Testat med Puppy Linux och den kommer igång efter att ha letat filer på disken en lång stund. Bläddrar i Windows\system32 och det tar hiskelig tid. Hittar inget typ CHKDSK i Puppy..
Startar med Ultimate Boot CD men vet inte vad jag ska välja..
Startar med Hirens Boot cd och någonstan hittar jag ett program som kollar och reparerar skadade sektorer. Hittar många. Tar tid. Vet inte exakt vad som sker och avbryter. Testar om ovanstående igen och kommer till Hirens igen men minns inte hur jag fick igång testprogrammet... Edit: hittat men innehåll på skivan verkar inte stämma med http://www.hiren.info/pages/bootcd
Byt disk kanske ni säger? Mja, men det behöver ju inte vara fel på disken utan kanske "bara" på filsystemet.
Installera om? Mja, det finns en del bilder som, om det går, behöver sparas undan Ja, Puppy kan ju vara till nytta då men filerna kan ju vara knas. Hellre få men riktiga filer/bilder än många korrupta. Dessutom - hur? Skivan verkar ju inte vilja göra något?
Behöver en enkel bootskiva som i princip bara kör chkdsk /f eller motsvarande..
Eller få igång Vista-skivan.
Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?
Inlägget är redigerat av Mikael63: 01 aug 2011, 20:19.

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg