Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kan man testa om datorn är hackad?


olymps

Rekommendera Poster

<br />Är det amatörer så går det att hitta skiten, är det proffsprogram så hittas det inte. Det finns ju ett "legitimt" skäl till övervakning och det är ju t.ex på ett företag där man vill övervaka sina anställda. Samtidigt vill man ju ha Anti-Virus och andra anti på företagsdatorerna. Det betyder att dessa andra anti normalt inte slår larm för "proffsprogram".<br />Och det behövs ingen vapenlicens för att köpa proffsprogram, det räcker som vanligt med pengar.<br /><br />Sök på Google efter<br />pc surveillance<br />så får du se vad som finns (av proffsprogram).<br /><br />Vill du känna dig säkrare måste du köra ett ovanligt operativsystem<br />t.ex. en linuxrelease på en Live-CD<br />t.ex puppylinux<br /><a href='http://www.puppylinux.com' class='bbc_url' title='Extern länk' rel='nofollow external'>http://www.puppylinux.com</a><br />
<br /><br /><br />

 

går det upptäcka det här "pc surveillance" programmet och bli av med med det?

eller är det gamla goda formatering som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt omöjligt för oss att veta om ett visst övervakningsprogram detekteras av något antivirus- eller antispionprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det amatörer så går det att hitta skiten, är det proffsprogram så hittas det inte"

Vad baserar du det på?

 

"Det betyder att dessa andra anti normalt inte slår larm för proffsprogram"

Felaktigt påstående. Här handlar det om att man ställer in regler i antivirus och brandväggar för att undanta egna övervakningsprogram. Annars hade de detekterats på en gång av ett kompetent skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det amatörer så går det att hitta skiten, är det proffsprogram så hittas det inte"

Vad baserar du det på?

 

"Det betyder att dessa andra anti normalt inte slår larm för proffsprogram"

Felaktigt påstående. Här handlar det om att man ställer in regler i antivirus och brandväggar för att undanta egna övervakningsprogram. Annars hade de detekterats på en gång av ett kompetent skydd.

 

 

hur menar du med " Här handlar det om att man ställer in regler i antivirus och brandväggar för att undanta egna övervakningsprogram." ?

 

är det jag eller nån annan som har gjort det i min PC?

nu har jag t.o.m installerat comodo på min dator men inga såna har upptäcks medans plågeriet pågår!!!

 

jag är nästan på gränsen att byta hårddisken helt och hållet!!! :-(

eftersom när jag sitter vid chatrummet, börjar de med sina kommentarer om,

- vad jag har gjort eller kollat på sen jag slog på datorn!!!

- de kan/har läst mina mejlar och har ändrat på dem som "oläst" när jag har läst dem om och om igen!!!

- kanske jag går "crazy" här men de kan kommentera om mitt utseende t.o.m och om jag har klippt mig eller vad jag har på mig när jag sitter framför skit datorn!!! :-(

 

P.S. jag har INGEN webkamera på datorn. hur är det möjligt att göra så???!!! se mig från fjärran???!!! :-(

och NEJ de är INGA professionella! bara några skitunge som har mycket tid på sina händer! och NEJ det är inga som helst dåliga eller förbjudna chattrum som jag kollar då och då! men grejen är att de har kommit på mina tele/mobil nummer när jag har beställt nåt på nättet och därefter kommenterar de på vad jag har pratat om eller SMSat om!!! :-(

 

och allt sker i form av tredje person eftersom jag fattade/förstod inte i början men så småningom hittade jag/slog mig att det finns samband här och jag är den "tredje personen"!!! :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt omöjligt för oss att veta om ett visst övervakningsprogram detekteras av något antivirus- eller antispionprogram.

 

hur/vad gör man då?

byter datorn?

byter ISPn?

byter IP-adressen?

eller slutar vara med cyber-världen?!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka program är tillåtna i brandväggen?

 

- kanske jag går "crazy" här men de kan kommentera om mitt utseende t.o.m och om jag har klippt mig eller vad jag har på mig när jag sitter framför skit datorn!!! :-(

 

P.S. jag har INGEN webkamera på datorn. hur är det möjligt att göra så???!!! se mig från fjärran???!!! :-(

Är du säker på att de inte känner till dig i verkligheten?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka program är tillåtna i brandväggen?

 

Är du säker på att de inte känner till dig i verkligheten?

 

Exakt! Finns det ingen kamera i/vid din dator så kan de inte se vad du har på dej/har för frisyr etc. annat än genom t.ex. ett fönster! Hur du ser ut & har på dej när du kommer hem etc..

 

Utan en kamera i/vid datorn så är det det 1:a jag hade undersökt..

 

Att de läst din mail och ändrat tillbaka lästa mail till olästa etc. kan ev. ske ifall du använder webbmail, Gmail, Yahoo. Live etc. och de har lyckats få tag på ditt lösenord..

 

Antingen lämnar du in dator till en kompetent tekniker (för ordentlig genomsökning och rensning) då du inte lyckats själv med de program du själv hittat..

 

Eller så föreslår jag att du installerar om datorn KORREKT, dvs. att du under installationens inledning tar bort befintliga partitioner och skapar EN ny partition (Behöver Ej fylla hela disken), som du installerar Windows till, Ev. annan partition skapar du sedan via diskhanteraren..

 

Men undersök först om någon, med kikare eller ej, kan SE in dit där du har datorn, och de luskat redan på vilken Chatt du använder. Då kan de logga in på samma chatt och "reta dej" genom att berätta saker om dej! (Det är enda sättet, om du inte har kamera i/vid datorn!)

 

När du installerar en ev. programvara för chatten, Hämta den ENDAST från Chatten, inte via googling eller filer du fått via Msn etc..

 

PS! Om du har kvar en ev. fil etc. som behövs för Chatten,(det var tveksamt ifall sådan fanns!) så kan du testa filen på http://www.virustotal.com

Eller skicka in den till din virusskyddsleverantör för kontroll! (De brukar ha "Submit sample" länk på sin webbplats..)

DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...