Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löneuträkning med OB tillägg/tidräkning i Excel


Dansa
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Kan någon hjälpa mig att göra ett löneuträkningsprogram i excel?

Jag kan inte få till det så att OB tillägg mm kommer med på rätt sätt.

Dessutom så måste uträkningen fixa att sluttiden många ggr är efter 24.00.

 

Jag skulle vilja ha med:

Starttid - Sluttid = Antal arb,tim ■ En cell som visar Antal OB tim "låg" + en med en totalsumma (tid X OB tillägg 19,20) ■ En cell som visar Antal OB tim "hög" + en med en totalsumma (tid X OB tillägg 36.10) ■

■ en totalsumma (antal tim x lön/tim 81,10)

 

OB tllägg "Låg" gäller de här tiderna:

Mån- fred. 20.00 - 01.00 = 19,20/tim

Lördag. 16.00 - 06.00 = 19,20/tim

Söndag. 06.00 - 06.00 = 19,20/tim

Alla dagar OB "Hög" emellan 01.00 - 06.00 = 36,10 (19,20+16,90)

 

Tacksam för hjälp

 

PS. Det är inte hela timmar som gäller alltid heller.

Start och slut tider är många gånger "kvart" i/över och "halv"

 

Ed av moderator: Lägger här in den senaste filen som finns i denna tråd idag (2020-01-28) då många av tidigare versioner har raderats från forumet.
 

Version R6 tillagt. R5 kvar än men rekommenderar R6 då en del fel har rättats och den är även lite mer förlåtande när man sätter OB-tider.

Tidrapportering OB_r5.xlsx

Tidrapporrtering_ob_r6.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det finns en del trådar angående detta redan, t.ex. denna, som i sin tur refererar till den här där jag gör en längre utläggning av hur man kan beräkna överlappande tidsperioder. Men eftersom jag har semester får du här ett färdigt förslag baserat dessa.

 

Tidrapport.xls

 

Det som kan vara lite knepigt är att sätta upp tabellen 'perioder'. Denna används för att slå upp olika typer av tidsintervall (t.ex. OB-tider) och dessa måste vara listade så att varje kombination av typ av dag och dygnsintervall är unikt. Dygnsintervallen måste dessutom vara delade ifall de passerar midnatt. Observera att det inte är samma värde om ett intervall börjar (0) eller slutar (1) vid midnatt.

 

Som det är nu antar arket att en arbetsperiod aldrig överstiger 24 timmar och räknar själv ut typ av dag (vardag, lördag eller söndag), men det kan ändras till att man får mata in även dag och typ av dag för att kunna ange längre perioder eller täcka andra helgdagar. (Ett annat alternativ för att bestämma typ av dag är att sätta upp ytterligare en tabell som listar typ av dag för olika datum.)

 

Hälsningar

/Johan

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det finns en del trådar angående detta redan, t.ex. denna, som i sin tur refererar till den här där jag gör en längre utläggning av hur man kan beräkna överlappande tidsperioder. Men eftersom jag har semester får du här ett färdigt förslag baserat dessa.

 

Tidrapport.xls

 

Det som kan vara lite knepigt är att sätta upp tabellen 'perioder'. Denna används för att slå upp olika typer av tidsintervall (t.ex. OB-tider) och dessa måste vara listade så att varje kombination av typ av dag och dygnsintervall är unikt. Dygnsintervallen måste dessutom vara delade ifall de passerar midnatt. Observera att det inte är samma värde om ett intervall börjar (0) eller slutar (1) vid midnatt.

 

Som det är nu antar arket att en arbetsperiod aldrig överstiger 24 timmar och räknar själv ut typ av dag (vardag, lördag eller söndag), men det kan ändras till att man får mata in även dag och typ av dag för att kunna ange längre perioder eller täcka andra helgdagar. (Ett annat alternativ för att bestämma typ av dag är att sätta upp ytterligare en tabell som listar typ av dag för olika datum.)

 

Hälsningar

/Johan

 

Hej!

Tack så mycket!

Det stämmer så lång som du har "fyllt" i även om jag ändrar tiderna.

Men när jag kopierar ner cellernas innehåll några veckor framåt så får jag inte till det med så att OB tiderna och OB lönen räknas ut/in i de andra "OB cellerna".

 

Vad gör jag för fel?

 

Mvh/CD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack så mycket!

Det stämmer så lång som du har "fyllt" i även om jag ändrar tiderna.

Men när jag kopierar ner cellernas innehåll några veckor framåt så får jag inte till det med så att OB tiderna och OB lönen räknas ut/in i de andra "OB cellerna".

 

Vad gör jag för fel?

 

Mvh/CD

Svårt att säga ... det borde fungera om du markera hela tabellraden och kopierar nedåt genom att dra i nedre högra hörnet.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga ... det borde fungera om du markera hela tabellraden och kopierar nedåt genom att dra i nedre högra hörnet.

 

/Johan

 

Hej!

Tack igen, har fixat det nu.

Men jag skulle gärna vilja ha en cell med "totaltimmar" och en med "totallön".

Totallönen fixar jag med =Summa(N4:51)

 

Men när jag försöker göra likadant med timmarna i K kolumnen så fungerar det INTE.

Hur löser jag detta så att man kan se totalt antal jobbade timmar i en cell?

 

Mvh/CD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Men när jag försöker göra likadant med timmarna i K kolumnen så fungerar det INTE.

Hur löser jag detta så att man kan se totalt antal jobbade timmar i en cell?

...

Det går utmärkt att bara lägga ihop alla timmar i en kolumn, däremot får du förmodligen anpassa cellens format beroende på vad du vill se. Om du är ute efter totala tiden i timmar och minuter kan du sätta cellformatet till [t]:mm.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går utmärkt att bara lägga ihop alla timmar i en kolumn, däremot får du förmodligen anpassa cellens format beroende på vad du vill se. Om du är ute efter totala tiden i timmar och minuter kan du sätta cellformatet till [t]:mm.

 

Hälsningar

/Johan

 

Än en gång TACK!

Nu är jag nästan färdig.

 

Men ett problem till.

Jag vill kunna föra in ett matavdrag för varje dag som det arbetas.

Samma avdrag oavsett hur många timmar som det arbetas den dagen.

De dagar som är lediga är det nu tomt i starttid och sluttidscellerna.

Det måste väl gå att fixa en formel som gör ett avdrag på t.ex 35 kr/dag om man har fyllt i en starttid (ev + sluttid).

 

Eller finns det nåt bättre sätt att få in det avdraget utan att lägga

till någon mer kolumn?

 

Mvh/CD

Redigerad av Dansa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det måste väl gå att fixa en formel som gör ett avdrag på t.ex 35 kr/dag om man har fyllt i en starttid (ev + sluttid).

...

Använd en OM-sats, typ: =OM(C5<>"";35;0)

 

Jag hade, för större tydlighet, lagt till en kolumn för matavdraget och sedan dragit ifrån den i totalsumman. Om du vill kan du lägga avdragets belopp i en egen cell, på samma sätt som lönebeloppen.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ditt svar.

Det kanske är bättre att göra en kolumn till som har ett avdrag

på 35:- från "dagslönen".

 

Fråga?

Vad säger den här formeln i klartext

=OM(C5<>"";35;0)

 

Mv/hCD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Vad säger den här formeln i klartext

=OM(C5<>"";35;0)

...

Om C5 inte är tom blir formelns värde 35, annars 0.

Kanske är lättare om du vänder på det,

=OM(C5="";0;35)

Dvs, om C5 är tom blir formeln 0, annars 35.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

Verkar inte som om jag får till det ändå.

 

Infogade ny kolumn "Matavdrag" och gjorde så här:

=Totallön/dag-Matavdrag

 

Det fungerar den dag man arbetat, men de dagar som man inta arbetar

står det ju 00,00 i alla "inkomst" celler.

Då får jag ju en negativ siffra -35 som oxå räknas med

(Totallön/dag 00,00 - Matavdrag 35 = -35)

 

Hur löser man det?

 

Mvh/CD

Redigerad av Dansa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det fungerar den dag man arbetat, men de dagar som man inta arbetar

står det ju 00,00 i alla "inkomst" celler.

Då får jag ju en negativ siffra -35 som oxå räknas med

(Totallön/dag 00,00 - Matavdrag 35 = -35)

 

Hur löser man det?

...

Det var ju därför du skulle ha OM-satsen, se bifogad uppdatering.

Tidrapport2.xls

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det var ju därför du skulle ha OM-satsen, se bifogad uppdatering.

Tidrapport2.xls

 

Hälsningar

/Johan

 

Hej!

:thumbsup: Än en gång måste jag buga o tacka!

Du är en pärla.

;)

 

 

Nu tror jag att jag fått till det som jag vill ha det.

Trevlig helg!

 

Mvh/CD

Redigerad av Dansa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hejsan,
Tyckte denna är fantastisk att räkna ut lönen på, men jag har en liten fundering.
Hur gör man för att automatisk ta räkna bort tid såsom till exempel raster?
Denna kalkyl gör att efter all uträkning att jag får för mycket i lön eftersom rasterna inte är med räknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raster, enkelt men inte elementärt.

Jag menar, om du arbetar med olika OB-tillägg olika tider på dygnet måste du i princip ange exakt när rasten är och detta tas med i beräkningarna.

 

Eller så kan man generellt anta att du anger att du en dag tagit 30 minuter rast och detta slås ut på alla timmar.

Du jobbar 10 timmar en dag, 30 minuter på detta ger 3 minuter mindre på varje timma, oavsett OB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant när det gäller raster så skulle jag räkna ut OB1 och OB2 (med ovan formler) för respektive rast och dra ifrån detta från de totala OB1 och OB2 tiderna.

Men proffsen ovan har säkerligen en snittsigare lösning... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej!

Det här är en väldigt bra grund för tidrapportering! 

Jag har uppdaterad designen på eran grund och lagt in stöd för 9 olika OB.

Vidare finns OB för röda dagar också men den biten tar jag itu med efter det här är åtgärdat.

 

Skulle behöva öka förståelsen för PRODUKTSUMMA då jag inte får ihop formlerna på egen hand.

 

Ni som är lite mer haj på detta förstår säkert hur formeln skall skrivas. 
Jag är väldigt nyfiken och skulle uppskatta en förklaring till färdig formel, då jag gått bet ett antal försök nu...

Notera att formlerna i kolumnerna M:U inte är korrekta. Det är dessa som behöver fixas.

 

Jag har förenklat PRODUKTSUMMA-formeln genom att ge varje kolumn ett eget namn

Då slipper man använda index och välja kolumn hela tiden.

=OM($B9="";"";PRODUKTSUMMA((M$8=OBnr)*($F9=Dagar)*($G9<=Slut)*($H9>=Start)*
(($H9-($H9>Slut)*($H9-Slut))-($G9+($G9<Start)*(Start-$G9))))
+PRODUKTSUMMA((M$8=OBnr)*($I9=Dagar)*($J9<=Slut)*($K9>=Start)*
(($K9-($K9>Slut)*($K9-Slut))-($J9+($J9<Start)*(Start-$J9)))))

Om vi bara tittar på första produktsumman, vad gör den sista delen och räknar den rätt?

(($H9-($H9>Slut)*($H9-Slut))-($G9+($G9<Start)*(Start-$G9))))

 

 

 

Mvh

Tbro

Tidrapportering OB.xlsx

Redigerad av tbro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produktsumma är en matrisberäknande formel.

Om vi säger att vi har två vektorer

A = {1;2;3;4}

B = {2;2;2;2}

och skriver

PRODUKTSUMMA(A; B )

Får vi i steg ett beräkningen

PRODUKTSUMMA({1*2;2*2;3*2;4*2})

och sekundära steget

SUMMA({2;4;6;8})

 

Att skriva in detta med SUMMA som matrisformel är ger samma beräkning, dvs

{ =SUMMA(A* B ) }

 

Din formel... ja, den tycks vara korrekt MEN dina tider för de olika OB-tilläggen är inte korrekt.

 

Notera att när du korsar dygnet, dvs går över kl 24 med en tid, måste du hantera detta även i OB-tilläggen.

Alla tider i bladet räknar i praktiken ligga på datumet 1901-01-01.

För ditt OB som går över dygnsgränsen, OB1 som exempel där start ligger kl 18:00 och slut kl 01:00, måste du dela upp ditt OB över två poster/de olika dygnsdelarna

Dvs skapa

OB1, vardag från 18:00 till 1901-01-02 00:00

samt

OB1, vardag från 00:00 till 01:00

 

På din direkta fråga om formeln, den andra PRODUKTSUMMA, som du undrar över, hanterar den del av den arbetade tiden som spiller över på andra dygnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixat det jag skrev ovan i filen jag bifogar

 

Nålar även fast denna tråd då den är en exemplarisk tråd med en mycket bra lösning på ett vanligt problem.

 

Tidrapportering OB_r.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Fixat det jag skrev ovan i filen jag bifogar

 

Nålar även fast denna tråd då den är en exemplarisk tråd med en mycket bra lösning på ett vanligt problem.

 

Hej! Tack för excel-filen. Försöker lära mig hur den fungerar. Hur skulle man göra om man tar bort lönen helt? Istället för total lön skulle jag istället vilja ha totalt antal OB-timmar under totalt antal timmar. Sedan undrar jag också hur man skulle göra för att lägga till starttid och sluttid på lunch så att den räknar ut själv hur lång tid man har tagit lunch under hela månaden. Vår lunch är inte alltid exakt samma varje dag.

 

Alltså:

Totalt antal OB-timmar

Totalt antal lunch-timmar

 

Har även försökt att ändra start och sluttiderna på OBnr men det verkar bara fungera för vardagarna. Lördagar och söndagar visar alltid 0 timmar i OB. Skulle vilja ställa in så att OB-tiden börjar 16:00 på lördagar och att OB gäller hela dagen på söndagar.

 

Hur är det förresten med helgdagar som exempelvis Midsommardagen, 1:a maj osv? Hur skulle man göra för att lägga in sådant också?

Redigerad av alexplex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill ha OB-tid, bara att summera över OB-kolumnerna (som finns bland de dolda kolumnerna) med en SUMMA.Om för att få till till att räkna inom din period.

 

Lunchtimmar, in med en eller två kolumner till där ni noterar lunchens start och slut och en kolumn som beräknar hur lång lunchen var. Eller ange direkt hur lång den var.

Och summera över på samma vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill ha OB-tid, bara att summera över OB-kolumnerna (som finns bland de dolda kolumnerna) med en SUMMA.Om för att få till till att räkna inom din period.

 

Lunchtimmar, in med en eller två kolumner till där ni noterar lunchens start och slut och en kolumn som beräknar hur lång lunchen var. Eller ange direkt hur lång den var.

Och summera över på samma vis.

 

Tack! Har fått det att fungera rätt bra nu. Fantastisk smidigt tidrapporteringsmall! Är dock fortfarande lite osäker på hur man gör vanliga vardagar till helgdagar. Har du någon bra idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den frågan missade jag.

I raka ordalag har den inte stöd för det direkt men genom lite ändringar kan man få till det.

 

Enklaste lösningen är nog följande:

1: Utöka listan Dagar (till höger om tabellen) med en, eller flera Helgdagar. En helgdag för varje typ av grad av helg det kan vara och rätt OB för detta.

 

2: Lägg till en lista med dina helgdagar i, datum och, om du vill, vad för typ av helgdag samt exakt vad för helgdag (fast det senare kommer inte användas).

 

3: Uppdatera formeln i kolumn Dag, dvs C, till något i stil med

=OMFEL(INDEX(MinaHelger;PASSA(B3;MinaHelgdagar;0));B3)

 

Idag finns posten Röd med OB4 och OB8, kanske dessa du ska nyttja? Om de inte räcker i punkt 1, infoga nya. Infoga MITT i tabellen, skifta nedåt så att referens Dagar uppdateras.

 

Rekommenderas att listan i punkt två är hela årets helgdagar.

 

Hänger du med eller ska jag lägga upp ett exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den frågan missade jag.

I raka ordalag har den inte stöd för det direkt men genom lite ändringar kan man få till det.

 

Enklaste lösningen är nog följande:

1: Utöka listan Dagar (till höger om tabellen) med en, eller flera Helgdagar. En helgdag för varje typ av grad av helg det kan vara och rätt OB för detta.

 

2: Lägg till en lista med dina helgdagar i, datum och, om du vill, vad för typ av helgdag samt exakt vad för helgdag (fast det senare kommer inte användas).

 

3: Uppdatera formeln i kolumn Dag, dvs C, till något i stil med

=OMFEL(INDEX(MinaHelger;PASSA(B3;MinaHelgdagar;0));B3)

 

Idag finns posten Röd med OB4 och OB8, kanske dessa du ska nyttja? Om de inte räcker i punkt 1, infoga nya. Infoga MITT i tabellen, skifta nedåt så att referens Dagar uppdateras.

 

Rekommenderas att listan i punkt två är hela årets helgdagar.

 

Hänger du med eller ska jag lägga upp ett exempel?

 

Du får jättegärna lägga upp ett exempel så jag kan se mer konkret! Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ett nästan komplett exempel. Du får en heldgagslista på ett nytt blad

Använder existerade söndag/lördag som helgdagar.

Funderar lite på hur det är tänkt att OB-post 8, röd ska användas....

 

Men om detta duger lämnar jag det som så.

ta en titt

 

Tidrapportering OB_r2.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...